Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i nieustannej współpracy pomiędzy niezależnymi prawnie i finansowo podmiotami: franczyzodawcą i franczyzobiorcami. W prostszym ujęciu franczyza to sposób prowadzenia biznesu na zasadach określonych przez daną markę (franczyzodawcę). Dzięki takiej współpracy franczyzobiorca ma możliwość działania pod znaną marką na której może zarabiać. Tego, do jakich sieci franczyzowych możemy dołączyć, dowiemy się dzięki katalogowi franczyz dostępnemu na stronie https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – katalog franczyz w Polsce.
Umowa franczyzy
Do współpracy pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą dochodzi na podstawie zawarcia umowy franczyzy, która dokładnie określa prawa i obowiązki stron. Na jej podstawie franczyzobiorca otrzymuje prawo do korzystania z:
- nazwy firmy
- logo firmy
- know-how – odnosi się do wszystkich informacji, które związane są z prowadzeniem działalności zarówno poprzez udostępnianie asortymentu produktów i usług jak i koncepcji prowadzenia działalności (wskazówki dotyczące sprzedaży, prowadzenia firmy, zamówień)
- pomocy franczyzodawcy
Wszystkie informacje znajdują się w podręczniku operacyjnym. W przypadku franczyzodawcy podpisanie umowy franczyzy gwarantuje mu korzyści finansowe wynikające z uiszczenia przez leasingobiorcę opłaty licencyjnej oraz opłaty franczyzowej, a więc comiesięcznej określonej sumy lub procentu od uzyskanych dochodów.
Rodzaje franczyzy
- franczyza handlowa (dystrybucyjna) – sprzedaż określonych produktów z asortymentu udostępnionego przez franczyzodawcę, najczęściej spotykane branże w tej kategorii to artykuły spożywcze i przemysłowe, odzież i obuwie, kosmetyki, biżuteria, upominki, stacje paliw
- franczyza usługowa – oferowanie określonych usług na podstawie otrzymanego przez franczyzobiorcę dostępu do receptur, technicznego oprogramowania, oraz sposobów wykonywania określonej usługi. Najczęściej spotykane branże usługowe to edukacja, gastronomia, turystyka i hotele, finanse i bankowość
Zalety franczyzy
- Minimalizacja ryzyka – franczyzodawca pomaga w rozpoczęciu działalności, a także w poradzeniu sobie z problemami po jej podjęciu co minimalizuje ryzyko upadłości
- Korzystanie ze sprawdzonego systemu biznesowego i wiedzy franczyzodawcy – franczyzobiorca otrzymuje sprawdzony i skuteczny model biznesowy, a tym samym poczucie bezpieczeństwa co do rozwoju firmy
- Wsparcie ze strony franczyzodawcy – pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji, udzielenie pomocy w otwarciu punktu, organizowanie szkoleń dla franczyzobiorcy
- Zmniejszenie kosztów reklamy – poprzez dołączenie do sieci znanej marki franczyzobiorca ma zagwarantowaną reklamę dzięki znajomości firmy w świadomości społecznej
Wady franczyzy
- Kontrola ze strony franczyzodawcy – franczyzobiorca może być kontrolowany przez franczyzodawcę w zakresie wypełniania warunków umowy, niestosowanie się do jej warunków może skutkować odebraniem licencji
- Brak możliwości ukształtowania własnej marki – biznes musi być prowadzony zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez franczyzodawcę
- Opłaty – oprócz wstępnej opłaty franczyzowej co miesiąc pobierana jest opłata licencyjna oraz wpłaty na fundusz marketingowy
- Ryzyko nieprzedłużenia umowy przez franczyzodawcę – umowa zawierana jest na określony czas, to franczyzodawca decyduje czy chce przedłużyć współpracę.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS