Zakończyły się prace rozbiórkowe dotychczasowego dworca kolejowego w Sterkowcu. 8 września 2020 r. PKP SA przekazała wykonawcy plac budowy nowego dworca. Aktualnie dobiegają końca prace porządkowe w miejscu gdzie do niedawna stał stary dworzec. dworzec w Sterkwocu powstał na poczatku lat 80-tych. Rozebrano go z użyciem ciężkiego sprzetu kilka dni temu.
Niewielkich rozmiarów, nowoczesny, komfortowy i proekologiczny – takie już niedługo będzie wyglądał dworce w Sterkowcu. Przystanek w Sterkowcu obsługuje codziennie od 300 do 500 pasażerów na dobę. Dzięki dogodnej lokalizacji jest centrum przesiadkowym dla mieszkańców aż trzech gmin (Brzesko, Dębno i Borzęcin). Korzystają z niego m.in. mieszkańcy Sterkowca, Woli Dębińskiej, Jadownik, Wokowic, Łęk, Szczepanowa i Przyborowa. To bardzo oczekiwana przez pasażerów inwestycja.
Budowa nowego dworca jest realizowana w trybie Projektuj i buduj w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, według autorskiego projektu PKP SA. Jest to tzw. IDS modułowy, czyli projekt typowy, w którym zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Zastąpi on stary budynek dworca, który nie przystawał do współczesnych standardów obsługi podróżnych.
– Program Inwestycji Dworcowych owocuje budowami dworców w całej Polsce. Już teraz takie małopolskie dworce jak na stacjach Miechów i Oświęcim cieszą oko i ułatwiają życie mieszkańcom. Teraz przychodzi czas na Biadoliny Szlacheckie i Sterkowiec. Każda taka inwestycja to krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowy obiekt w Sterkowcu będzie odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną. Dworzec w Sterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić się ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzie niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą znajdzie się dodatkowo 11 stojaków rowerowych i stacja napraw rowerów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m.
Nowy dworzec w Sterkowcu to nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych, dzięki czemu będą łatwo dostępne dla wszystkich grup podróżnych, w tym pasażerów z dziećmi i dużymi bagażami czy osób starszych. Nowy dworzec będzie posiadał wiele udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na nowym dworcu zaimplementowane zostaną również liczne rozwiązania proekologiczne. Budynek zostanie wyposażony w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów. Na dworcu będzie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Nowy dworzec w Sterkowcu zostanie wyposażony w pompę ciepła woda-powietrze, system pozwalający na wykorzystanie wód opadowych jako wody do spłukiwania toalet, a także m 12 paneli fotowoltaicznych na dachu do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
Nieodłącznym elementem projektu przebudowy dworców jest nowa aranżacja przestrzeni w ich sąsiedztwie. Przy dworcu na nowo zostaną zaaranżowane tereny zielone. W Sterkowcu liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona tylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc postoju chwilowego (Kiss&Ride).
Budowa nowego dworca w Sterkowcu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,69 mln zł. Budowa jest dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dotychczas w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w Małopolsce udostępniono zmodernizowany dworzec w Miechowie i wybudowany od podstaw dworzec w Oświęcimiu. Obecnie prace budowlane prowadzone są na dworcu Kraków Swoszowice. W trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla trzynastu dworców kolejowych. Dziewięć inwestycji jest na etapie przygotowania.
Wizualizacja dworca kolejowego w Sterkowcu
Dziękujemy naszej czytelniczce za udostepnienie zdjęcia
—
foto: Małgorzata Sacha
IB
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS