A A+ A++

Na słynnym poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie amerykańskie wojska lądowe zorganizowały w ramach programu o kryptonimie „Project Convergence 20” testy bezzałogowych pojazdów transportowych. Najciekawszy w tym gronie jest Multi-Utility Tactical Transport (MUTT, czyli kundel) w układzie 8 × 8 w wariancie wyposażonym w bezzałogowy statek latający, pocisk przeciwpancerny Javelin, karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetra i karabinek automatyczny kalibru 5,56 milimetra.

W trakcie sześciu tygodni wszystkie systemy poddano intensywnym próbom w ciężkich warunkach pogodowych i terenowych, jakie miała do zaoferowania pustynia Sonora. Sprzęt i żołnierze obsługi doświadczyli dziewięciu dni rekordowych upałów. MUTT pokonywał wyboiste, strome drogi pustynne narażone na działanie słońca i wysokiej temperatury.

Jednym z najbardziej interesujących elementów wyposażenia jest bezzałogowy aparat latający, który może wznosić się na 60 metrów nad MUTT-a i służyć między innymi jako zwiadowca lub jako elektroniczny wzmacniacz sygnału. MUTT może być również wyposażony w inne rodzaje ładunków, między innymi moduł do tworzenia zasłony dymnej, detektory środków chemicznych i biologicznych oraz kamerę noktowizyjną.

Robot-muł może zabrać to, czego piechota nie weźmie na plecy. Dopuszczalna masa całkowita to 1590 kilogramów, w tym ładunek o masie około 540 kilogramów. Dzięki względnie małym rozmiarom (długości 2,95 metra i szerokości 1,52–1,78 metra) może dotrzeć też w miejsca trudno dostępne. MUTT jest pojazdem o zasilanym elektrycznie z akumulatorów i może przejechać 96 kilometrów, zaś po zamontowaniu dodatkowego zasilania – do 154 kilometrów. Sterowany jest radiowo z maksymalnej odległości 200 metrów. Istnieją też dwie inne odmiany: mniejszy kołowy w układzie 6 × 6 i gąsienicowy.

Tak wygląda inna rozważana konfiguracja uzbrojonego MUTT-a – platforma gąsienicowa ze zdalnie sterowanym modułem TRAP T-360, ważącym 37 kilogramów.

Umowę w sprawie pozyskania robotów-mułów podpisano ze spółką General Dynamics Land Systems 31 października 2019 roku. W ramach programu Squad Multipurpose Equipment Transport (SMET) na podstawie kontraktu o wartości 162 milionów dolarów (około 620 milionów złotych) amerykańskie siły zbrojne otrzymają 624 pojazdy.

Na marginesie warto przypomnieć, że nazwa MUTT ma w US Army pewne tradycje. Taką samą nazwę (choć będącą skrótowcem od Military Utility Tactical Truck) nosił samochód terenowy M151, wprowadzony do produkcji w latach 50. To właśnie jego następcą został w latach 80. słynny Humvee.

Zobacz też: Esercito Italiano potencjalnym nabywcą THeMIS-ów

(militaryleak.com)

US Army

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOperacja “Judasz”. Na Słowacji zatrzymano policjantów i funkcjonariuszy służb specjalnych
Następny artykuł“Sami sprowadzają się do roli propagandystów”. Trafny wpis Ziemkiewicza