Pandemia nieco pokrzyżowała plany związane z realizacją projektów programu Erasmus+, do których przystąpili uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 5. Ze względu na zagrożenie koronawirusem musieli przełożyć niektóre działania i wyjazdy, zaplanowane w różnych zakątkach świata. Nie oznacza to jednak, że nic się nie dzieje.
– Spotykamy się w wirtualnej rzeczywistości, planując kolejne działania, które mogą być zrealizowane w Internecie. Wszystkie wyjazdy przesunęliśmy na rok szkolny 2021/2022 – wyjaśnia Marcin Paśnikowski, nauczyciel języka angielskiego i informatyki, koordynator projektów w SP nr 5.
Pod koniec listopada odbyło się spotkanie przedstawicieli projektu „Let’s Light On the Solution”, w ramach którego młodzież ma poznawać działanie baterii słonecznych i fotowoltaicznych, a także dowiedzieć się, w jaki sposób chronić się przed szkodliwym wpływem światła. Koordynatorzy szkół partnerskich z Portugalii, Włoch, Gwadelupy i Polski zaprezentowali swoje placówki oraz omówili sytuację związaną z pandemią Covid-19.
– Ustaliliśmy, że uczniowie zaangażowani w realizację projektu, wezmą udział w zaprojektowaniu jego logo. Wykonają też interaktywne prezentacje o swoich szkołach, miastach oraz krajach. Zaplanowaliśmy również organizację tygodnia z Gwadelupą oraz wirtualną wycieczkę na farmę słoneczną wykorzystującą panele fotowoltaiczne – wymienia M. Paśnikowski.
Przedstawiciele „Piątki” wzięli też udział w spotkaniu online dotyczącym projektu „Walking Together”, którego działania koncentrują się na kształtowaniu postawy zrozumienia i tolerancji oraz przeciwdziałaniu rasizmowi i uprzedzeniom. Ponieważ koordynatorzy placówek partnerskich z Portugalii, Włoch, Turcji, Grecji i Polski nigdy wcześniej nie współpracowali ze sobą, rozpoczęli od prezentacji szkół i miast.
– Natomiast młodzież, podczas zajęć informatyki, wykonała projekty logo i interaktywne prezentacje o swoich szkołach, miastach oraz krajach – mówi pan Marcin. – Rozpoczął się też projekt eTwinning, na którego platformie zaprezentujemy efekty naszej pracy. W kolejnych miesiącach odbędzie się głosowanie na logo oraz warsztaty, w formie „escape roomu”, na temat praw człowieka, Nelsona Mandeli czy praw kobiet.
Kolejne wirtualne spotkania zaplanowano w styczniu. Odbędą się w ramach dwóch projektów: „Social Radio 2.0” – dotyczącego stworzenia szkolnej radiostacji i rozwijania kompetencji obywatelskich, który realizowany jest z partnerami z Grecji, Cypru, Hiszpanii i Portugalii oraz „We do STEAM together” – nauczanie przedmiotów ścisłych i artystycznych, we współpracy z placówkami z Turcji, Portugalii, Estonii i Rumunii.
Bez opóźnień przebiegają natomiast prace w partnerstwach strategicznych na rzecz innowacji. Do „CLIL 4 STEAM” nagrano 26 filmów, między innymi o efekcie cieplarnianym, mirażach, twierdzeniu Pitagorasa, wykorzystaniu plastiku, które posłużą nauczycielom biologii, chemii, fizyki i matematyki w nauczaniu ich przedmiotów po angielsku. Filmom towarzyszą interaktywne pomoce i gry, zgromadzone w dużej bazie zasobów i materiałów edukacyjnych. Także projekt „Tiramisu”, dotyczący pierwszej pomocy, realizowany jest bez większych przeszkód. Partnerzy opracowali internetowy kurs dla uczniów, którego zaliczenie pozwoli im zdobyć certyfikat.
– Dzięki nowoczesnym technologiom koordynowanie projektami znakomicie sprawdza się w wirtualnym świecie. Jedyne czego brakuje wszystkim uczestnikom, to możliwość spotkania na żywo. Pozostajemy jednak dobrej myśli i mamy nadzieję, że w 2021 roku wznowimy wyjazdy na krótkoterminowe wymiany uczniów i szkolenia nauczycieli – dodaje M. Paśnikowski.
ow
Artykuł przeczytano 44 razy
Last modified: 11 grudnia, 2020
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS