Dziki i trudny do ogarnięcia silnik z Suzuki TL 1000 w podwoziu turystycznego enduro? Ekipa z Hamamatsu uznała, że to dobry pomysł, wystarczy ów silnik nieco ucywilizować. W efekcie zmian moc widlaka spadła ze 125 do 98 KM, poprawiła się kultura pracy i zwiększył się zakres obrotów użytecznych na co dzień, czyli elastyczność. Jednak wypuszczony w świat w 2002 r. DL 1000 V-Strom zniknął po paru latach z europejskich rynków, bo nie spełniał wymagań obowiązującej wówczas normy czystości Euro 3.
Odrodzenie Suzuki V-Stroma
Na szczęście Japończycy nie zapomnieli o sukcesie pierwszego litrowego V-Stroma i jesienią 2013 roku ukazał się drugi. Bike zyskał licznych zwolenników. Jego widlasta dwójka o zwiększonej pojemności miała zasilanie wtryskiem, ponadto bike dostał widelec upside-down, ABS, kontrolę trakcji i nieco dyskusyjny nowy wygląd. Jego najważniejszą cechą była i jest nadal uniwersalność. Silnik bowiem jest mocny i elastyczny na średnich obrotach, choć trzeba przyznać, że nie lubi kręcenia do najwyższych obrotów. Taka charakterystyka odpowiada większości turystów, więc uroda maszyny zeszła na dalszy plan.
Fot. Motocykl
|
Kokpit, jak na turystyczne enduro przystało, serwuje wiele informacji. Obrotomierz i prędkościomierz są czytelne. |
Fot. Motocykl
|
Zgodnie z dzisiejszymi standardami: tylne światła na LED-ach i bezbarwne kierunkowskazy. |
Fot. Motocykl
|
V-Strom ma szeroki zbiornik paliwa i taką samą kanapę. W mieście będziesz go za to klął, w trasie – chwalił. |
Zobacz również: Szukasz opon do turystycznego enduro? Nie mogłeś lepiej trafić. Oto nasz test.
MOIM ZDANIEMJarek Modrzejewski |
Suzuki V-Strom ma dość wysoko środek ciężkości, może więc sprawiać nieco kłopotów podczas manewrowania na parkingu i podczas jazdy w korkach. A kiedy musisz wiosłować nogami – przeszkadzają w tym szeroko rozstawione podnóżki, szeroki bak i kanapa na wysokości 860 mm nad ziemią. Z manewrowaniem mogą mieć kłopot zwłaszcza niscy bikerzy, dlatego najlepsze dla nich będzie kupno niższej o 30 mm akcesoryjnej kanapy. Niestety ta przyjemność kosztuje ponad 800 zł (w ofercie jest też kanapa o 35 mm wyższa kanapa – w takiej samej cenie).
HISTORIA Suzuki V-Stroma 1000
2002 Prezentacja DL-a 1000 V-Stroma. Maszyna ma pochodzący z TL-a 1000 silnik o pojemności 996 cm3 i mocy 98 KM. Jest to wówczas najszybszy i najlepiej przyspieszający motocykl w swojej klasie. 2003 Przednie zawieszenie otrzymuje regulację, w silniku przekonstruowano kosz sprzęgłowy, wzmocniono alternator. 2004 Nowe zegary i owiewka, szyba dostała regulację. Inne są: kanapa, kierunkowskazy, handbary i lusterka. W ramach współpracy Suzuki i Kawasaki V-Strom ukazuje się też jako Kawa KLV 1000. Będzie produkowany do 2006 r. 2005 Rama i wahacz są teraz srebrne, a nie czarne. Światła gasną w trakcie rozruchu. 2007 Przy podnóżkach dodano gumowe osłony i bezbarwne klosze kierunkowskazów. 2008 V-Strom przestaje spełniać wymagania normy Euro 3, dlatego wypada ze sprzedaży w Europie. 2013 Jesienią premiera nowego V-Stroma 1000. Ma przerobiony silnik V2 o pojemności skokowej 1037 cm3 i mocy 101 KM, ABS i kontrolę trakcji. 2015 Pojawia się wersja XT wyposażona w szprychowe felgi i inaczej zestrojone zawieszenia. |
Najmocniejsza strona Suzuki V-Strom 1000
Przy wyższych prędkościach V-Strom pokazuje swoją najlepszą stronę. Lubi zakręty i zachowuje poręczność, nawet jeśli dołożysz mu kufry i zabierzesz pasażerkę(-a). Jeżeli lubisz turystykę i kupiłeś DL-a z fabrycznymi kuframi, nie będziesz zadowolony – są za bowiem małe. Skrytykować można też plastikową niby-osłonę silnika. Jeśli jesteś fanem szutrów, wymień ją na akcesoryjną aluminiową (878 zł), bo plastikowa nie wytrzyma bombardowania kamieniami strzelającymi spod przedniego koła. Przydadzą się też handbary za ok. 350 zł i gmole – niemal 900 zł. Do turystyki przydatne też będą grzane manetki (1096 zł), a także centralna podstawka. Maszyna turystyczna powinna mieć ją na wyposażeniu seryjnym, ale w tym przypadku musisz ją dokupić za 777 zł.
Suzuki V-Strom 1000 z przebiegiem 50 000 km.
Akcje serwisowe Suzuki V-Strom
Suzuki V Strom 1000 przeszedł trzy akcje serwisowe. Wszystkie dotyczyły instalacji elektrycznej. Pierwsza – kostki wiązki stacyjki. Spece z Suzuki stwierdzili, że nie jest ona wystarczająco odporna na wilgoć, więc pod wpływem deszczu lub mycia motocykla jej styki mogą skorodować. Jeśli w efekcie dojdzie do zwarcia, silnik będzie pracował nawet po wyłączeniu zapłonu.
Kolejna akcja dotyczyła wiązki elektrycznej, która była źle położna i mógł ją przetrzeć zbiornik paliwa. To uszkodzenie mogło spowodować przerywanie silnika lub jego zgaśnięcie podczas jazdy.
Trzecia i ostatnia akcja dotyczyła przewodu masy. Jego niewłaściwe poprowadzenie mogło powodować trudności z odpaleniem silnika. W tabeli poniżej znajdziesz więcej informacji o motocyklach, które są narażone na powstanie tych usterek.
Akcje serwisowe |
||||||
Elementy do poprawy | Numery VIN | 6 ostatnich liczb | Model | |||
Okres produkcji | Kostka wiązki stacyjki | Wiązka elektryczna | Przewód masy | |||
od 1.11.2013 do 31.03.2015 | tak | tak | tak | JS1DD111100 | od 100062 do 109791 | DL1000 A L4/5 |
od 1.04. do 26.05.2015 | nie | tak | tak | JS1DD111100 | od 109792 do 109818 | DL 1000 A L5 |
od 27.05. do 15.07.2015 | nie | tak | nie | JS1DD111100 | od 109819 do 109854 | DL 1000 A L5 |
JS1DD1111G0 | od 100001 do 100115 | DL 1000 A L6 |
Inna niedoróbka dolegała DL-owi 1000 K8 L2. Wprawdzie tej wersji nie było w oficjalnej sprzedaży w Polsce, niemniej możesz na nią trafić, gdy będziesz szukał używki. Wada polegała na niewłaściwym połączeniu między płytką regulatora napięcia a jego obudową. Nagrzewanie się tego elementu prowadziło do deformacji regulatora. A wtedy padało ładowanie akumulatora. W ramach gwarancji Suzuki wymieniało całe regulatory.
Zobacz również: oto osiem przełęczy położonych w polskich górach, które obowiązkowo musisz odwiedzić motocyklem.
Wady i zalety Suzuki V-Strom
Fot. Motocykl
|
|
Zalety
|
Wady
|
Dane techniczne Suzuki DL 1000 V-Strom
Silnik | chłodzony cieczą, V2 90O, czterosuwowy, DOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 2 x 45 mm. |
Przeniesienie napędu | wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring.. |
Średnica cylindra x skok tłoka | 100 x 66 mm |
Pojemność skokowa | 1037 cm3 |
Stopień sprężania | 11,3:1 |
Moc maksymalna | 101 KM (74 kW) przy 8000 obr/min |
Maks. moment obr. | 103 Nm przy 4000 obr/min |
Rama | grzbietowa z aluminium |
Zawieszenia | przód – widelec upside-down, śr. goleni 43 mm, tył – dwuramienny wahacz, centralny amortyzator. |
Hamulce | przód – 2 tarcze, śr. 310 mm, tył – 1 tarcza, śr. 260 mm. |
Rozmiary opon p/t | 12,50 x 19 / 4,00 x 19 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1555 mm |
Kąt główki ramy | 64,5° |
Wyprzedzenie | 109 mm |
Wysokość kanapy | 860 mm |
Masa | 249 kg |
Ładowność | 191 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 20 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 4 s |
Średnie zużycia paliwa | 5 l/100 km |
MOIM ZDANIEMMichał Janiszyn Oto motocykl znacznie bardziej turystyczny niż enduro, ale jeśli założysz odpowiednie opony i się uprzesz, da radę też na szutrach. Niestety, nie da się ukryć jego masy i gabarytów. Wygląd to kwestia gustu, ale na pewno mogę go pochwalić za niezłe, jak za te pieniądze, wyposażenie (kontrola trakcji i ABS w serii) oraz zawieszenia, dzięki którym DL prowadzi się naprawdę precyzyjnie i stabilnie. Mimo że niespecjalnie lubi wysokie obroty, da się nim fajnie polatać po winklach. Trzeba wtedy jedynie uważać na dość nisko osadzone podnóżki. Pozycja i kanapa są wygodne, więc nie przerażą cię dłuższe wyjazdy. Pasażer też będzie zadowolony. |
Serwisowe ABC Suzuki DL 1000 v-stromCzęści zamienne (ceny detaliczne)
Dane serwisowe
|
Średnie ceny transakcyjneSuzuki DL 1000 ABS |
|
Rocznik 2018 2017 2016 2015 |
Cena 40 500 zł 36 200 zł 34 000 zł 30 400 zł |
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, mających przebieg zgodny ze średnim w klasie, z oponami wykazującymi maksimum 50% zużycia. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli. |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS