ACEA: wzrost liczby punktów ładowania nie nadąża za rosnącą ilością pojazdów elektrycznych
28.10.2020r. 09:17
Jak wynika z raportu sprzedaż samochodów ładowanych elektrycznie w latach 2017-2019 w UE wzrosła o 110 proc. Jednak prawie 80 proc. całej sprzedaży samochodów elektrycznych koncentrowała się w zaledwie sześciu krajach Europy Zachodniej o jednym z najwyższych PKB. Na czele jest Norwegii z PKB na mieszkańca wynoszący prawie 67,4 tys. euro, który jest ponad dwukrotnie wyższy od średniej UE (30,1 tys. euro). Podobnie wysoki, bo 56-procentowy udział Norwegii w rynku samochodów elektrycznych jest wyjątkiem w Europie. Kraje, które zajmują drugie i trzecie miejsce, Holandia (15,0 proc.) i Szwecja (11,3 proc.), mają również jedne z najwyższych PKB w UE. Natomiast na drugim końcu listy jest Estonia, gdzie sprzedano w 2019 roku tylko 97 samochodów elektrycznych. Polska ze sprzedażą niecałych 2,7 tys. samochodów elektrycznych i udziałem na poziomie 0,48 jest piąta od końca na tej liście. Oprócz Estonii wyprzedzaliśmy tylko Litwę, Słowację i Grecję.
ACEA zwraca też uwagę, że przy wzroście rynku ładowalnych samochodów elektrycznych o 110 proc. w ciągu ostatnich trzech lat, ilość punktów ładowania wzrosła tylko o 58 proc. do nieco poniżej 200 tys. Według autorów raportu świadczy to o tym, że inwestycje w infrastrukturę nie nadążają za zwiększoną sprzedażą pojazdów elektrycznych.
– Jest to potencjalnie bardzo niebezpieczne, ponieważ wkrótce możemy dojść do punktu, w którym wzrost wykorzystania pojazdów elektrycznych utknie w martwym punkcie, jeśli konsumenci stwierdzą, że po prostu nie ma wystarczającej liczby punktów ładowania, do których muszą podróżować, lub że muszą zbyt długo stać w kolejce po szybką ładowarkę – ostrzegł dyrektor generalny ACEA, Eric Mark Huitema.
ACEA podkreśla jednocześnie, że istniejąca infrastruktura jest bardzo nierównomiernie rozmieszczona w całej UE. Cztery kraje obejmujące 27 proc. całkowitej powierzchni regionu – Holandia, Niemcy, Francja i Wielka Brytania – dysponują ponad 75 proc. wszystkich punktów ładowania elektrycznego. Kraj z największą infrastrukturą, Holandia, ma ponad tysiąc razy więcej punktów ładowania niż kraj o najmniejszej infrastrukturze (Cypr – 38 punktów ładowania).
ACEA wezwała Komisję Europejską do przyspieszenia przeglądu dyrektywy UE w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych w ramach planu naprawy COVID, w tym jasnych i wiążących celów wdrożenia dla wszystkich państw członkowskich.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS