A A+ A++

Nie zdążyliśmy się jeszcze dobrze nacieszyć modelem 790 Duke, a już pojawił się jego następca. Najnowszy KTM 890 Duke R oferuje więcej mocy, nowe hamulce, nieco odświeżony wygląd i zmienione, w pełni regulowane zawieszenie WP Apex. Nieznacznie spadła również masa własna. Ale to wciąż nie wszystko o nowym 890 Duke R!

Nowy KTM 890 Duke R oferuje 99 Nm momentu obrotowego oraz 121 KM mocy. To dokładnie 16 KM więcej w stosunku do poprzednika. Pojemność skokowa urosła z dotychczasowych 790 do 890 cm3.

NAS Analytics TAG

W układzie hamulcowym 890 Duke pojawiły się radialne monobloki Brembo Stylema i tarcze o średnicy 320 mm. Zawieszenie to teraz w pełni regulowany WP Apex. Zmieniły się również fabrycznie montowane opony – obecnie są to Michelin Powercup II.

KTM 890 Duke może się również pochwalić kilkoma zmianami stylistycznymi i oświetleniem w technologii LED w standardzie. Nieznacznie, ale jednak, zmieniła się również pozycja za kierownicą. O wszystkich zmianach opowiadam w poniższym filmie:

Na pierwszy rzut oka nie widać spektakularnych różnic pomiędzy modelami 790 Duke i nowym 890 Duke. Jak to jednak często bywa, diabeł tkwi w szczegółach.

Poza poprawionymi osiągami, nowymi hamulcami i zawieszeniem, poczyniono również drobne zabiegi odchudzające. Masę własną motocykla obniżono o symboliczne 3,5 kg. KTM 890 Duke waży bez płynów jedynie 166 kg.

Wracając jeszcze do samej jednostki napędowej, należałoby wspomnieć, że poza zwiększeniem pojemności skokowej, zastosowano również nowy wał korbowy (ze zwiększoną o 20 procent masą wirującą) oraz nowe tłoki (większe, lecz lżejsze). To aspekty, które zapomniałem poruszyć w powyższym filmie.

Podobnie jak w poprzedniku, również w 890 Duke R charakterystyczne wykorbienia na wale sprawiają, że dwa cylindry ustawione w rzędzie brzmią zdecydowanie bardziej jak V-ka, niż rzędówka. I zastosowany wydech Akrapovic doskonale ten dźwięk podkreśla! To z pewnością jeden z fajniej brzmiących motocykli w swojej klasie.

Kolejne drobne zmiany techniczne obejmują wałki rozrządu, udoskonaloną skrzynię biegów, czy powiększoną chłodnicę. KTM 890 Duke R, pomimo wzrostu pojemności silnika do obecnych blisko 900 cm3, wciąż może się pochwalić najbardziej kompaktową jednostką napędową w tej klasie.

Silnik bez trudu upchnięto w zgrabnej kratownicowej ramie i tej akurat żadne zmiany nie objęły. To identyczna rama, jaką mieliśmy w KTMie 790 Duke. Nieznacznie zmieniło się tylko umiejscowienie podnóżków, kanapy i kierownicy. Siedzimy teraz odrobinę niżej i bliżej przodu motocykla, w pozycji bardziej pochylonej do przodu i agresywniejszej. Są to jednak zmiany czysto kosmetyczne. Samo położenie kierownicy możemy dodatkowo regulować wedle swoich preferencji.

Osobiście z pośród zmian najbardziej doceniam nowe hamulce Brembo i przedni widelec WP Apex. Gdyby nie powiedziano mi o zmienionej pozycji kierowcy, pewnie sam nawet bym tego nie zauważył. Dodatkowe 16 KM mocy wydaje się odczuwalne, ale może to tylko siła autosugestii?

Mówiąc krótko, widzę teraz kolejne powody, aby kupić średniaka w rodzinie Duke. Gdybym jednak miał w garażu model 790 Duke, argumentów przemawiających za szybką zmianą na 890 Duke R, wciąż by zabrakło. Mówimy tu o pewnego rodzaju ewolucji, a nie rewolucji i ogromnych zmianach oznaczających przepaść pomiędzy poprzednim i nowym modelem.

Za model KTM 890 Duke R trzeba zapłacić nieco ponad 50 tys. zł. Chyba, że trochę się zagalopujecie z doborem akcesoriów z katalogu Power Parts, wtedy trzeba będzie doliczyć nawet kolejne kilka tys. zł.

Pojawienie się na rynku nowego modelu 890 Duke R to dodatkowo dobra wiadomość dla wszystkich tych, którzy chcieliby kupić w dobrej cenie KTMa 790 Duke. Nowy model zawsze daje pewne pole do negocjacji ceny poprzednika.

Dla wszystkich tych, którzy blisko trzy lata temu przegapili nasz film z testów premierowych modelu 790 Duke, zostawiamy go poniżej. Przy okazji złapiecie też trochę słońca, bo tamte testy odbyły się na hiszpańskiej Gran Canarii:

KTM 890 Duke R – dane techniczne

Silnik 
POJEMNOŚĆ SKOKOWA 890 cm³
MOC W KW 89 kW
MOMENT OBROTOWY 99 Nm
DESIGN 2-cylindrowy, 4-suwowy silnik rzędowy typu R2
ŚREDNICA 90.7 mm
SUW 68.8 mm
ROZRUSZNIK Rozrusznik elektryczny
SMAROWANIE Układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju
SKRZYNIA BIEGÓW 6-biegowa
CHŁODZENIE Chłodzenie cieczą z wodnym/olejowym wymiennikiem ciepła
SPRZĘGŁO Załączane mechaniczne sprzęgło antyhoppingowe PASC™
EMS Bosch EMS z RBW
CO2 EMISSIONS 110 g/km
FUEL CONSUMPTION 4.74 l/100 km
Podwozie 
KONSTRUKCJA RAMY Rama ze stali chromowo-molibdenowej wykorzystująca silnik jako element nośny, malowana proszkowo
PRZEDNIE ZAWIESZENIE WP APEX 43
TYLNE ZAWIESZENIE WP APEX Monoshock
SKOK ZAWIESZENIA (PRZÓD) 140 mm
SKOK ZAWIESZENIA (TYŁ) 150 mm
PRZEDNI HAMULEC 2 x Brembo Stylema Monobloc four piston, radially mounted caliper
TYLNY HAMULEC Pływająca tarcza hamulcowa Brembo z 1-tłokowym zaciskiem
ŚREDNICA PRZEDNIEJ TARCZY HAMULCOWEJ 320 mm
ŚREDNICA TYLNEJ TARCZY HAMULCOWEJ 240 mm
ABS Bosch 9.1 MP (incl. Cornering-ABS and super moto mode)
ŁAŃCUCH 520 Pierścień X
KĄT GŁÓWKI RAMY 65.7 °
PRZEŚWIT 206 mm
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA 834 mm
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA (OK.) 14 l
MASA WŁASNA 166 kg
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGratulacje dla sołtysa Małkowa
Następny artykułKomunikat Starosty Opoczyńskiego 16.11.2020