A A+ A++

10 listopada w stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) na wyspie Geoje zwodowano drugi okręt podwodny typu KSS-III – Ahn Moo (SS-085). Planuje się, że okręt trafi do południowokoreańskiej marynarki wojennej do końca 2022 roku. Pierwsza jednostka tego typoszeregu – Dosan Ahn Chang-ho (na zdjęciu tytułowym) – znajduje się obecnie w fazie prób morskich. We wrześniu 2018 roku zapewniano, że wejdzie do służby pod koniec roku 2020 lub na początku 2021.

Południowokoreański program budowy okrętów podwodnych KSS-III (Jangbogo–III) wywodzi się z powziętych w Seulu planów dołączenia do elitarnego grona państw konstruujących własne okręty podwodne. Od lat dziewięćdziesiątych tamtejszy przemysł stoczniowy przeszedł skomplikowaną drogę, która wreszcie zapewniła taki potencjał. W tym czasie zbudowano na licencji dziewięć jednostek typu 209 (Chang Bogo), a następnie – również na licencji – tyle samo okrętów typu 214 (Son Won-il).

Typoszereg Jangbogo–III to okręty oceaniczne o napędzie konwencjonalnym, wyporności nawodnej około 3500 ton i podwodnej około 3800 ton, zasięgu około 10 tysięcy mil morskich. Długość wynosi 83,5 metra, szerokość – 9,6 metra, a maksymalna prędkość w zanurzeniu to 20 węzłów. Uzbrojenie okrętów pierwszej transzy to osiem wyrzutni torped kalibru 533 milimetry i sześć pionowych wyrzutni pocisków manewrujących Chonryongo zasięgu 1500 kilometrów.

Warty 1,56 miliarda dolarów kontrakt na dwie jednostki pierwszej transzy podpisano w 2012 roku, zaś na trzecią – w 2016 roku. Budowa dwóch pierwszych okrętów ruszyła odpowiednio 27 listopada 2014 roku i 1 lipca 2016 roku. Stępkę pod trzeci okręt – Yi Dong-nyeong (SS-086) – położono 11 kwietnia 2019 roku w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsanie. Wszystkie trzy jednostki mają znaleźć się w linii do końca 2023 roku. Seul podkreśla, że aż 76% komponentów pochodzi od lokalnych producentów, w tym akumulatory litowo-jonowe, napęd niezależny od powietrza i system zarządzania walką.

Planuje się również budowę sześciu kolejnych okrętów w dwóch transzach. Pierwszemu okrętowi drugiej transzy nadano już nazwę: Lee Bong-chang (SS-087). Najważniejsze zmiany dotyczyć będą wyporności, która wzrośnie do około 4000 ton, dłuższego o mniej więcej 6 metrów kadłuba i mocniejszego uzbrojenia (do dziesięciu wzrośnie liczba wyrzutni pocisków Chonryong). Trzecia transza okrętów ma dysponować jeszcze bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Budowa wszystkich ma się zakończyć do roku 2029.

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering z okrętami KSS-III znalazło się w gronie pięciu zagranicznych podmiotów na krótkiej liście w poważnie już opóźnionym programie pozyskania okrętów podwodnych projektu P75(I). Indie wybrały do dalszej rywalizacji również rosyjskie biuro konstrukcyjne Rubin oferujące typ Amur 1650, Navantię z okrętem podwodnym S-80, Naval Group proponujące używany już przez indyjską marynarkę wojenną typ Scorpène lub nowy SMX Ocean oraz ThyssenKrupp Marine Systems z okrętami typu 214. Znalazły się tam też dwa indyjskie podmioty: prywatne przedsiębiorstwo stoczniowe Larsen & Toubro i państwowe Mazagon Dock Shipbuilders Limited.

Zobacz też: Francuzi naprawią okręt podwodny Perle, łącząc go z drugą jednostką

(navalnews.com)

Cheongwadae

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Niepodległa do hymu”. Wspólne śpiewanie “Mazurka Dąbrowskiego”
Następny artykułWprowadzą zakaz przemieszczania? Dzisiejsze dane będą kluczowe!