A A+ A++

Głównym tematem, który poruszamy w spektaklu, jest koniec antropocentryzmu. Teza, że +człowiek jest miarą wszechrzeczy+ i jest jedyną formą istnienia, która może orzekać o tym, jak świat wygląda – w XXI wieku nie znajduje zastosowania” – powiedział PAP reżyser Grzegorz Jarzyna. “Negujemy ją, bowiem nie może być tak, że jeden człowiek – w przypadku +Burzy+ jest nim Prospero – decyduje o wszystkim” – dodał.

Zwrócił uwagę, że w “Burzy” istotne jest to, iż “ona rozgrywa się na wyspie“. “Stąd ta sterylność w scenografii, bo znajdujemy się na +pewnej wyspie+ – w białym kubiku eksperymentu. Do jego środka wpuszczamy człowieka i wraz z widzami obserwujemy go” – wyjaśnił reżyser.

+2020: Burza+ to opowieść wielu wariantów – opracowywanych za pomocą nieustannie uczącej się sztucznej inteligencji” – podkreślono na stronie TR Warszawa. “Na sceniczną historię nakładane są różne możliwe wersje tego, co mogło się wydarzyć i tego, co rzeczywiście się wydarzyło – w sposób imitujący pracę ludzkiej pamięci” – dodano.

Wyjaśniono, że “specjalnie zaprojektowany dla spektaklu program AI (Artificial Intelligence) będzie gromadził w czasie rzeczywistym informacje i opinie od ekipy spektaklu oraz publiczności – zarówno obecnej na żywo w TR Warszawa/ATM Studio, jak i tej oglądającej streaming na platformie TR Online – poprzez udzielanie odpowiedzi na krótkie ankiety przed spektaklem“. “Na podstawie tych informacji system będzie podejmował decyzje o układzie wariantów scen, charakterze muzyki i oświetlenia” – dodano.

Rozpoczął się symboliczny festiwal "Cannes 2020 Special"
Rozpoczął się symboliczny festiwal “Cannes 2020 Special”

Zobacz również

Ta sztuczna sieć neuronowa powstaje dzięki ludziom. Na bazie odpowiedzi ankietowych od publiczności oraz informacji od realizatorek i realizatorów, wykonawców i wykonawczyń program AI będzie doskonalił swoje umiejętności. Tym samym – będzie rozwijał rzeczywistość spektaklu +2020: Burza+” – napisano na stronie TR Warszawa.

Podkreślono, że przedstawienie ukazuje “prostą historię”. “Kobieta lub mężczyzna wysoko postawiona/y (lub nie), zostaje zmuszona/y do zrezygnowania ze swojej pozycji, władzy, z miasta i z kraju, w którym mieszkał/a. Wraz z synem/córką ucieka na wyspę. Spędza tam dwanaście lat. Przypadek (lub burza) sprawia, że na tę samą wyspę trafiają (lub nie) osoby z jej/jego dawnego otoczenia. Ci, którym zawdzięcza (lub nie) życie, i ci, którzy doprowadzili (bądź nie) do jej/jego upadku” – czytamy w opisie akcji.

Przypomniano, że prof. Tadeusz Sławek w książce “NICowanie świata. Zdania z Szekspira” napisał, że “aby podjąć próbę +pomyślenia człowieka+ trzeba wyciągnąć go z miejsca zwyczajowo mu przypisanego i przenieść go zupełnie gdzie indziej”. “W ten sposób pytania stawia i Szekspir: ponawia akt wygnania: wygnanie z raju, wygnanie z miasta (+Burza+), wygnanie z życia, wygnanie z rodziny (+Król Lear+), wygnanie z państwa (+Koriolan+). Bez sytuacji +bycia wygnanym+ nie można już myśleć człowieka” – napisano.

Twórcy przedstawienia stawiają pytanie: “co oznacza dzisiaj +na nowo pomyśleć człowieka+”? “Skoro jedynymi dostępnymi do tego instrumentami są narzędzia, które człowiek w swojej niedoskonałości sam stworzył, polegając na wiedzy i wyobraźni – obydwu czerpiących swoje źródło w najbardziej niedoskonałym z narzędzi: pamięci ludzkiej?” – zastanawiają się realizatorzy spektaklu.

Scenariusz na motywach sztuki Williama Szekspira napisali Grzegorz Jarzyna i Weronika Murek. W sztuce wykorzystano fragmenty książki H. D. Thoreau “Walden, czyli życie w lesie” w przekładzie Haliny Cieplińskiej. W scenariuszu cytowane są fragmenty utworów: C. Malaparte, “Sodoma i Gomora” (tłum. J. Popiel), S. Kubrick, P. Sellers, T. Southern, P. George, “Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i skonstruowałem bombę” (tłum. K. Ruciński) i F. O’Connor, “Misterium i maniery” (tłum. M. Kołbukowski).

Scenografię stworzył Fabien Lede, a za kostiumy i charakteryzację odpowiada Anna Axer Fijałkowska. Muzykę skomponował Piotr Kurek. Za reżyserię wideo odpowiada Marek Kozakiewicz, a za reżyserię światła – Aleksandr Prowaliński. Choreografię op … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStarlink – można już skorzystać z internetu Elona Muska. Ceny abonamentu powalają
Następny artykułCztery drużyny walczyły o Puchar Prezesa Wilczka [GALERIA]