Premiery procesorów AMD Ryzen 5000 doprawione kartami graficznymi NVIDIA GeForce RTX 3000 i AMD Radeon RX 6000, spowodowały ogromne przetasowania w świecie podzespołów, ponownie odgrzebując fundamentalne pytanie – która konfiguracja będzie najlepsza? AMD i AMD, NVIDIA i Intel, AMD i NVIDIA czy Intel i AMD? Porównywalnych kombinacji sprzętowych jest obecnie przynajmniej kilka, jednak charakterystyka ich działania zmienia się zależnie od scenariusza. Wydajność poszczególnych elementów układanki możecie sprawdzić w osobnych testach, ale wówczas AMD Ryzen 7 5800X i Intel Core i7-10700KF oraz NVIDIA GeForce RTX 3080 i AMD Radeon RX 6800 XT pracowały w optymalnych warunkach. Dzisiejszy test został natomiast przeprowadzony w miejscach procesorowych, procesory otrzymały szybkie pamięci DDR4, a karta graficzna nie stanowiła limitu.
Autor: Sebastian Oktaba
Kwestia współpracy poszczególnych procesorów z kartami graficznymi jest obiektem mojego zainteresowania przynajmniej od 2015 roku, obejmując jeszcze epokę panowania Intel Core 4000, AMD FX, Radeonów 300 i GeForce GTX 900 (LINK). Później temat wracał wielokrotnie (LINK, LINK, LINK), dlatego oczywistym było sprawdzenie takich zależności na sprzęcie obecnej generacji. Ponieważ AMD naprawdę długo nie wystawiało niczego w high-endzie, Radeony rzadko były wykorzystywane w testach procesorów z powodu bottlenecka układu graficznego, który od pewnego poziomu spłaszczał wyniki. Sytuacja uległa zmianie po premierze AMD Radeon RX 6800 XT doganiającego NVIDIA GeForce RTX 3080, który zapewnia już odpowiednią wydajność i umożliwia rzetelne testowanie procesorów. Chwilę wcześniej zadebiutowały AMD Ryzen 5000, które nareszcie dogoniły architekturę Intel Comet Lake w grach komputerowych, zatem rywalizacja w świecie komponentów nabrała zdrowych rumieńców. Muszę przyznać, że naprawdę dawno nie widziałem tak wyrównanej walki pomiędzy trzema głównymi zawodnikami, co oczywiście znajduje przełożenie w takich zestawieniach jak niniejsze.
AMD Ryzen 7 5800X i Intel Core i7-10700K doprawione szybkimi pamięciami DDR4, NVIDIA GeForce RTX 3080 i AMD Radeon RX 6800 XT, stają do krzyżowej rywalizacji w miejscach procesorowych… Fight!
Czy procesor ogranicza kartę graficzną w wyższej rozdzielczości?
Głównymi bohaterami zestawiania są procesory AMD Ryzen 7 5800X oraz Intel Core i7-10700KF – obydwa posiadające osiem rdzeni i obsługujące szesnaście wątków, uchodzące za aktualnie najlepszy oraz najbardziej perspektywiczny wybór do gamingowego komputera. Decyzja o przetestowaniu powyższych jednostek była zresztą nieprzypadkowa, gdyż porównanie konstrukcyjnie zbliżonych modeli jest najciekawsze, a także najbardziej uczciwe w kontekście skalowania wydajności z ilością rdzeni. Oczywiście, platformy pozwalają wycisnąć z procesorów dodatkowe pokłady wydajności, co zostało skrzętnie wykorzystane – standardowe pomiary mamy przecież zaliczone w premierowym teście (LINK). AMD Ryzen 7 5800X i Intel Core i7-10700KF zostały solidnie podkręcone plus doprawione czterema modułami pamięci DDR4 ADATA XPG SpectriX D60G, które dzięki ręcznym ustawieniom taktowania oraz kalibracji timingów działają niczym dopalacz (bazowo wykorzystałem zestaw o parametrach 4133 MHz CL19). Będzie to jednocześnie świetna okazja do sprawdzenia, jak zachowuje się kontroler pamięci w Ryzenach 5000. Jeśli chodzi o ustawienia to powinniście wiedzieć, że:
- Procesory AMD Ryzen 7 5800X i Intel Core i7-10700KF zostały podkręcone do maksimum na jakie pozwalały temperatury, płyta główna i kontroler pamięci
- Pamięci DDR4 ADATA XPG SpectriX D60G pracowały w układzie 4×8 GB (Single Rank), a taktowania oraz opóźnienia były dostosowane do możliwości platform
- W platformie LGA 1200 pamięci pracowały przy 4200 MHz CL16-16-16-36, natomiast dla platformy AM4 były to ustawienia 3800 MHz CL16-16-16-36 (synchronicznie)
- Niektóre opóźnienia dalszego rzędu również zostały zmienione na niższe, zależnie od możliwości modułów obejmując m.in. tRC, tFAW. tWR, tRFC
- Opcja SAM (Smart Access Memory) była włączona na płycie głównej ASUS ROG Crosshair VIII Hero, również w przypadku użycia karty graficznej NVIDII
- Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 3080 i AMD Radeon RX 6800 XT pracowały na ustawieniach fabrycznych, taktowania rdzenia i pamięci nie zostały podniesione
- Każda platforma miała system Windows 10 64-bit (2004) zainstalowany na osobnym nośniku, wgrane najnowsze sterowniki i zaktualizowany BIOS
- Wszystkie miejsca wykorzystane w testach są procesorowe, dlatego żywo reagują na podnoszenie taktowania, szybsze pamięci, narzut sterownika itp.
Bardzo istotną zmienną jest również przeprowadzenie pomiarów na dwóch high-endowych kartach graficznych – NVIDIA GeForce RTX 3080 i AMD Radeon RX 6800 XT – zwłaszcza iż wszystkie testy obejmują miejsca procesorowe. Kiedy układ graficzny nie stanowi hamulca, można sprawdzić ile faktycznie potrafią wybrane jednostki, zwłaszcza połączone z solidnie podkręconymi pamięciami DDR4 ADATA SpectriX, co ostatecznie pokaże która konfiguracja sprzętowa okaże się wydajniejsza w takich sytuacjach. Chyba wszyscy pamiętamy, że zestawy łączące Radeony oraz procesory AMD miewały w przeszłości problemy z uzyskaniem wyników, które bez problemu osiągały w parach z układami NVIDIA czy Intela. Przyczyny doszukiwano się w słabszej wydajności jednowątkowej FX-ów i pierwszych Ryzenów, sterownikach i architekturze Radeonów czy wreszcie samym DirectX 11… a może wszystko razem powodowało anomalie? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Niezaprzeczalnym faktem pozostaje, że spadki wydajności występowały. Jednak Ryzeny 5000 wydajnością IPC dorównują już Intelowi, układy GCN ustąpiły miejsca RDNA, sterowniki teoretycznie też powinny być bardziej dopracowane. No zobaczymy…
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS