Przetwory owocowo-warzywne są stałym elementem diety Polaków, ale ilość spożywanych przetworów nie jest zbyt duża. Podobnie jak ogólnie warzywa i owoce, przetwory z nich traktowane są jako dodatek. Rośnie zainteresowanie żywnością nieprzetworzoną, dobrej jakości, najlepiej od lokalnych producentów. Warto korzystać z powrotu do sezonowości w żywieniu i promować zamiast sprowadzanych warzyw i owoców jedzenie zimą przetworów z warzyw i owoców krajowych. Konieczna jest też zmiana wizerunku przetworów, które kojarzą się z czymś nudnym, bardzo zwyczajnym – oto wnioski z realizowanych przez Kantar dla KZGPOiW „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”.
Respondenci uważają, że lepiej jest jeść świeże warzywa i owoce, ale zimą, gdy te są mniej dostępne, chętnie zastępują je przetworami. Deklarujemy, że chętnie próbujemy nowości, jednak jedzone są przede wszystkim przetwory bardzo standardowe: kiszone ogórki, kapusta, dżem, powidła. Chętnie wykorzystujemy w kuchni warzywa w puszkach (pomidory, groszek, kukurydzę), gdyż znacznie skraca to czas przygotowywania posiłków.
„Duża grupa osób jada takie same przetwory przez cały rok, niezależnie od dostępności produktów sezonowych. Na przeciwnym biegunie są osoby przywiązujące dużą wagę do tego, co jedzą. Dostosowują swój jadłospis do sezonu, poszukują przetworów, stosują mniej półproduktów” – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
Co sprzyja, a co przeszkadza w spożywaniu przetworów?
Spożyciu przetworów sprzyja moda na naturalny styl życia przejawiająca się samodzielnym gotowaniem w domu od podstaw, a także coraz częstszym uprawianiem warzyw i owoców. Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na skład i pochodzenie produktów. Szukają produktów, w tym także przetworów, eko. Wracają do przetworów, jakie przygotowywały nasze babcie np. kompotów.
Epidemia koronawirusa i wiążący się z nią lockdown sprawiły, że część osób zaczęła myśleć o przetworach w kontekście zapasów i bezpieczeństwa swojej rodziny. Na samodzielne przygotowanie przetworów decydowały się osoby, które od dawna albo nawet nigdy tego nie robiły.
Jak zwiększyć zainteresowanie przetworami?
Warto promować powrót do sezonowości w żywieniu. Można tu nawiązać do zalet krajowych warzyw i owoców, które dostrzegane są przez konsumentów: lepszy smak, brak konieczności dalekiego transportu.
„Sądzimy nawet, że sezonowe polskie warzywa i owoce, pochodzące z pewnego źródła, zamknięte w szkle, są bardziej wartościowe od wielu warzyw i owoców dostępnych zimą, na przykład od sprowadzanych z daleka” – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.
Przetwory warto pokazywać jako sposób na szybkie i łatwe przygotowanie każdego posiłku albo możliwość jego uatrakcyjnienia bez dodatkowej pracy. Przetwory warzywne najłatwiej wprowadzić do kolacji i obiadu. Przetwory owocowe jako przekąska pomiędzy posiłkami, na drugie śniadanie i na podwieczorek.
Ludziom trzeba pokazać, jak mogą wykorzystać w kuchni przetwory. Dostarczyć im zarówno przepisów z wykorzystaniem przetworów, jak i pomysłów, kiedy podać przetwory.
Konieczna jest zmiana wizerunku przetworów, które kojarzą się z czymś nudnym, bardzo zwyczajnym: z jednej strony w kierunku tradycji, natury, ekologii; z drugiej strony urozmaicenia, nowych smaków.
Producenci przetworów powinni wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów: ograniczając ilość soli i cukru w przetworach; dbając o ekologiczne i niemające negatywnego wpływu na zdrowie opakowania; proponując przetwory wyprodukowane w oparciu o tradycyjne receptury („domowe”).
„Badania pokazują potencjał rynku i konieczność edukowania na temat zachowania właściwości zdrowotnych przetworów, szerzej produktów innych niż świeże. Dziś nawet osoby dbające o odporność i jedzące więcej warzyw i owoców mają w tej kwestii wątpliwości” – mówi Witold Boguta, prezes KZGPOiW.
Pełen Raport na stronie https://bit.ly/35JgKn1.
Więcej na temat konsumpcji w październiku 2020 https://bit.ly/3jEyiFK.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#NBKWiO #KZGPOiW #KupujŚwiadomie #PołowaTegoCoJemy
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS