A A+ A++

V4 Granturismo to silnik, który napędzać będzie najnowszą Multistradę V4. Ta jednostka napędowa to prawdziwy przełom w historii włoskiego producenta. Po pierwsze silnik nie posiada rozrządu desmo, po drugie jest kompaktowy, lekki i bardzo mocny.

Niezwykle kompaktowy, lekki, wydajny, zapewniający pokaźne momenty obrotowe silnik, zaprojektowany z myślą o długich podróżach, nie zaniedbując przy tym emocji i sportowego charakteru.
Zbudowany w oparciu o najnowszą technologię oraz najlepsze dostępne materiały, aby zagwarantować trwałość i niezawodność, V4 Granturismo wyróżnia się rekordowymi okresami międzyserwisowymi i został stworzony jako serce motocykla o wysokiej wydajności i dynamice, gotowego do zwiedzania każdego zakątka planety wraz z jego właścicielem.

NAS Analytics TAG

Silnik został zaprezentowany publiczności za pomocą filmu, w którym Claudio Domenicali – dyrektor generalny Ducati – oraz inżynierowie i technicy, którzy śledzili rozwój silnika, ujawnili entuzjastom Ducati wszystkie jego tajemnice i cechy. Każdy wybór techniczny dokonany podczas rozwijania projektu V4 Granturismo® miał na celu zapewnienie maksymalnej płynności działania w połączeniu ze znacznym wydłużeniem okresów międzyserwisowych.

Nowa konstrukcja wykorzystuje rozrząd oparty o klasyczne sprężyny, co wydłuża okres międzyserwisowy przewidziany dla V4 Granturismo® do 60 000 km. Dane liczbowe zostały uzyskane w ramach dogłębnych analiz Ducati, które były prowadzone na etapie stosowania materiałów, procesów i rozwiązań technicznych opracowanych wokół systemu Desmodromic. Wszystko to w połączeniu z rozrządem opartym na sprężynach, który w porównaniu z Desmo powoduje mniejsze naprężenia podzespołów, pozwoliło na wyznaczenie wyjątkowego kamienia milowego, nigdy wcześniej nie osiągniętego przez silnik motocyklowy.

Ponadto silnik zapewnia dużą regularność pracy na niskich obrotach i przy niskich obciążeniach, nie zapominając przy tym o osiągach, mocy na wysokich obrotach i zasięgu prawdziwego silnika sportowego: V4 Granturismo dostarcza 125 kW (170 KM) mocy przy 10.500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy to 125 Nm (12,7 Kgm) przy 8.750 obr/min. Wszystko to w zgodzie z rygorystycznymi normami homologacyjnymi Euro 5.

Dzięki wadze 66,7 kg V4 Granturismo może pochwalić się rekordową lekkością, będąc o 1,2 kg lżejszym od dwucylindrowego Testastretta zastosowanego w poprzednim modelu Multistrada 1260. Pojemność 1.158 cm3 okazała się być idealnym rozwiązaniem pod względem osiągów, lekkości i wymiarów silnika V4, który może być niewiarygodnie lekki i kompaktowy. W porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji, V4 Granturismo jest o 85 mm krótszy, 95 mm niższy i tylko 20 mm szerszy. Kompaktowość tej konstrukcji umożliwiła inżynierom Ducati umieszczenie silnika w ramie w sposób bardziej efektywny i centralny, aby pozytywnie wpłynąć na położenie środka ciężkości motocykla, ze wszystkimi wynikającymi z tego korzyściami.

V4 Granturismo odziedziczył również pewne elementy wynikające z doświadczenia zdobytego przez Ducati w świecie wyścigów, takie jak decyzja o zastosowaniu przeciwbieżnego wału korbowego, który poprawia prowadzenie i zwinność motocykla, a także wykorzystanie technologii “Twin Pulse”, zdolnej do zaoferowania potężnej, ale doskonale łatwej do opanowania mocy przy każdej prędkości.

Aby uniknąć spadku komfortu cieplnego spowodowanego ciepłem przenoszonym przez tylne cylindry, w V4 Granturismo zastosowano strategię dezaktywacji tylnych cylindrów na biegu jałowym. Podczas postoju motocykla proces spalania w cylindrach zostaje zatrzymany, co poprawia komfort termiczny kierowcy i pasażera dzięki obniżeniu temperatury przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.

Główne dane techniczne silnika V4 Granturismo

  • 4-cylindrowa konstrukcja, poj. 1158 cm3, układ V 90°
  • Średnica cylindra i skok tłoka 83 x 53,5 mm
  • Stopień sprężania 14:1
  • Moc maksymalna 125 kW (170 KM) przy 10,500 obr/.min.
  • Maksymalny moment obrotowy 125 Nm (12,7 Kgm) przy 8,750 obr./min.
  • Homologacja Euro 5
  • Rozrząd łańcuchowy z podwójnym głowicowym wałkiem rozrządu, 4 zawory na cylinder
  • Mokre sprzęgło wielotarczowe
  • Półsuchy system smarowania z trzema pompami oleju: 1 doprowadzająca i 2 powrotne
  • Cztery przepustnice owalne (ekwiwalent średnicy 46 mm)
  • 6-biegowa skrzynia z systemem Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
  • Okres między kontrolami zaworów 60,000 km
  • Funkcja dezaktywacji tylnych cylindrów
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKTS zaczyna maraton, w Tarnobrzegu bez publiczności
Następny artykułDroga dojazdowa do szpitala będzie tańsza niż w planach