Podziel się na Facebooku
Tweet (Ćwierkaj) na Twitterze
Członkowie zarządu Marcin Jabłoński i Tadeusz Jędrzejczak podpisali umowę na organizację przewozów kolejowych w regionie na kolejnych 10 lat. Podczas uroczystości zaprezentowano też jeden z nowych pociągów, które dołączyły do lubuskiego taboru.
Mamy najnowocześniejsze impulsy
Kilka tygodni temu samorząd województwa odebrał od firmy NEWAG dwa, nowe impulsy. Kosztowały ponad 43 mln zł, ale to jedne z najnowocześniejszych pojazdów na rynku. Dziś (03.12) po raz pierwszy wyjechały na tory, podczas inauguracyjnego przejazdu na trasie Gorzów – Strzelce Krajeńskie. Pociągi na stałe pojawią się w rozkładzie jazdy od 13 grudnia, kursując na linii Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań Gł. Obsłużą, m.in. popularne wśród mieszkańców północnej części województwa pociągi „Kłodawka”, „Wilda” oraz „Ujście Warty”.
– „Pojazdy zostały zakupione dzięki wsparciu funduszy unijnych, dofinansowanie wyniosło prawie 36 mln zł. Posiadają nowoczesne urządzenia, niezbędne do funkcjonowania w obecnym świecie. Mogą przewozić jednocześnie nawet 330 pasażerów. Przy inwestycjach kolejowych trzeba pokonywać wiele barier, ale potrafimy sobie z tym poradzić” – mówił członek zarządu Marcin Jabłoński.
– „Zakup pojazdów trójczłonowych udowadnia, że Województwo Lubuskie myśli o rozwoju transportu kolejowego. Dostarczone pojazdy są aktualnie najnowocześniejszymi modelami spalinowymi Polsce. Spełniają europejskie wymogi i posiadają niezbędne systemy. Można je rozbudować do wersji dwutrakcyjnej elektryczno-spalinowej” – przekonuje Adam Magiera, przedstawiciel NEWAG.
Dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym typu 36WEhd z rodziny „Impuls 2” osiągają prędkość maksymalną 120 km/h. Wyposażono je w audiowizualny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy dostęp do Internetu a także gniazda USB oraz do ładowania urządzeń elektronicznych.
Dla bezpieczeństwa pasażerów, składy wyposażono w monitoring oraz tzw. interkom, umożliwiający nawiązanie połączenia głosowego z maszynistą.
– „Od lat moim oczkiem w głowie jest lubuska kolej. Mówię tutaj np. o gorzowskiej estakadzie – przepiękny, historyczny obiekt. Musimy też mówić i zgłaszaliśmy takie wnioski do budżetu państwa, o modernizacji linii Gorzów Wlkp. – Zbąszynek, co dałoby szansę na modernizację mostu kolejowego wraz z kładką dla pieszych. Te projekty wymagają wielu lat starań i zabiegów” – tłumaczyła poseł Krystyna Sibińska.
Komfort podróży w nowych impulsach zapewniają wygodne fotele z rozkładanymi stolikami, klimatyzacja oraz przestronna toaleta z przewijakiem dla niemowląt. Składy dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania. Dodatkowo producent zadbał, aby zostały wyodrębnione miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich. Chodzi o kompleksowo zatroszczenie się o komfort jak największej liczby podróżnych.
– „Bardzo się cieszę, że jesteśmy w trójczłonowym pojeździe, który zapewnia więcej miejsc. Cały czas idziemy do przodu. Wszystkim podróżnym życzę udanych i komfortowych podróży” – podsumował zakup nowych pojazdów Mirosław Marcinkiewicz, przewodniczący sejmiku województwa.
Miliard złotych na połączenia kolejowe
Województwo Lubuskie konsekwentnie poprawia jakość regionalnego transportu kolejowego m.in. poprzez zakupy nowych pojazdów, których mamy już 23 sztuki – 20 z napędem spalinowym i 3 z elektrycznym. Łączna wartość dotychczasowych inwestycji to blisko 228 mln zł. Wszystkie pojazdy udostępniane są Lubuskiemu Zakładowi spółki POLREGIO, który realizuje zlecenie na regionalne połączenia kolejowe. W bieżącym roku na dofinansowanie połączeń kolejowych zapisano w budżecie Województwa Lubuskiego kwotę ponad 55,5 mln zł a na 2021 rok – blisko 73,2 mln zł, z uwzględnieniem m.in. dalszego rozwoju oferty przewozowej dla mieszkańców.
Solidną podstawą do dalszych inwestycji w lubuską kolej będzie z pewnością nowa umowa z POLREGIO, która obejmie aż 10-letni okres współpracy w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. Dokument obejmuje czas do grudnia 2030 r. i opiewa na kwotę ponad 1 mld zł, co już wcześniej zostało zaakceptowane przez sejmik województwa lubuskiego. Uroczyste podpisanie umowy miało miejsce dziś w Gorzowie Wielkopolskim. Pod dokumentem podpisy złożyli m.in. członkowie zarządu Marcin Jabłoński i Tadeusz Jędrzejczak.
– „Umowa porządkuje naszą współpracę z POLREGIO na dłuższy czas, bo przykładamy wielką wagę do przewozów regionalnych. Chcemy podnosić jakość świadczeń, rozszerzać ich zakres. W ostatnich latach m.in. podjęliśmy wielkie wysiłki związanie z zakupem nowych pociągów do lubuskiego taboru. Umowa gwarantuje kolejne inwestycje, co z pewnością wpłynie na komfort podróży oraz pomoże promować publiczny transport kolejowy” – zapewniał członek zarządu Marcin Jabłoński.
Podpisanie umowy poprzedziły szczegółowe negocjacje. Podczas nich uzgodniono, że oprócz wzrostu liczby uruchamianych pociągów, POLREGIO podejmie się również inwestycji. Obejmą one np. zakup trzech nowych dwutrakcyjnych pojazdów w latach 2021-2023, zakup czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2023-2024 i sześciu w latach 2029-2030 oraz modernizację sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2021-2022. Poza tym wynegocjowano inwestycje w zaplecza techniczne, w tym kompleksową odbudowę punktu utrzymania taboru w Żaganiu oraz rozbudowę punktu utrzymania taboru w Rzepinie, co przyniesie 120 dodatkowych miejsc pracy.
– „Staramy się wraz z zarządem województwa zapewnić nie tylko komfortowe, ale także bezpieczne przejazdy. Umowa gwarantuje stabilność przejazdów i daje wizje na ich dalszy rozwój. Myślimy o nowych połączeniach, aby mieszkańcy województwa lubuskiego mieli połączenie zarówno wewnątrz województwa, jak i ze Szczecinem czy Poznaniem” – podsumował Artur Martyniuk, Dyrektor Generalny POLREGIO.
FOTORELACJA
kliknij na zdjęciu aby powiększyć /zdjęcia: Lubuskie.pl/
Na podstawie informacji prasowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS