BMW Serii 3 E46 to jeden z najpopularniejszych samochodów używanych w Polsce. To po prostu dobry samochód, który nieźle się prowadzi i jest relatywnie tani w utrzymaniu. Na co więc zwrócić uwagę przy zakupie?
BMW Serii 3 o oznaczeniu E46 wyjechało na drogi w 1998 roku. To kawał czasu, więc E46 zmieniało swój charakter kilkukrotnie. Najpierw było eleganckim samochodem klasy średniej-wyższej. Później stało się bardziej dostępne jako młody samochód używany, aż dotarło do punktu, w którym ceny są skrajnie różne. Można kupić mocno wyeksploatowaną serię 3 za kilka tysięcy złotych, ale można też znaleźć egzemplarze za 30-40 tys. zł. Dostępność dobrze zachowanych samochodów spada, co uwalnia w E46 potencjał na przyszłego klasyka. Zresztą, tę samą drogę przeszło już E36 – odpowiednie wersje już nie tanieją.
Czwarta generacja BMW Serii 3 nadal hołduje wartościom marki – jest jednocześnie komfortowa, ale i świetnie się prowadzi. Chociaż to segment D, można mieć jednak zastrzeżenia do rozmiarów. W środku jest wygodnie, ale z tyłu tego miejsca jest już mniej. Bagażnik wersji sedan mieści 440 l, w kombi jest to 435 l.
Skoro już jesteśmy przy wersjach nadwoziowych. Było 5 wersji:
- Sedan (1997-2005)
- Touring (1999-2005)
- Cabrio (1999-2006)
- Coupe (1999-2006)
- Compact (2001-2004)
Ten ostatni model to dość osobliwa próba zrobienia z “trójki” hatchbacka, choć Compact nie jest tu nowością – pojawił się też wcześniej, w generacji E36. Wygląda specyficznie, ale jednak Compact również zdobył uznanie klientów za jeszcze ciekawsze prowadzenie. Topowe M3 występowało jedynie w odmianach Cabrio i Coupe. Wyróżnia się typowym dla „M-ek” poczwórnym wydechem, poszerzeniami nadkoli i oczywiście 343-konnym silnikiem.
Jeśli chodzi o wyposażenie egzemplarzy, które znajdziemy w ogłoszeniach, to ciężko tu o jakąś regularność. Konfiguracja E46 zakładała, że klient wybiera wersję nadwoziową, silnik, a następnie musi wybrać wszystkie opcje pojedynczo. Stąd egzemplarze z mocnymi silnikami i słabym wyposażeniem, i odwrotnie.
W 2001 BMW E46 przeszło facelifting (coupe i cabrio dopiero w 2002), który znacznie unowocześnił jego wygląd, ale wprowadził też nowe silniki, nawigację z panoramicznym ekranem i bi-ksenonowe reflektory.
BMW E46 – silniki
BMW Serii 3 E46 produkowano w czasach, kiedy nie mówiło się jeszcze o unifikacji jednostek napędowych – jeden model miał aż 11 silników o różnych pojemnościach. Najbardziej polecane są jednostki 6-cylindrowe. To one zapewniają wysoką kulturę pracy, dobrą dynamikę i charakterystyczne dla BMW brzmienie.
Najbardziej problematyczne bywają diesle, a zdecydowanie tańsze w naprawie będą 318d i 320d, które zasilane są tradycyjną pompą wtryskową i pozbawione nowocześniejszych rozwiązań podnoszących koszty naprawy. Problemem może być jednak słaba dynamika tych silników. Dobrym dieslem jest z pewnością 330d z rodziny M57. To bardzo trwały motor, który rzadko się psuje, ale w mocniej wyeksploatowanych samochodach zdarzają się awarie. Trzeba uważać na modele z automatem General Motors, który był zestawiany z tym silnikiem – jest zbyt delikatna na 390 Nm momentu obrotowego.
Diesle mają zazwyczaj spore przebiegi i są ogólnie droższe w naprawie, więc popularność zdobywają obecnie silniki benzynowe. Warianty 316i nie są zbyt popularne, ale też są tak słabe, że wręcz nie pasują do charakteru BMW. Poszukiwania wersji silnikowej lepiej zacząć od 318i o mocy 143 KM, które nadal nie będzie wystarczająco dynamiczne, ale jest praktycznie bezawaryjne.
Zdecydowanie najlepszym silnikiem jest ten oznaczony jako 328i. Rozwija 193 KM, do 100 km/h rozpędza się w 7 s. Polecamy też wersję 320i z silnikiem 2.2 o mocy 170 KM – to wytrzymała i niezawodna konstrukcja.
Silniki benzynowe:
- 316i – R4 1,6 l (116 KM i 150 Nm)
- 316i – R4 1,8 l (116 KM i 175 Nm)
- 316i – R4 1,9 l (105 KM i 165 Nm)
- 318i – R4 1,9 l (118 KM i 180 Nm)
- 318i – R4 2,0 l (143 lub 150 KM i 200 Nm)
- 320i – R6 2,0 l (150 KM i 190 Nm)
- 320i – R6 2,2 l (170 KM i 210 Nm)
- 323i – R6 2,5 l (170 KM i 245 Nm)
- 325i – R6 2,5 l (192 KM i 245 Nm)
- 328i – R6 2,8 l (193 KM i 289 Nm)
- 330i – R6 3,0 l (231 KM i 300 Nm)
- M3 3.2 343 KM
- M3 CSL 3.2 360 KM
Silniki Diesla:
- 318d – R4 2,0 l (116 KM i 265/280 Nm)
- 320d – R4 2,0 l (136 KM i 280 Nm)
- 320d – R4 2,0 l (150 KM i 330 Nm)
- 330d – R6 3,0 l (184 KM i 390 Nm)
- 330d – R6 3,0 l (204 KM i 410 Nm)
BMW E46 – typowe usterki
Nawet niezawodne silniki czasem wymagają napraw, jeśli są już dość mocno wyeksploatowane. 150-konne 320d ma awaryjne klapy kolektora dolotowego, niezbyt trwały napęd rozrządu i wtryskiwacze Common Rail, które są podatne na awarie. W tym silniku stosowano też koło dwumasowe, które z czasem trzeba wymienić.
Wyeksploatowane 330d miewają awarie turbosprężarek i układu wtryskowego, gdzie do wymiany jest 6 wtryskiwaczy. Za typową usterkę trzeba też uznać wspomniane wcześniej awarie automatu GM. Awarie układu wtryskowego dotyczą w zasadzie wszystkich diesli. W 2-litrowym silniku 318i popularnym problemem są awarie układu zapłonowego – głównie cewek.
W serii 3 E46 debiutował napęd na cztery koła w wersjach 325xi, 330xi i 330xd. To prosta konstrukcja i choć działa poprawnie, to jednak nie jest zbyt trwała i podnosi koszty napraw. Zresztą BMW, przynajmniej te starsze, kupujemy przecież dla napędu na tylną oś.
Sporym problemem w E46 jest korozja. Ciężko ją całkiem zwalczyć, ale można ją zatrzymać. W modelach sprzed liftingu pękają mocowania tylnej ramy pomocniczej. Pękają też tylne fabryczne sprężyny i zdarzają się wycieki oleju z tylnego dyferencjału.
Typową przypadłością dobrze wyposażonych samochodów są też awarie elektryki – warto przy zakupie sprawdzić, czy wszystko działa tak, jak powinno.
BMW E46 – zużycie paliwa
Wszystkie silniki benzynowe w serii 3 E46 to jednostki wolnossące, co ogranicza nieco zużycie paliwa względem silników turbodoładowanych. Słabsze motory zużywają około 8-9 l/100 km. Z instalacją LPG, E46 potrzebuje około 10-12 l/100 km gazu.
Silniki Diesla wydają się dość oszczędne, a zdecydowanie najpopularniejszym silnikiem w raportach jest 320d, które zużywa 6,6 l/100 km. Nawet mocne 330d zużywa mniej niż 8l/100 km.
Pełne raporty zużycia paliwa znajdziecie w odpowiednim dziale na AutoCentrum.
BMW E46 – rynek używanych
Rozstrzał cenowy jest ogromny – od 3 tys. zł za jeżdżące samochody do ponad 40 tys. zł za bardzo pożądane wersje 330ci. Według naszych raportów cen, za egzemplarze poniżej 150 KM trzeba zapłacić średnio od 8 do 15 tys. zł. Za mocniejsze wersje od 13 do 23 tys. zł.
Na portalu ogłoszeniowym znajdziemy prawie 3,5 tys. ofert. Podział ze względu na nadwozie rysuje się następująco:
- 44 proc. sedan
- 28 proc. touring
- 16 proc. coupe
- 8 proc. compact
- 4 proc. cabrio
Samochody z silnikami benzynowymi i z LPG to aż 62 proc. rynku. To potwierdza, że diesle straciły większość zainteresowania ze względu na większe prawdopodobieństwo awarii.
Jeśli jednak spojrzymy na M3, to już lokata kapitału. Ceny zaczęły dobijać nawet do 100 tys. zł i mniejsze nie będą.
Czy warto kupić BMW E46?
BMW Serii 3 E46 jest tak popularne nie bez powodu. To po prostu dobry samochód. Jest jak na BMW tani w utrzymaniu, jeździ jak BMW, czyli bardziej sportowo, a przy tym jego klasyczny projekt bardzo ładnie się starzeje.
Warto wybierać modele z mocniejszymi silnikami i po prostu cieszyć się z jazdy ostatnim w miarę prostym BMW.
A co mówią kierowcy?
Na temat BMW Serii 3 E46 wypowiedziało się na AutoCentrum prawie 1000 kierowców. Najniżej oceniają karoserię i przestrzeń wewnątrz. Jako źródła uciążliwych usterek podają układ elektryczny, karoserię, zawieszenie i układ hamulcowy. Największymi plusami są silnik i układ przeniesienia napędu.
Średnia ocena samochodu to 4,3, a aż 88 proc. kierowców wybrałoby ten samochód ponownie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS