Prawo jazdy stracisz dopiero przy przekroczeniu 280 km/h – taki absurdalny wniosek płynie z analizy Ministerstwa Sprawiedliwości, które odniosło się do planów resortu infrastruktury, dotyczących możliwości zatrzymywania prawa jazdy poza terenem zabudowanym.
Przypomnijmy – w ubiegłym roku Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało pakiet zmian w Prawie o ruchu drogowym. Znalazły się tam trzy kluczowe sprawy: zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym, pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem i zrównanie nocnego i dziennego limitu prędkości w obszarze zabudowanym.
Ministerialny projekt poległ srogo na konsultacjach społecznych, głównie ze względu na mocno kontrowersyjny zapis dotyczący pierwszeństwa pieszych. Niedawno identyczny projekt zgłosił jednak klub parlamentarny Lewica. Widać wyraźnie, że pogarszające się statystyki wypadkowe tworzą ogromny nacisk na zmianę przepisów.
W kontrze do opisanych propozycji staje jednak Ministerstwo Sprawiedliwości, które przeanalizowało proponowane zmiany i wyciągnęło z nich absurdalne wnioski. Resort Zbigniewa Ziobry wskazuje na przykład na dysproporcję między progiem zatrzymywania prawa jazdy w terenie zabudowanym i poza nim. W obu przypadkach miałoby to być 50 km/h ponad limit, czyli, w praktyce, 100% więcej w mieście, ale na autostradzie już tylko 36%.
Minister Ziobro sugeruje, że należałoby zastosować dokładnie taki sam próg w każdej sytuacji przekroczenia prędkości, czyli prawo jazdy odbierać na drodze krajowej powyżej 180 km/h, na drodze ekspresowej powyżej 240 km/h, zaś na autostradzie powyżej 280 km/h. Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu z was taka perspektywa wydaje się więcej niż korzystna, ale patrząc na te cyfry łatwo jednak dostrzec absurd.
Cała sprawa wydaje się być rozgrywką polityczną. Temat ograniczenia swobód kierowców od zawsze bardzo mocno grzeje, trudno się więc dziwić, że politycy chcą go wykorzystać dla własnych korzyści.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS