HR Director w FM Logistic w regionie Centralnej Europy – Blanka Borkowska – mówi o wpływie pandemii na dział HR.
Materiał powstał przy współpracy z firmą FM Logistic
W jakim stopniu pandemia dotknęła działy personalne??
Pandemia Covid-19 zweryfikowała rolę działu HR w organizacji, ukazując, jak ważną funkcję pełni on zarówno w dobrych czasach, jak i w szczególności w dobie kryzysu.
Firmy, w których od dawna rola, zaufanie, wiarygodność i pozycja działów personalnych były na wysokim poziomie, przeszły tę zmianę zapewne o wiele łatwiej niż te, w których HR nie był dotąd realnym partnerem dla biznesu.
Pandemia wywołała gwałtowne zmiany i była momentem sprawdzenia, jak silnie zakorzenione i efektywne są procesy personalne.
Musiały one szybko dostosować się do nowych warunków, gdzie podstawą stało się zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa pracownikom.
W FM Logistic, jako dużej, międzynarodowej, ale jednak rodzinnej organizacji, człowiek oraz jego bezpieczeństwo i zdrowie zawsze były priorytetem. Rola działu HR wspierającego biznes była już ukształtowana, a kryzysowa sytuacja tylko tę rolę wzmocniła.
Co jeszcze się zmieniło?
Zmianie uległy też wzajemne oczekiwania pracownik—pracodawca. Na przykład w obszarze rekrutacji poszukiwane i doceniane są coraz bardziej osoby z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami zarzadzania zmianą, podejmowania decyzji i dużej elastyczności w działaniu. Pracownicy z kolei mocniej niż wcześniej zaczęli cenić sobie stabilizację i gwarancję zatrudnienia w długim okresie.
Firma nie musiała zwalniać pracowników lub obcinać wynagrodzeń?
Firma FM Logistic, z uwagi na obsługę branż, na których produkty stale jest zapotrzebowanie (branża spożywcza, farmaceutyczna), lub branż, które zastąpiły tradycyjną sprzedaż kanałem e-commerce, może tę stabilizację pracownikom zapewnić.
Możemy poszczycić się długimi stażami pracy wśród naszych pracowników. Nie byliśmy na szczęście zmuszeni redukować zatrudnienia czy wynagrodzeń. W ostatnim roku zrekrutowaliśmy ponad tysiąc osób w całej Centralnej Europie, co pokazuje, że wbrew ogólnym trendom nadal się rozwijamy.
Czy firma przeszła na pracę zdalną?
Cześć działalności przenieśliśmy z sukcesem do świata online. Jednakże w przypadku zarówno naszej firmy, jak i samej branży czuję, że pracownicy mają dużą świadomość społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak już wspominałam, klientami FM Logistic są między innymi firmy spożywcze czy farmaceutyczne. Odpowiadamy więc za magazynowanie i dostarczenie dóbr pierwszej potrzeby. W przypadku naszej firmy nie było możliwe, na żadnym etapie, całkowite wstrzymanie działalności czy przeniesienie pracy poza firmę w ramach pracy zdalnej.
Czytaj więcej w: Transport szczepionek to najbardziej wymagająca operacja logistyczna w historii
Dlatego z zachowaniem wszelkich środków ostrożności zdecydowaliśmy się na kontynuację pracy operacyjnej, wprowadziliśmy szereg zasad bezpieczeństwa, szczególnie w tych obszarach działalności, w których obecność pracownika jest niezbędna, a dla pracowników struktury biura zastosowaliśmy pracę rotacyjną. Taka metoda towarzyszy nam od początku pandemii i przygotowana była z myślą̨ o długoterminowym zastosowaniu. Dzięki temu mamy poczucie zmniejszenia ryzyka zachorowań wśród pracowników przy jednoczesnym wsparciu biznesu i solidarności z pracownikami, których codzienna praca na miejscu przynosi realne społeczne korzyści.
Jakąś część procesów personalnych dało się jednak przenieść do świata wirtualnego?
Tak, na przykład niektóre rozmowy kwalifikacyjne czy proces onboardingu, a także część szkoleń prowadzimy online. Czas pandemii Covid-19, z uwagi na ograniczenia w możliwości organizacji szkoleń stacjonarnych, poświęciliśmy także na wzmocnienie naszych programów rozwojowych i akademii talentowych czy „onboarding po nowemu”.
Czytaj więcej w: FM Logistic obsługuje Grohe
Teraz, paradoksalnie, osoby, które dawniej bardzo chciały pracować zdalnie, zabiegają o możliwość pracy z biura, gdyż brakuje im relacji z kolegami, współpracownikami, bliskości biznesu. Problem z izolacją — tak silny w wielu firmach i branżach — u nas jest zdecydowanie mniej odczuwalny, bo my nigdy nie zamknęliśmy się w domach w 100 proc. Po pierwsze, nasza branża na to nie pozwala, a po drugie, nawet pracownicy, którzy mogliby wykonywać pracę w 100 proc. z domu, pracują w trybie rotacyjnym.
Ilu pracowników zatrudnia FM Logistic w Centralnej Europie?
W krajach Centralnej Europy (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) w FM Logistic pracuje około 5 tys. osób. Oczywiście niepokoiliśmy się tym, jak zapewnić takiej grupie pracowników bezpieczeństwo.
Kilka przypadków pozytywnego wyniku testu niestety się pojawiło, ale nie było na szczęście, jak dotąd, żadnej reakcji łańcuchowej. To sygnał, że zastosowane przez nas działania prewencyjne skutkują i jesteśmy w stanie utrzymać ciągłość funkcjonowania firmy przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka dla pracowników.
Jak pani dział poradził sobie z wdrożeniem narzędzi cyfrowych?
Cyfryzacja procesów HR-owych okazała się w kluczowa w czasach kryzysu. Firmy, które wcześniej nie zaczęły transformacji cyfrowej, wiele podczas pandemii straciły. Dział HR w FM Logistic pracował nad projektem digitalizacji procesów personalnych już na długo przed wybuchem pandemii, który tylko przyspieszył wprowadzenie globalnej platformy do zarzadzania procesami HR-owymi. Jest to nowoczesna platforma chmurowa umożliwiająca pracownikom dostęp do danych z dowolnego miejsca i w dogodnym dla nich czasie — np. możliwość sprawdzania grafików pracy, wnioskowania o urlop — realizację procesów ocen oraz zbieranie potrzeb szkoleniowych, a wszystko to zarówno z komputera, jak i z prywatnego urządzenia mobilnego.
Czytaj więcej w: Fulfilment: najszybciej rosnąca gałąź logistyki
Jest to bardzo duża i pozytywna zmiana. W organizacji zatrudniającej tysiące pracowników, takiej jak FM, bieżący dostęp do wskaźników personalnych zgromadzonych w jednym miejscu oraz ich stała analiza i raportowanie stanowią podstawę do podejmowania strategicznych decyzji w tym obszarze.
Jak przebiegało wdrożenie?
Na początku każda zmiana bywa trudna. Podczas wdrożenia wyzwaniem było dla nas, aby przekonać pracowników do korzystania z nowego narzędzia. Uruchomienie tej platformy okazało się finalnie sukcesem, a dodatkowo pokazało, jak ważna dla naszej firmy jest inwestycja w nowoczesność.
A czy udało się pokonać opór pracowników przed szkoleniami w internecie?
Początkowo pracownicy niechętnie korzystali z takich szkoleń, czekając na moment, kiedy wreszcie będzie można wrócić do kursów stacjonarnych, ale udowodniliśmy, że szkolenia online wcale nie są gorszej jakości. Zastosowaliśmy je np. w naszej Akademii Talentów.
Co to jest Akademia Talentów?
Akademia Talentów wspiera rozwój naszych pracowników na różnych szczeblach organizacji. Priorytetem są dla nas promocje wewnątrz firmy, więc osoby, które mają potencjał i motywację do zrobienia kolejnego kroku na swojej zawodowej ścieżce, mogą̨ zgłosić się lub zostać zgłoszone przez swojego managera do takiego programu. Może to być poszerzanie kompetencji na dotychczasowym stanowisku, a także ambicja do awansu pionowego.
Jesteśmy świeżo po premierze „Future Manager Academy” przeznaczonej dla operatorów wózków widłowych. Do programu zakwalifikowały się osoby, które mają potencjał, aby zostać szefem ekipy i zająć wyższe stanowiska w strukturach operacyjnych.
W obecnej edycji kilkanaście osób z różnych naszych platform logistycznych przez poł roku będzie przechodzić szkolenia z naciskiem na tematykę liderską.
Operacyjnie są to doświadczeni pracownicy, więc doszkalamy ich głównie w aspekcie przywództwa. Wyzwaniem była dla nas realizacja tych szkoleń w świecie wirtualnym, gdyż̇ pierwotnie miały być to spotkania osobiste, twarzą w twarz z trenerem, a osoby uczestniczące w tym programie nie korzystają na co dzień z komputerów. Musieliśmy zatem zadbać o kwestie techniczne. Pierwsze szkolenia już za nami. Za chwilę rozpoczynamy podobne projekty dla pracowników średniego i wyższego poziomu zarządzania.
Obecnie termin zarzadzanie talentami nabiera coraz większego znaczenia, gdyż organizacje na całym świecie mają coraz więcej problemów ze znalezieniem i zatrzymaniem u siebie właściwych ludzi. Kompetencje pracowników, ich wiedza i zaangażowanie są kluczowe dla firm w każdej sytuacji, a szczególnie w czasach kryzysu.
Jak będzie wyglądała praca firm po pandemii?
Patrząc w przyszłość, myślę, że największy sukces odniosą te działy HR, które wyniosą lekcję z doświadczeń zdobytych w roku 2020 i zastosują nowe rozwiązania w kolejnych latach. Liczmy na to, że pandemia wkrótce się skończy, ale świat, do którego wrócimy po Covid-19, nie będzie już taki sam jak wcześniej. Wiele z rozwiązań zastosowanych lub przetestowanych podczas pandemii zostanie z nami na dłużej. Jeszcze większa dbałość o bezpieczeństwo, rosnące znaczenie elastyczności i gotowości na zmianę, większa otwartość firm na pracę zdalną, realizacja części procesów HR-owych online czy dalsza digitalizacja tych obszarów, a także HR Business Partnering będą kierunkiem rozwoju nowoczesnych i efektywnych działów HR.
Z całą pewnością pandemia jedynie wzmocniła i ugruntowała nas w przekonaniu, że najważniejsi są ludzie i to oni sąnajcenniejszym kapitałem firmy. Dbałość o pracowników i szacunek dla ich pracy zawsze będą w FM najwyższympriorytetem.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS