Standardowy test wydajności kart graficznych w Cyberpunk 2077 obejmował 35 modeli AMD Radeon i NVIDIA GeForce, aczkolwiek to dopiero część publikacji jakie zaplanowałem w związku z najgłośniejszą tegoroczną premierą. Ponieważ Cyberpunk 2077 otrzymał implementację ray tracingu i technologii DLSS 2.0, posiadaczy NVIDIA GeForce RTX 2000 / 3000 zapewne interesuje wpływ obydwu dodatków na wydajność. Wymagania sprzętowe Cyberpunk 2077 należą do wysokich, dlatego osobom zdecydowanym odpalić ray tracing zalecam głębokiego oddechu przed oglądaniem wykresów. Chyba, że DLSS okaże się cudownym panaceum na spadek wydajności? Wsiadajcie samuraje, mamy wyniki do sprawdzenia.
Autor: Sebastian Oktaba
Cyberpunk 2077 jest rozbudowanym tytułem z ogromnym otwartym światem, które przeważnie charakteryzują się wysokimi wymaganiami sprzętowymi – karta graficzna i procesor muszą być potężne – co udowodnił chociażby ostatni Watch Dogs: Legion. Obydwie produkcje mają zresztą sporo wspólnego również na płaszczyźnie technologicznej, ponieważ zostały objęte programem partnerskim NVIDII, zyskując na starcie obsługę ray tracing i DLSS. Jakby podstawowe wymagania były niewystarczająco wysokie, automatycznie podnosi to zasobożerność. Jednak względem konkurenta, nasza rodzima superprodukcja może pochwalić się znacznie bogatszą implementacją śledzenia promieni. Zieloni przedstawiali tutaj Cyberpunk 2077 w kategoriach pretendenta do najbardziej zaawansowanej gry komputerowej, gdzie dotychczas pierwsze miejsce zajmował Control, będący znacznie bardziej kameralnym projektem. Zacznijmy natomiast od sprawdzenia sugerowanych konfiguracji, które deweloper poleca do grania z włączonym śledzeniem promieni. Jaka karta graficzna, procesor i pamięć RAM będą potrzebne?
Cyberpunk 2077 jest jedną z najbardziej zaawansowanych produkcji pod względem implementacji ray tracingu, mogąc pochwalić się również obecnością techniki NVIDIA DLSS 2.0. Obydwa będą testowane.
Rozdzielczość 1920×1080 w ustawieniach średnich wyceniono na procesor AMD Ryzen 3 3200G / Intel Core i7-4790, czyli jednostki posiadające cztery rdzenie i obsługujące osiem wątków. Najsłabsza karta graficzna zdolna sprostać ray tracingowi to oczywiście GeForce RTX 2060, natomiast niższe modele pozbawione rdzeni Tensor nie obsługują DLSS, dlatego ich wydajność w czystym śledzeniu promieni byłaby tragiczna. Przejście na rozdzielczość 2560×1440 w ustawieniach ultra podnosi poprzeczkę – wymagany procesor to Intel Core i7-6700 / AMD Ryzen 5 3600, podczas gdy właściwa karta graficzna to NVIDIA GeForce RTX 3070. W przypadku 3840×2160 i detali ultra procesor zostawiono po staremu, aczkolwiek potrzebny będzie wówczas GeForce RTX 3080. Deweloper nie informuje czy uwzględniał DLSS. W tabelkach nieprzypadkowo zabrakło kart graficznych AMD Radeon RX 6000, które wprawdzie sprzętowo obsługują już śledzenie promieni, jednak w Cyberpunk 2077 takowego jeszcze nie uruchomicie (będzie to możliwe w przyszłości, kiedy pojawi się stosowny patch). Zalecana pamięć RAM to 16 GB.
1920×1080 Medium RT | 2560×1440 Ultra RT | 3840×2160 Ultra RT | |
Procesor AMD | Ryzen 3 3200G | Ryzen 5 3600 | Ryzen 5 3600 |
Procesor intel | Core i7-4790 | Core i7-6700 | Core i7-6700 |
Karta graficzna AMD | – | – | – |
Karta graficzna NVIDIA | RTX 2060 | RTX 3070 | RTX 3080 |
Pamięć operacyjna | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Przestrzeń dyskowa | 70 GB | 70 GB | 70 GB |
Wykorzystane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
System operacyjny | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Test wydajności Cyberpunk 2077 PC – Jakie są wymagania sprzętowe? Test kart graficznych AMD Radeon i NVIDIA GeForce
Cyberpunk 2077 bazuje na autorskim silniku REDengine 4 stworzonym specjalnie na potrzeby testowanej produkcji, wprowadzając między innymi obsługę DirectX 12 Ultimate. Dodatkowe funkcje (RT i DLSS) zapewni każda karta graficzna należąca do rodziny NVIDIA GeForce RTX 2000 / 3000. Implementacja ray tracingu obejmuje oświetlenie rozproszone, odbicia, okluzję otoczenia i cienie kierunkowe, zatem zmieszczono naprawdę sporo wodotrysków. Dodatkowo oświetlenie wykorzystujące śledzenie promieni występuje w trzech stopniach zaawansowania. CD Projekt RED i NVIDIA uwzględniło m.in. promieniowanie nieba, emisyjne oświetlenie różnych powierzchni, aproksymację lokalnych efektów cieniowania, a odbicia pokazują obiekty umieszczone nawet kilka kilometrów dalej. Cyberpunk 2077 oferuje także obsługę DLSS 2.0 we wszystkich wariantach jakościowych, która wydaje się absolutnie niezbędne jeśli faktycznie myślimy o płynnym graniu z włączonym ray tracingiem. Summa summarum, mamy do czynienia z produkcją bardzo zaawansowaną technicznie i skutkiem tego na pełnych obrotach pracuje nie tylko karta graficzna, ale również procesor, któremu warto dorzucić szybką pamięć RAM.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS