Są samochody, które cierpią z powodu łatki poprzedniej, nieudanej generacji. Druga Laguna to “królowa lawet”, ale w Renault Lagunie III nie ma po tym śladu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Renault Laguna weszła na rynek w 2007 roku i nie miała łatwego życia. Jej poprzedniczka już wtedy słynęła z awaryjności, a teraz, na rynku aut używanych, niewiele osób już się nią interesuje – choćby przez krążącą opinię.
Trzecia generacja to jednak dobry sposób na posiadanie oryginalnego, francuskiego auta klasy średniej, które w dodatku zrywa z mitem poprzedniczki. Laguna III okazuje się całkiem niezawodna. Znacznie zmienił się też jej charakter – w tej generacji zmieniono charakterystykę zawieszenia. Laguna w końcu zaczęła dobrze się prowadzić.
Renault Laguna III występowało w 3 wariantach:
- Liftback
- Grandtour (kombi)
- Coupe
Każdy z tych samochodów ma swój własny styl, ale szczególnie wpadają w oko smukłe linie coupe. Ten samochód nie ma się czego wstydzić przy innych samochodach tej klasy i w dodatku nie jest częstym widokiem na polskich drogach.
Laguna nie jest jednak idealna. Choć jest tania w naprawie, to wynika to z dość prostej konstrukcji. Tylne zawieszenie to na przykład belka skrętna, która jest raczej niepożądana w tym segmencie. Z drugiej strony, występowały też wersje z 4Control, czyli tylną skrętną osią. To rozwiązanie znacznie poprawia właściwości jezdne Laguny III. W wolnych manewrach tylna oś skręca się przeciwnie do skrętu kierownicą, zmniejszając promień skrętu. Podczas jazdy z większymi prędkościami, tylna oś skręca się w tę samą stronę, co przednie koła, przez co samochód stabilniej pokonuje zakręty. Najlepiej przejechać się egzemplarzem z 4Control – niektórym przeszkadza wrażenie pływającego tyłu.
Sporym plusem jest prosty projekt deski rozdzielczej i świetnie pracująca dźwignia manualnej skrzyni biegów. Chociaż miejsca jest wystarczająco dużo, to bagażniki są dość małe, jak na ten segment. Liftback mieści 450 l, kombi 508 l, a coupe 432 l.
Renault Laguna III – silniki
Laguna III występowała z 8 silnikami w większej ilości wariantów mocy. Wszystkie są dość trwałe i tanie w naprawach, choć pod tym względem diesle wypadają nieco gorzej. To jednak zupełnie normalne i nie odstaje od ram narzuconych przez pozostałe modele w tej klasie.
Laguna występowała też z benzynowym silnikiem V6 3.5, choć tylko w wersji coupe. Pożądaną wersją są na pewno wersje GT stworzone z udziałem Renault Sport. Renault Laguna III to spore, ważące 1,5-tony auto, więc lepiej nie patrzeć na najsłabsze silniki i wybrać co najmniej 2-litrową benzynę lub silnik Diesla.
Silniki benzynowe:
- 1,6 (110 KM)
- 2,0 (140 KM)
- 2,0T (170 KM)
- 2,0T (205 KM) wersja GT
- V6 3,5 (238 KM)
Silniki Diesla:
- 1,5 dCi (110 KM)
- 2,0 dCi (130, 150, 178 KM)
- V6 3,5 dCi (235 KM)
Renault Laguna III – typowe usterki
Jak już wspomniałem, Laguna III nie jest awaryjna, a naprawy są w niej tanie, ale usterki nadal się zdarzają. W silniku 2.0 dCi, który jest następcą nieudanego 1,9 dCi, poprawiono już większość usterek. Raz na jakiś czas zdarzają się jednak egzemplarze z zatartym silnikiem z powodu zbyt dużego interwału wymiany oleju. Obawy można mieć też co do 1.5 dCi, ale naprawy nie są drogie. W benzynowym silniku 1.6 zdarzają się też awarie osprzętu.
W dieslach występują typowe dla nich problemy: zapychają się filtry DPF, zużywają się koła dwumasowe, psują niewłaściwie używane turbosprężarki. Nie trzeba się tego bać – w końcu w każdym dieslu w tym segmencie się z tym spotkamy.
Silniki 2.0 16V z instalacjami LPG miewają problemy z głowicami. Poza tym trafiają się usterki elektryki – elementów wyposażenia, karty Handsfree i elektronicznego hamulca postojowego. Szybciej zużywają się też przednie wahacze, które źle znoszą polskie drogi. Dobrze wypada zabezpieczenie antykorozyjne – problemy z rdzą są rzadkością.
Renault Laguna III – zużycie paliwa
Renault Laguna III ma dość aerodynamiczny kształt, ale zużycie paliwa jest na poziomie konkurencji – lub w przypadku silników Diesla wydaje się nawet nieco wyższe. Diesle zużywają średnio około 6-7 l/100 km, ale dotyczy to także tych mocniejszych. Silniki benzynowe potrzebują między 9 a 10 l/100 km. Wyjątkiem jest 3.5 V6, który spala 12 l/100 km.
Raporty spalania dla poszczególnych silników znajdziecie tutaj.
Renault Laguna III – rynek używanych
Renault Laguna III jest znacznie mniej popularna od konkurencji i w serwisach ogłoszeniowych znajdziemy zaledwie 600 ogłoszeń. Kombi stanowią ponad połowę ogłoszeń. Coupe to margines – zaledwie 7 proc. ofert.
Najdroższe są modele z końcówki produkcji – roczniki 2015 z niskimi przebiegami kosztują około 40 tys. zł. Dobrym sygnałem jest obecność na rynku egzemplarzy z przebiegami ponad 300 czy nawet ponad 400 tys. km – to potwierdza niezawodność modelu. Bardziej wyeksploatowane modele z początku produkcji kosztują nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Raport średnich cen dla różnych wersji silnikowych znajdziecie tutaj.
Czy warto kupić Renault Lagunę III?
Renault Laguna III to właściwie okazja. Przez nieudaną poprzedniczkę słabo się sprzedawała i szybko straciła na wartości. To jednak sprawia, że możemy kupić wygodny i nietypowy samochód za mniej, a w dodatku nie jest on wcale droższy w naprawie, niż konkurencja. Do zakupu zachęca też niska awaryjność modelu. Warto jednak postawić na mocniejsze wersje silnikowe.
A co mówią kierowcy?
Nietypowe samochody zdają się bardziej cieszyć kierowców. Średnia z prawie 400 ocen to 4,49, a więc aż o 7 proc. lepiej od średniej w segmencie. 93 proc. kierowców kupiłoby ten samochód ponownie, ale większość elementów ocenili też powyżej klasowej średniej.
W ocenach dobrze wypadają silniki, zawieszenie, przeniesienie napędu i karoseria. Problemy zdarzały się w układzie elektrycznym i hamulcowym.
Opinie pozytywnie zaskoczonych właścicieli możecie znaleźć tutaj.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS