A A+ A++

Seryjne kufry są pojemne i nie psują linii motocykla.

Od początku Honda Pan European spełniała wymagania miłośników dalekiej turystyki drogowej. Był to duży, komfortowy (zarówno dla jeźdźca, jak i dla pasażera) i, co najważniejsze, niezawodny motocykl.

Najbardziej w Hondzie Pan European podoba się silnik – czterocylindrowy, widlasty, ułożony wzdłużnie, z cylindrami rozchylonymi pod kątem 90o. Pojemność 1261 cm3 dawała moc 126 KM, co w maszynie turystycznej wciąż w zupełności wystarcza. Podczas jazdy o wiele ważniejsza niż moc jest charakterystyka silnika. Płynna praca, niemal pozbawiona wibracji, niezła dynamika oraz brzmienie są po prostu ponadczasowe.

Jedynymi konkurentami, którzy mogą się mierzyć z V-czwórką Hondy, jest sześciocylindrowy bokser Gold Wingarzędowa szóstka BMW K 1600 GT.

Fot. J. Kunstle
honda ST 1300 pan europeanFot. Archiwum
honda ST 1300 pan europeanFot. Archiwum
Wybierz wysokość. Kanapę możesz ustawić na wysokości 775, 790 lub 805 mm. Musisz tylko dać sobie radę ze skomplikowanym mechanizmem mocowania. Japońska stara szkoła. Kokpit trąci myszką. 16 lat temu komputer pokładowy (LCD po prawej) był hitem, dziś to oldskul. Centralny kufer był na liście akcesoriów. Niewiele motocykli z drugiej ręki go ma.

Honda Pan European – wady

Zatankowany pod korek Pan European waży aż 326 kg i, w przeciwieństwie do Gold ­Winga, nie ma biegu wstecznego. Na szczęście zaraz po ruszeniu wrażenie nadwagi znika. Dzięki temu jazda po ciasnych górskich winklach jest czystą przyjemnością. Swą poręczność Honda zawdzięcza ułożonemu wzdłużnie wałowi korbowemu oraz dość wąskiej tylnej oponie o szerokości 170 mm. Tylne koło Pan Europeana napędza bezobsługowy wał.

Pan European nie jest ideałem, więc musisz pogodzić się z pewnymi niedoskonałościami. Na szczęście wad nie było wiele:

  • w maszynach z pierwszych lat produkcji krytykowano wężykowanie podczas jazdy z prędkościami powyżej 180 km/h.
  • drugi z zarzutów to spore zużycie paliwa, dochodzące nawet do 8 l/100 km.

Trzeba jednak dodać, że takie spalanie ma miejsce tylko wtedy, gdy jeździsz z mocno nieprzepisowymi prędkościami. Przy okazji przekonasz się, że szybka jazda to dla Pan Europeana żaden wyczyn, a za sporą, elektrycznie podnoszoną szybą panuje błogi spokój. Z drugiej strony nawet w tak drastycznych przypadkach zbiornik paliwa o niespotykanej już dzisiaj pojemności 29 l gwarantuje przebieg ponad 350 km między tankowaniami.

honda ST 1300 pan europeanFot. Archiwum
honda ST 1300 pan europeanFot. Archiwum
Serce jak dzwon. W czym tkwi sekret długowieczności silnika Hondy Pan European? Jest niewysilony, dobrze przemyślany i bez technicznych fajerwerków. Wielka jak żagiel. Za maksymalnie podniesioną szybą panuje totalny spokój, nawet gdy podróżujesz z prędkościami oscylującymi wokół 200 km/h.

Historia modelu Honda ST 1300 Pan European

2002 Światło dzienne ujrzała Honda ST 1300 Pan European, będąca następcą ST 1100. Jej silnik również miał układ V4 z tym, że jego pojemność skokowa wzrosła z 1100 do 1261 cm3.

2003 Wzmocnienie mocowania wahacza.

2004–2015 Drobne modyfikacje nawiewów powietrza i zmiany w palecie kolorów.

2016 Zakończenie produkcji.

Honda ST 1300 Pan European – akcje serwisowe

honda ST 1300 pan europeanFot. Archiwum

Na długowieczność Hondy Pan European wpływ ma dopracowana i niewysilona konstrukcja silnika oraz kilka drobnych akcji serwisowych.

W modelach z 2002 roku w ramach akcji serwisowej o kryptonimie 3B3 wymieniono ciężarki na kierownicy i kilka śrub. Akcja 3BM polegała na zmianie nakrętki osi wahacza w ramie, a 3BF (sezony 2002 i 2004) – na kontroli słabych połączeń wiązki elektrycznej z masą. W ramach akcji oznaczonej 3CH (lata 2002–2004) wymieniano jeden z zaworów w układzie hamulcowym. Była jeszcze akcja 3F2 dotycząca przewodu tylnego hamulca. W niektórych motocyklach podczas ruchu wahacza ten przewód ocierał się o śrubę czujnika prędkości, w wyniku czego mogło dojść nawet do jego przetarcia. Jako że mowa o motocyklu produkowanym bez większych zmian przez 15 lat, to naprawdę niewiele wad.

Kupowanie używanej Hondy Pan European jest dość prostym zadaniem. Oglądając używaną sztukę zwróć uwagę przede wszystkim na skutki ewentualnych wypadków i wywrotek. Oczywiście nie pomijaj problemów technicznych. Jeśli motocykl ci się podoba – bierz! Będziesz Pan (European) zadowolony!

Dane
techniczne

Honda Pan European
(SC51, 2002)

Silnik chłodzony cieczą, 4 cylindry w układzie V, 4-suwowy, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 32 mm.
Przeniesienie napędu hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 5-biegowa, napęd wałem.
Średnica cylindra x skok tłoka 78 x 66 mm
Pojemność skokowa 1261 cm3
Moc maks. 126 KM (93 kW) przy 8000 obr/min
Maks. moment obr. 125 Nm przy 6000 obr/min
Rama grzbietowa, z aluminium.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 45 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator, regulacja wstępnego napięcia sprężyny oraz dobicia i odbicia.
Hamulce przód – 2 tarcze, śr. 310 mm, zaciski 3-tłoczkowe, tył – 1 tarcza, śr. 316 mm, zintegrowany układ hamulcowy – system Dual CBS, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 18 / 170/60 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt główki ramy 64°
Wyprzedzenie 98 mm
Wysokość kanapy 775 mm
Masa z paliwem 326 kg
Pojemność zbiornika paliwa 29 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,5 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,8 s
Średnie zużycia paliwa 5,7 l/100 km

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZamordował Krzysztofa Leskiego, bo usłyszał diabła. Jest akt oskarżenia
Następny artykułEmilewicz opuszcza Porozumienie. Powiedziała o swoich planach