A A+ A++

Do lądowania doszło we wtorek 24 listopada. Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego AJT (ang. Advanced Jet Trainer) to najnowocześniejszy system kształcenia pilotów samolotów odrzutowych jaki obecnie jest dostępny w skali globalnej. Główny element systemu to samoloty M-346, jak również wsparcie technologiczne, części zamienne, zaawansowane technologicznie symulatory lotu umożliwiające m.in. ćwiczenie i postępowanie załóg w sytuacjach awaryjnych. System obejmuje także wyposażenie dydaktyczne, sprzęt obsługi naziemnej, dokumentację oraz informatyczny system wsparcia eksploatacji. Włoskie samoloty szkolno-treningowe M-346 zostały zakupione przez Polskę jako nowy odrzutowy samolot szkolny, który zastąpił w szkoleniu pilotów samolotów odrzutowych na TS-11 Iskra.

Reklama

Umowa na ich zakup ośmiu Bielików stacjonujących w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, została podpisana w lutym 2014 r. Poza maszynami szkolnymi, produkowanymi przez koncern Leonardo, Polska kupiła cały system szkolenia zaawansowanego, pakiet logistyczny oraz najnowszej klasy symulatory. Oprócz samolotów, w jego skład weszły: kompleksowe symulatory lotu FMS i FTD, symulator katapultowania EPT, komputerowy system wspomagania szkolenia i pakiet szkoleniowy oparty na symulatorach SBT, jak również wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i dokumentacja techniczna.

image Fot. Zbigniew Moszczański image Fot. Ewa Złotnicka image Fot. Ewa Złotnicka image Fot. Urszula Krzemińska

W  marcu 2018 roku Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o skorzystaniu z Prawa Opcji zawartego w umowie na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (AJT) i zamówieniu kolejnych czterech samolotów, z możliwością poszerzenia tego pakietu o jeszcze dodatkowe cztery maszyny. Ta ostatnią możliwość wykorzystano w  grudniu 2018 roku co sprawiło, że 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego do końca października 2022 roku będzie posiadać na swoim wyposażeniu 16 samolotów M-346 Bielik. Teraz ma ich 12. Co warte podkreślenia dostawa ostatniej czwórki i jej odbiory techniczne zostały zrealizowane praktycznie bez opóźnienia. Umowa przewidywała bowiem dostawy do końca października br. W tym czasie do Dęblina przyleciały dwa samoloty. Kolejne dwa przyleciały w listopadzie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBogate dzieci. 10 kluczowych nawyków sprzyjających osiąganiu sukcesu
Następny artykułKE zatwierdziła rozwój rumuńskiego atomu. Pieniądze mają wyłożyć USA