A A+ A++

Cztery tunele drogowe będą częścią drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec – Zwardoń, pomiędzy węzłami Przybędza i Milówka. Ta wyczekiwana przez kierowców droga powstaje w rejonie Węgierskiej Górki na terenie powiatu żywieckiego, w południowej części województwa śląskiego.

Tunele w Beskidach drążone metodą górniczą

Budowa trasy rozpoczęła się w maju tego roku. Początkowo inwestycja polegała głównie na pracach przygotowawczych, potem przystąpiono do robót ziemnych.

– Teraz rozpoczęliśmy newralgiczną i najtrudniejszą część realizacji tej inwestycji – drążenie tuneli – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dwa równoległe tunele zostaną wydrążone w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.). Ten w ciągu jezdni w kierunku Zwardonia będzie miał ok. 834 m długości, a ten w kierunku Żywca – ok. 807 m o długości. Tunele będą miały około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość między osiami tuneli wyniesie od 41 do 42 m. Tunele będą posiadały pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych.

W Beskidach rozpoczęło się drążenie tuneli. To newralgiczna i najtrudniejsza część budowy drogi ekspresowej S1 GDDKiA

Kolejne dwa równoległe tunele powstaną również w zboczu masywu Barania Góra, ale w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) – Białożyński Groń.

Tunel w ciągu jezdni w kierunku Zwardonia będzie miał ok. 1000 m długości, a ten w kierunku Żywca ok. 990 m długości. Obiekty również będą miały około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość między ich osiami wyniesie od 33,5 do 37,5 m. Tunele będą miały trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne.

Odcinek drogi S1 za 1,38 mld zł

Budowa tuneli w Beskidach to bardzo skomplikowana inwestycja.

– Obiekty zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu – mówi Szymon Piechowiak.

Oprócz drążenia tuneli trwają także inne prace przy budowie S1. W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m sześc. wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Drogowcy rozpoczęli też zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej. Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m sześc.

Zgodnie z umową, budowa tego odcinka drogi S1 powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r. Jej koszt to prawie 1,38 mld zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOzdoby z chryzantem na puławskich pomnikach
Następny artykułKto może oddać osocze chorym na COVID-19