Do lądowania doszło we wtorek 24 listopada. Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego AJT (ang. Advanced Jet Trainer) to najnowocześniejszy system kształcenia pilotów samolotów odrzutowych jaki obecnie jest dostępny w skali globalnej. Główny element systemu to samoloty M-346, jak również wsparcie technologiczne, części zamienne, zaawansowane technologicznie symulatory lotu umożliwiające m.in. ćwiczenie i postępowanie załóg w sytuacjach awaryjnych. System obejmuje także wyposażenie dydaktyczne, sprzęt obsługi naziemnej, dokumentację oraz informatyczny system wsparcia eksploatacji. Włoskie samoloty szkolno-treningowe M-346 zostały zakupione przez Polskę jako nowy odrzutowy samolot szkolny, który zastąpił w szkoleniu pilotów samolotów odrzutowych na TS-11 Iskra.
Reklama
Umowa na ich zakup ośmiu Bielików stacjonujących w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, została podpisana w lutym 2014 r. Poza maszynami szkolnymi, produkowanymi przez koncern Leonardo, Polska kupiła cały system szkolenia zaawansowanego, pakiet logistyczny oraz najnowszej klasy symulatory. Oprócz samolotów, w jego skład weszły: kompleksowe symulatory lotu FMS i FTD, symulator katapultowania EPT, komputerowy system wspomagania szkolenia i pakiet szkoleniowy oparty na symulatorach SBT, jak również wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i dokumentacja techniczna.
Fot. Zbigniew Moszczański Fot. Ewa Złotnicka Fot. Ewa Złotnicka Fot. Urszula Krzemińska
W marcu 2018 roku Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o skorzystaniu z Prawa Opcji zawartego w umowie na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (AJT) i zamówieniu kolejnych czterech samolotów, z możliwością poszerzenia tego pakietu o jeszcze dodatkowe cztery maszyny. Ta ostatnią możliwość wykorzystano w grudniu 2018 roku co sprawiło, że 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego do końca października 2022 roku będzie posiadać na swoim wyposażeniu 16 samolotów M-346 Bielik. Teraz ma ich 12. Co warte podkreślenia dostawa ostatniej czwórki i jej odbiory techniczne zostały zrealizowane praktycznie bez opóźnienia. Umowa przewidywała bowiem dostawy do końca października br. W tym czasie do Dęblina przyleciały dwa samoloty. Kolejne dwa przyleciały w listopadzie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS