Technologie z wyścigów przechodzą w końcu do modeli drogowych – choć twierdzenie to nie zawsze się sprawdza, to cały czas nie brakuje dowodów na jego prawdziwość. Najnowszym będą skrzynie biegów typu seamless. Rozwiązanie to powstało po tym, gdy producenci chcieli do maszyn wyścigowych wprowadzić przekładnie dwusprzęgłowe (DCT), ale zostały one zakazane przepisami jeszcze przed trafieniem na tor. Zatem Honda wprowadziła skrzynie DCT do motocykli drogowych, a do wyścigów stworzyła przekładnię seamless.
Dziś takie rozwiązania ma każdy zespół w MotoGP, ale jest ono bardzo drogie w konstrukcji. To właśnie koszty powstrzymują przed wprowadzeniem skrzyń seamless do motocykli drogowych, ale teraz pojawiły się schematy, a nawet zdjęcia patentowe pokazujące, że Ducati pracuje nad taką skrzynią biegów. Będzie ona zdecydowanie tańsza niż wersja znana z wyścigów.
Skrzynia typu seamless ma tylko jedno sprzęgło, ale konstrukcyjnie przypomina przekładnie DCT z rozdzielonymi biegami parzystymi i nieparzystymi. Złączane są one za pomocą samoblokujących łożysk. W praktyce oznacza to błyskawiczne zmiany biegów bez przerwy w dostarczaniu momentu obrotowego. Biegi zmienia się tradycyjnie dźwignią obsługiwaną stopą, ale dźwigni sprzęgła trzeba użyć tylko przy zatrzymaniu motocykla.
Fakt, że Ducati posiada już zdjęcia swojej nowej skrzyni typu seamless, oznacza, iż jest ona już na zaawansowanym etapie powstawania, a zatem można się spodziewać, że niedługo trafi do motocykli włoskiej marki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS