TikTok to mobilna aplikacja internetowa, która została stworzona w 2016 r. przez chińską firmę ByteDance. Dostępny jest w kilkudziesięciu wersjach językowych, a jego główną funkcjonalnością jest tworzenie krótkich materiałów wideo (do 60 sekund). TikTok, który jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się serwisem społecznościowym na świecie, z roku na rok rośnie również w Polsce. Wyniki badania Gemius/PBI pokazują, że od czerwca 2019 r. do czerwca 2020 r. liczba polskich użytkowników domeny tiktok.com wzrosła o 332,6 proc. (do 1,03 mln), co dało 1031,6-proc. wzrost odsłon (do 6,1 mln). Choć sama domena znalazła się na dziewiątym miejscu wśród czołowych serwisów społecznościowych skupiając w sobie 5 proc. wszystkich internautów w Polsce i daleko jej jeszcze do lidera – facebook.com, z którego korzysta aż 78,3 proc. internautów, to sytuacja zupełnie inaczej wygląda, gdy spojrzymy na wyniki pod kątem aplikacji. W tym zestawieniu TikTok zajmuje w Polsce trzecie miejsce posiadając 2,84 mln użytkowników – wynika z badań Gemius/PBI.
Kim jest użytkownik TikToka?
Jak wskazuje IAB Polska w „Przewodniku po social mediach w Polsce”, charakterystyczną cechą TikToka jest najmłodsza baza użytkowników tzw. „młodszych millenialsów”, czyli pokolenia zanurzonego w internecie, wychowanego w technologii, które szuka informacji praktycznie przede wszystkim w sieci i bardziej od innych pokoleń jest podatne na przekazy marketingowe.
Potwierdza to badanie przeprowadzone na początku roku przez agencję GetHero przy współpracy z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym we Wrocławiu. Największa grupa (37,2 proc.) to młodzież w wieku 14-15 lat, jednak rozpiętość wiekowa sięga od 9 do 59 lat, a 95 proc. użytkowników platformy stanowią kobiety. Co trzeciemu użytkownikowi aplikacji TikTok podoba się, że twórcy tworzą kreatywne treści z udziałem marek, a 34 proc. badanych zadeklarowało, że nie przeszkadza im współpraca komercyjna influencerów z różnymi brandami.
„Analizując wyniki badań możemy zauważyć, że twórcy dostarczający content w aplikacji mają silny wpływ na podnoszenie efektów sprzedażowych reklamowanych przez nich produktów. Prawie co czwarty ankietowany (24 proc.) przyznał się, że zdecydował się na zakup produktu pod wpływem reklamy, którą zobaczył na kanale twórcy” – wskazują autorzy badania.
To wielka pokusa i okazja dla firm oraz marek, które pragną dotrzeć właśnie do młodej grupy odbiorców. Tym bardziej, że spośród różnych platform społecznościowych, to właśnie TikTok „wciąż pozostaje najmniej spenetrowany przez reklamodawców” – wskazuje „Przewodnik”.
Czytaj także: Ważą się losy TikToka. Aplikacja w ogniu krytyki Donalda Trumpa, Microsoft idzie na ratunek
TikTok – życiowa szansa na budowanie brandu
Media społecznościowe nie są wieczne i z biegiem lat można zauważyć, jak użytkownicy przenoszą swoje konta z jednej „wygasającej” platformy na drugą będącą w fazie rozkwitu i popularności. Wystarczy przypomnieć sobie takie serwisy, jak Grono czy GaduGadu, z których ruch internautów w Polsce przeniósł się na Facebooka, Instagrama czy Twittera, a za nimi podążyły marki, które na nowych platformach i aplikacjach musiały od zera budować swoje zasięgi.
Elizabeth Prairie, właścicielka i dyrektorka kreatywna agencji marketingu cyfrowego Social Static, której świat mediów społecznościowych nie jest obcy, wskazuje w amerykańskim wydaniu „Forbes”, że doskonale wie, jak trudne może być wygenerowanie organicznych zasięgów na różnych platformach społecznościowych. Jednak TikTok stanowi dla nich niezwykły kontrast ze względu na niepowtarzalną łatwość wzrostu, co otwiera drogę do życiowej szansy marketingowej. W jaki sposób najszybciej skorzystać z algorytmu TikToka?
– Internauci są coraz bardziej sfrustrowani algorytmem Instagrama, którego nikt nie może złamać, a brak zaangażowania i uwagi na platformie kieruje ludzi w nowe miejsca. Tym miejscem jest Tik Tok – wyjaśnia.
Oto pięć sposobów na rozwój marki na TikToku (tańce nie są wymagane):
1. Bądź autentyczny i znajdź swoich odbiorców
Nie musisz umieszczać zabawnych lub tanecznych klipów, aby zostać zauważonym na TikToku. Nisza znajdzie się tu na wszystko – edukację, rozrywkę, inspiracje, podróże, rodzicielstwo i nie tylko.
– W TikToku chodzi o bycie szczerym, o dobrą zabawę i nie ukazywanie siebie zbyt poważnie. Użytkownicy zauważą to i będą bardziej skłonni do naciśnięcia „śledź” lub „polub” – mówi Prairie.
W przeciwieństwie do contentu tworzonego na inne platformy, treści na TikToka mogą, a nawet powinny być zabawne i śmieszne. Warto pokazać swoją osobowość na filmach, które pozwolą użytkownikom poznać firmę i jej przedstawicieli w sposób, którego zwykle nie widać wśród zdjęć na Instagramie.
2. Wykorzystaj hashtagi
Hashtagi na TikToku to zupełnie inna forma oznaczenia postów niż na Instagramie czy Twitterze.
– Używaj hashtagów i słów kluczowych związanych z filmem, aby był on widoczny dla większej liczby osób, które angażują się w tego typu treści – radzi Pr … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS