A A+ A++

Trwają konsultacje ws. budowy nowych torów kolejowych na naszym terenie. Jeden z wariantów zakłada budowę drugiej linii kolejowej przez miasto, która objęłaby tereny Bukowca, Grudzi oraz teren CSP. Ankiety można przesyłać do 18 grudnia na adres [email protected]


Konsultacje organizuje firma Databout na zlecenie PKP. Ich głównym przedmiotem jest zwiększenie przepustowości na linii kolejowej nr 9, która łączy Warszawę Wschodnią z Nasielskiem. W zakres projektu wchodzi również linia 10, która łączy Legionowo z Tłuszczem i przebiega przez Wieliszew, Nieporęt, Radzymin i Emilianów. Obecnie w założeniach projektowych czytamy, że planowana jest budowa drugiego toru na odcinku Legionowo – Wieliszew.

Nowe tory – 3 warianty

Projektanci zaprezentowali 3 warianty przebiegu nowych torów kolejowych:

Wariant 1 – Warszawa Praga – Legionowo – Skrzeszew – Wólka Kikolska – Cegielnia Psucka – Nasielsk – zakłada na terenie Legionowa ingerencję poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 10 Legionowo – Wieliszew (z ewentualną możliwością przedłużenia drugiego toru w kierunku Tłuszcza).

Wariant 2 – Warszawa Praga – Legionowo przy Centrum Szkolenia Policji – Skrzeszew – Wólka Kikolska – Cegielnia Psucka – Nasielsk – zakłada dużą ingerencję w teren Legionowa m.in. inwestycja dotknie Bukowca, Grudzi czy CSP.

Wariant 3 – Warszawa Praga – Jabłonna – Czarnowo – Miękoszynek – Nasielsk – zakłada pominięcie Legionowa i nie ingeruje bezpośrednio w tereny miasta.

Najkorzystniejszy wariant dla władz

Zdaniem władz miasta, dla Legionowa rozwiązaniem, które nie ingerowałoby w tereny miasta byłby wariant 3. Jak tłumaczy legionowski magistrat, nie tworzy on kolejnej trasy kolejowej przecinającej gminę. Jednocześnie nie powoduje konieczności budowy dodatkowych torów przez tereny miasta. Nie bierze on jednak pod uwagę, że wszelkie uciążliwości przeniesione są w nim na treny gminy Jabłonna. Linia kolejowa bowiem najpierw musiałaby przeciąć ul. Modlińską, a następnie biec wałem przeciwpowodziowym, przez teren pałacowo-parkowy, teren rezerwatu przyrody i obszar natura 2000. Dlatego zdaniem części mieszkańców, najlepszym rozwiązaniem jest wariant 1, który nie ingeruje w nowe tereny, nieprzeznaczone do tej pory dla kolei.
UM Legionowo broni swojej propozycji, tłumacząc, że wariant 1 będzie zmuszał do wyburzeń budynków i innej miejskiej infrastruktury. Władze Legionowa twierdzą także, iż Ludzie nie są mniej ważni niż tereny nadrzeczne. Ich zdaniem, wariant przez Jabłonnę, to jedynie wyrysowany korytarz, a nie dokładny przebieg nowej linii, a więc na pewno można ominąć tereny chronione.

Nowe stacje i 250 km/h

Parametry techniczne projektowanej linii kolejowej mają być dostosowane do kategorii linii magistralnej dwutorowej, zelektryfikowanej, pozwalającej na przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h. W ramach rozbudowy są planowane dwie nowe stacje kolejowe: Warszawa TMP oraz Warszawa Rondo Żaba.

Konsultacje w dobie COVID-19

Z uwagi na panującą pandemię SARS-CoV-2 niemożliwym jest obecnie przeprowadzenie bezpośrednich spotkań ze społecznością lokalną. Organizatorzy zachęcają więc do zapoznania się z materiałami informacyjnymi na stronie internetowej www.databout.pl/konsultacjespoleczne oraz do wypełnienia ankiety konsultacyjnej. Wypełnione dokumenty należy odesłać na adres: [email protected] do dnia 18 grudnia 2020 włącznie. Jednym z jej najistotniejszych elementów jest str. 6, gdzie należy wskazać preferowany WARIANT.

Paulina Nowicka

Komentarze

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJest wniosek o wygaszenie mandatu burmistrza Ścinawy
Następny artykuł10 km/h wolniej, czujni przed przejściem jak traszki, zakaz używania telefonów. Oto projekt zmian w ruchu drogowym.