Rynek ten rośnie nieprzerwanie od lat 80. ubiegłego stulecia, co wiąże się zarówno z jego dojrzewaniem, jak i rozwojem technologii. Pierwsze gry komputerowe opracowywano w USA już w latach 60. XX wieku, jednak dopiero premiera gry Pong przez firmę Atari w 1972 roku uznawana jest za początek ery gier komputerowych. W 1977 roku na rynek trafiła kultowa z dzisiejszej perspektywy konsola domowa Atari 2600. Była to pierwsza konsola, której sprzedaż wyniosła ponad milion sztuk.
Od Super Mario Bros do PlayStation
Koniec lat 70. naznaczony był eksplozją salonów z automatami gier, w których można było grać w takie kultowe dziś gry jak Space Invaders, Pac-Man czy Donkey Kong. Kolejne produkcje napędzały dalszy wzrost sektora. Co ciekawe, po niecałych 13 latach w 1982 roku automaty do gier generowały więcej przychodów niż cały przemysł muzyki pop i sprzedaż biletów kinowych.
Niestety zbyt szybki wzrost był ciężki do utrzymania razem z odpowiednią jakością. Atari, aby w pełni wykorzystać rosnący rynek konsoli domowych, skupiło się na wysokobudżetowych grach takich jak Pac-Man, czy adaptacji filmowego hitu Stevena Spielberga „E.T.”. Ze szkodą dla Atari gry zostały zaprezentowane zbyt szybko, co wiązało się z kiepską jakością, kosztownymi zwrotami i uszczerbkiem wartości tej marki.
Pomimo tego jednorazowego spadku rynek mocno rozwijał się w kierunku komputerów osobistych oraz konsol, co można było określić swego rodzajem wyścigiem technologicznym. W 1982 roku rynek poznał konsolę Commodore 64, a dwa lata później japońska firma wydała znaną do dziś konsolę domową Nintendo Entertainment System (NES), która dzięki Super Mario Bros osiągnęła ogromny sukces rynkowy. Obie konsole były również przykładem zwrotu w kierunku gier jako centralnego punktu sprzedaży.
Nintendo bazowało na sukcesie NES i zdobytej pozycji, aby wydać konsolę przenośną Game Boy i Super Nintendo Entertainment System. Inni producenci również nie pozostawali bierni ze swoimi nowymi produktami. W 1988 roku firma Sega, znana do tej pory głównie z produkcji automatów, wkroczyła do gry z konsolą domową Sega Mega Drive, a następnie z wersją przenośną Game Gear. Sage postawiła na moc obliczeniową, którą miała zapewniać płynność gry.
W 1994 roku Sony zaprezentowało konsolę PlayStation. Po raz pierwszy zastosowano płyty CD zamiast kartridży, tym samym zwiększając pojemność dla coraz bardziej skomplikowanych i rozbudowanych gier komputerowych. PlayStation stało się pierwszą konsolą w historii, która sprzedała się w liczbie ponad 100 milionów sztuk i do dziś Sony wyprodukowało pięć generacji tej konsoli.
Najpóźniej, bo w 2001 roku, na rynku pojawiła się konsola Xbox od Microsoft, w której po raz pierwszy zastosowano dysk twardy. Ten model do dziś zajmuje trzecie miejsce w historii sprzedaży. Niekwestionowanym liderem pozostaje Nintendo, z liczbą ponad 750 milionów sprzedanych konsoli na świecie.
PlayStation 2 | 155 |
PlayStation 4 | 108 |
PlayStation | 102 |
Nintendo Wii | 101 |
PlayStation 3 | 86 |
Xbox 360 | 85 |
Nintendo Entertainment System | 61 |
Nintendo Switch | 55 |
Super Nintendo Entertainment System | 50 |
Xbox One | 46 |
Źródło: Digitaltrends.com
Nowy rozdział w biznesie gamingowym
Ostatnie dwie dekady to gwałtowny rozwój internetu i urządzeń mobilnych, co przełożyło się na dynamiczny wzrost przychodów w branży gier z dziesiątek do setek miliardów dolarów. Związane to było z rozwojem nowych produktów i usług.
Pierwszym jest subskrypcja i freemium. Freemium to produkt lub usługa, która jest dostępna za darmo, ale korzystanie z zaawansowanych funkcji wymaga wykupienia wersji premium. Subskrypcje natomiast dają graczom dostęp do gier i usług … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS