Mural powstał w piątek (16 października) w ramach projektu „Wielka lekcja o wartościach na podstawie białostockiego panteonu bohaterów narodowych” wspartego przez Fundację Otwarta Edukacja, którego prezesem jest Mariusz Sokołowski, nauczyciel i dyrektor Szkoły Podstawowej nr 20.
Wybrani w toku dyskusji
Dzieło zostało stworzone pod opieką artystyczną i zgodnie z koncepcją Rafała Roskowińskiego, autora Gdańskiej Szkoły Muralu, twórcy wielu słynnych murali, w tym w Białymstoku ks. Michała Sopoćki i Zenona Martyniuka. Pomysłodawcą stworzenia pracy był Mariusz Sokołowski, który jest też historykiem lokalnej społeczności żydowskiej, edukatorem, przewodnikiem. Ostatnio został laureatem nagrody KARTY im. Katarzyny Miernickiej za działania na rzecz pamięci historycznej służące wspólnocie obywatelskiej.
Na muralu znalazły się wizerunki pięciu postaci ważnych w dziejach Białegostoku, których biografie – jak jest przekonany Mariusz Sokołowski – mogą być „inspiracją dla uczniów i nośnikiem uniwersalnych wartości”. Wybrane zostały w toku dyskusji przez ósmoklasistów spośród dwudziestu postaci, które Mariusz Sokołowski im „podsunął”, a które zasłużyły się historii podlaskiej stolicy i jakie będą uwiecznione na uczniowskiej wystawie fotograficzno-plastycznej.
Różne wartości, różne światy
Z muralu spoglądają ksiądz Stanisław Suchowolec (kapelan białostockiej „S”), Zenek Borowski (skaut, który zginął postrzelony przez hitlerowców podczas ratowania przed zniszczeniem polskich książek), Ludwik Zamenhof (twórca języka esperanto), Irena Białówna (wybitna lekarka – pediatra) i Bronka Winnicka (łączniczka przywódcy powstania w białostockim getcie Mordechaja Tenenbauma). Z boku, w drugim planie muralu, za pięcioma głównymi postaciami, widnieje też postać „szarego człowieka” – osoby bez twarzy, którą mógłby być każdy (postać ta znalazła się na muralu z podpowiedzi dziennikarza Andrzeja Bajguza).
– Wspólnie z uczniami podjęliśmy decyzję, żeby postaci na muralu reprezentowały różne wartości i wewnętrzne światy, żeby każdy mógł się z którąś z nich identyfikować, mógł czerpać z ich biografii – tłumaczy Mariusz Sokołowski. – Są więc osoby, które kojarzą się z patriotyzmem, czy odwagą lub w swojej drodze życiowej za najistotniejszy uznawały dialog. Poza bardzo znanymi postaciami jest też 13-letni skaut Zenek Borowski [jego postać znajduje się w centrum pracy – red.], bo to postać niemal w wieku uczniów, którzy brali udział w projekcie i pewnie z tego względu też im jest bliski.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS