Pomysł: Dysonans poznawczy to pojęcie, które odnosi się do sytuacji, w której występują sprzeczne postawy, przekonania lub zachowania. Konflikt ten wywołuje nieodłączne poczucie dyskomfortu, prowadząc do zmiany jednej z postaw, przekonań lub zachowań w celu zminimalizowania lub wyeliminowania dyskomfortu i przywrócenia równowagi.
Został on po raz pierwszy zbadany przez Leona Festingera po wnikliwej obserwacji pewnego kultu, który wierzył, że powódź zniszczy Ziemię. Badania te sprawiły, że przeprowadzono pewien ciekawy eksperyment. Badacze Leon Festinger i James Merrill Carlsmith poprosili uczestników o wykonanie serii nudnych zadań. Początkowe nastawienie uczestników do tego zadania było bardzo negatywne. Na samym końcu zapłacono ochotnikom 1 lub 20 dolarów, aby ci powiedzieli czekającym w poczekalni ochotnikom, że zadania były bardzo ciekawe i intrygujące.
Rezultat: prawie wszyscy uczestnicy zgodzili się wejść do poczekalni i przekonać kolejnego uczestnika, że ten nudny eksperyment będzie tak naprawdę ciekawy. Kiedy później poproszono uczestników o ocenę eksperymentu, ochotnicy, którym zapłacono tylko jednego dolara, ocenili nudne zadanie jako ciekawsze i bardziej przyjemne niż uczestnicy, którym zapłacono 20 dolarów za kłamstwo.
Płacenie tylko jednego dolara nie jest wystarczającą zachętą do kłamstwa, więc ci, którym zapłacono dolara, doświadczyli dysonansu. Byli w stanie pokonać ten dysonans tylko wtedy, gdy sami uwierzyli, że zadania są naprawdę interesujące i przyjemne. Płacenie wyższej sumy dawało prawdziwy powód i motywację do wykonania nudnego zadania. Właśnie dlatego w drugiej grupie nie wystąpiło zjawisko dysonansu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS