Branża transportowa proponuje obniżyć wiek kierowców ciężarówek i autobusów do 18 lat.
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU apeluje do rządów, aby obniżyły minimalny wiek kierowców zawodowych do 18 lat. IRU wskazuje, że obniżenie minimalnego wieku pozwoli zmniejszyć bezrobocie wśród młodzieży . W kategorii wiekowej 15-24 lat co piąty człowiek na świecicie nie ma pracy. Jednocześnie w Europie nie jest obsadzony co piąty etat kierowcy.
Czytaj więcej w: Kierowca poszukiwany. Dla chętnych darmowe szkolenia
W niektórych krajach Europy minimalny wiek już wynosi 18 lat, w innych 21. W krajach Unii Europejskiej regulacje różnią się i zależą od rodzaju transportu (krajowy, międzynarodowy) oraz rodzaju prowadzonego pojazdu. W Chinach i Turcji minimalny wiek kierowcy autobusu to 26 lat.
Czytaj więcej w: Polacy znów w czołówce najlepszych kierowców Europy
IRU uważa, że niezależnie od pandemii, brak kierowców pozostanie najważniejszym wyzwaniem branży. W Polsce szacuje się, że brakuje 30-100 tys. kierowców. Ponad 80 tys. kierowców pracujących w polskich firmach ma zagraniczny paszport. W USA brak 60 tys. kierowców, a w nadchodzącej dekadzie ta liczba wzrośnie dwukrotnie.
Czytaj więcej w: Kto odpowie za szkody autonomicznych aut?
Jednocześnie IRU uspokaja, że obniżenie minimalnego wieku nie musi oznaczać wzrostu zagrożenia bezpieczeństwa drogowego. IRU wskazuje, że liczba wypadków drogowych jest mniejsza w krajach, gdzie limit wynosi 18 lat niż w krajach dopuszczających za kierownicę ciężkich pojazdów co najmniej 21-latków.
Czytaj więcej w: Wodorowe ciężarówki Hyundaia w Szwajcarii
W Europie zostanie w wprowadzona w 2022 roku znowelizowana dyrektywa o prowadzących i jest to szansa na ujednolicenie minimalnego wieku kierowców samochodów ciężarowych i autobusów właśnie na poziomie 18 lat.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS