Bartłomiej Kurylak, biegły rewident, partner i współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska: Epidemia znacząco wpływa na gospodarkę, wiele branż i funkcjonowanie firm, w związku z czym jej efekty widoczne są również w rachunkowości, a to ma odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych. Najważniejsza jest oczywiście prawidłowa ocena dokonana przez zarząd i odpowiednia prezentacja w sprawozdaniu finansowym kwestii zdolności do kontynuowania działalności przez kolejne 12 miesięcy od dnia bilansowego.
Można przytoczyć jeszcze kilka innych przykładów wpływu obecnej sytuacji na kwestie rachunkowe i prezentacje informacji finansowych w sprawozdaniu spółki. Przede wszystkim dotyczą one kwestii utraty wartości aktywów. Szczególnie należy zwrócić uwagę na przeterminowane należności, nierotujące lub przeterminowane zapasy, niewykorzystywane środki trwałe, realizowalność aktywów z tytułu podatku odroczonego czy kwestie związane np. z odpisem wartości firmy, w sytuacji gdy plany biznesowe zakładane w momencie transakcji, w której ta wartość powstała, znacząco się zmieniły. Spółki posiadające inwestycje krótko- lub długoterminowe w różne inne spółki lub nieruchomości inwestycyjne powinny się zastanowić nad ich wyceną w wartości godziwej.
Wydarzenia 2020 r. mogą mieć również wpływ na pasywną stronę bilansu. Szczególnie należy pomyśleć o prawidłowej prezentacji ewentualnych modyfikacji umów kredytowych, rezerw na pewne obciążenia, które mogą wynikać z niezgodności z harmonogramem zobowiązań umownych, czy np. modyfikacji związanych ze zmianami lub anulowaniem programów motywacyjnych opartych na akcjach.
Nie bez znaczenia oczywiście pozostaje prezentacja kwestii związanych ze wsparciem z tarcz antykryzysowych. Były one bardzo różne i rodzące różne skutki, np. dofinansowanie bezzwrotne środkami pieniężnymi, umorzenie całości lub części zobowiązań publicznoprawnych, zmniejszenie obciążeń z tytułów publicznoprawnych, udogodnienia w spłacie kredytów i pożyczek udzielonych przez bank, uzyskanie pożyczek na preferencyjnych warunkach czy w końcu subwencja finansowa udzielona przez Polski Fundusz Rozwoju.
Czy firmy, które otrzymały wsparcie z tarcz antykryzysowych COVID-19, muszą przy przygotowaniu sprawozdania o czymś szczególnie pamiętać?
Maciej Kozysa, biegły rewident, partner i współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska: Wsparcie finansowe podlega standardowym ujawnieniom wymaganym przez ustawę o rachunkowości, chociaż to uzyskane w ramach tarcz antykryzysowych ma co do zasady charakter incydentalny i w związku z tym jego prezentacja może być nieco odmienna niż w przypadku klasycznej ulgi lub dotacji. Warto wspomnieć, że choć nie ma szczególnych wytycznych, to parę dni temu, bo 14 grudnia 2020 r., Komitet Standardów Rachunkowości opublikował rekomendacje „Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19”, które zawierają szczegółowe wskazówki dotyczące m.in. ujmowania różnych form wsparcia z tarcz antykryzysowych. Co do zasady należy ujawnić odpowiednio kwotę zobowiązania w bilansie lub rachunku wyników (zależy, które wsparcie było uzyskane) oraz dokonać ujawnienia najważniejszych warunków w notach objaśniających. Najważniejsze jest zatem rozróżnienie, czy uzyskane wsparcie ma charakter bezzwrotny. W takim przypadku prezentowane będzie najczęściej w pozostałych przychodach operacyjnych w rachunku wyników. W przypadku wsparcia zwrotnego należy ujawnić zobowiązanie w bilansie oraz pamiętać o ujawnieniu w informacji dodatkowej najważniejszych parametrów wsparcia, niezbędnych do oceny sytuacji finansowej jednostki. Parametry te powinny objąć m.in. okres dofinansowania, warunki zwrotu, oczywiście kwotę i ewentualne daty decyzji dotyczących jego umorzenia.
A co z subwencjami z PFR? Jakie tu są zasady ujmowania i jakie skutki dla obrazu sytuacji finansowej i majątkowej?
Bartłomiej Kurylak: Subwencja z PFR, o jaką starały się tysiące spółek w drugim i trzecim kwartale 2020 r., była jedną z najważniejszych i trzeba przyznać skutecznych form pomocy w ramach tarczy antykryzysowej. Wiele firm brało tę pomoc nieco nad wyraz, bardziej obawiając się tego, co może być w przyszłości, licząc się z tym, że będzie trzeba część z tej pomocy zwrócić, np. w sytuacji gdy PFR oceni, że spadek obrotów nie był jednak związany z sytuacją pandemiczną. Subwencję tę można więc traktować jako pożyczkę, która w niektórych sytuacjach będzie umorzona. Zgodnie ze wspomnianym już stanowiskiem KSR otrzymana z PFR przez jednostkę subwencja finansowa spełnia definicję zobowiązań określoną w art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 20129 r. poz. 351; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2123). Na dzień powstania zobowiązanie to ujmuje się w księgach rachunkowych jako zobowiązanie wobec PFR z tytułu subwencji finansowej, w kwocie wymagającej zapłaty (art. 28 ust. 1 pkt 8 u.r.), w dacie dokonania tej operacji gospodarczej (wpływu środków pieniężnych), na podstawie wyciągu bankowego. W przypadku umorzenia części (np. do 75 proc.) otrzymanej kwoty subwencji w księgach rachunkowych nastąpi zmnie … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS