A A+ A++

Rozbudowana opowieść o sycylijskiej mafii, historia piłkarza, który idzie do szkoły czy rodzinny dramat w górskiej scenerii? Bellocchio, Genovesi czy Carrisi? Łącznie aż siedem włoskich filmów najwyższej próby będzie można zobaczyć od piątku w Gdyńskim Centrum Filmowym. To przegląd włoskiego kina współczesnego w samym środku lata, czyli Cinema Italia Oggi.

To świetna kinowa propozycja dla tych, którzy tęsknią za słonecznymi wakacjami na Półwyspie Apenińskim lub po prostu… lubią i cenią tamtejsze kino. Od najbliższego piątku, 14 sierpnia do czwartku, 20 sierpnia w Gdyńskim Centrum Filmowym na srebrnym ekranie zagości Cinema Italia Oggi – przegląd nowych filmów włoskiej produkcji. Seanse będą odbywać się w kinie studyjnym codziennie o godzinie 20:30, w sali kinowej Goplana.

To łącznie siedem tytułów reprezentujących różne gatunki: od klimatycznych kryminałów po społeczne dramaty, komedię czy mocną opowieść o sycylijskiej mafii i złamanej omercie – film Marca Bellocchio „Zdrajca” (Il traditore), który został nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes. Ciekawa propozycja to adaptacja kryminału Donato Carrisiego „W labiryncie” (L’uomo del labirinto) – reżyserem jest sam autor książki, a w rolach głównych gwiazdy pierwszego formatu, Dustin Hoffman i Toni Servillo.

Organizatorami przeglądu nowego kina włoskiego Cinema Italia Oggi są Włoski Instytut Kultury w Warszawie oraz Gdyńskie Centrum Filmowe. Więcej informacji o seansach i możliwość kupna biletów online na stronie Gdyńskiego Centrum Filmowego.

O filmach z „Cinema Italia Oggi”

„Zdrajca” (Il traditore) – reż. Marco Bellocchio, obsada: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi, Włochy, Francja, Brazylia, Niemcy 2019, czas trwania: 155’

Nagrodzony kilkunastominutową owacją na festiwalu w Cannes, gdzie startował w konkursie; oparty na faktach „Zdrajca” w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. A to za sprawą charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło, wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek. W centrum opowieści znajduje się Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia. Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa Nostrze: tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 przywódców przestępczej organizacji. Było to największe w historii zwycięstwo państwa nad mafią. Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego La Cosa Nostra, czyli „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż chcieliby szefowie klanów. Tytułowy „Zdrajca” nie jest jednak herosem, Bellocchio widzi w nim niemal szekspirowskiego bohatera, uwikłanego w tragiczny konflikt…

[embedded content]

„W labiryncie” ( L’uomo del labinynto) – reż. Donato Carrisi, obsada: Toni Servillo, Valentina Bellè, Vinicio Marchioni, Dustin Hoffman, Włochy 2019, czas trwania: 130’

Adaptacja kryminału Donato Carrisiego „W labiryncie” (L’uomo del labirinto). W rolach głównych – zdobywca Oscara Dustin Hoffman („Absolwent”, „Rain Man”) i Toni Servillo („Wielkie piękno”, „Oni”, „Dziewczyna we mgle”). Nastoletnia Samantha została porwana i uwięziona na piętnaście lat. Kiedy budzi się w szpitalu, niczego nie pamięta. Nikt nie wie, jak udało jej się uciec. Z pomocą policyjnego profilera, doktora Greena (Dustin Hoffman), próbuje odzyskać wspomnienia z tajemniczego labiryntu – więzienia, w którym porywacz zmuszał ją do rozwiązywania zagadek, stosując przerażający system nagród i kar.

[embedded content]

„Mistrz” (Il Campione) – reż. Leonardo D’Agostini, obsada: Stefano Accorsi, Andrea Carpenzano, Ludovica Martino, Anita Caprioli, Włochy 2019, czas trwania: 105’

Młody, utalentowany, niesforny, bardzo bogaty i rozpieszczony Christian Ferro jest tytułowym mistrzem. Piłkarską gwiazdą, genialną i krnąbrną, nowym idolem, na którego zwrócone są oczy fanów z całego świata. Valerio jest profesorem, samotny i nieśmiały, z problemami finansowymi i przeszłością, która cieniem kładzie się na jego obecnym życiu. Po kolejnym wybryku młodego napastnika, zarząd klubu postanawia go nieco zdyscyplinować i nakłania do zmierzenia się z najważniejszym wyzwaniem w życiu każdego młodego człowieka: egzaminem dojrzałości, kierując go na lekcje przygotowujące do Valeria. Między tą dwójką, tak skrajnie różną, narodzi się więź, która odmieni życie obojga.

[embedded content]

„Sami bez mamy” (10 giorni senza mamma) – reż. Alessandro Genovesi, obsada: Fabio De Luigi, Valentina Lodovini, Angelica Elli, Włochy 2019, czas trwania: 94’

Pełna humoru włoska komedia. Carlo i Julia to małżeństwo z trójką dzieci. Carlo jest skoncentrowanym na pracy wiecznie nieobecnym tatą. Julia natomiast oddała się całkowicie wychowaniu dzieci. Pewnego dnia przemęczona codziennymi obowiązkami oznajmia rodzinie, że wybiera się na dziesięciodniowe wakacje. W jednej chwili Carlo staje się „gospodynią domową” i rodzicem na pełen etat. On i jego dzieci nawet nie wyobrażają sobie ile katastrof, incydentów i przygód może wydarzyć przez niecałe dwa tygodnie.

[embedded content]

„Dafne” – reż. Federico Bondi, wyst: Dafne: Carolina Raspanti, Antonio Piovanelli, Stefania Casini, Włochy 2019, czas trwania: 94’

Dafne (Carolina Raspanti) to żywiołowa trzydziestoletnia kobieta z zespołem Downa: ma przyjaciół oraz lubianą pracę, w której jest doceniana przez swoich kolegów. Umie zorganizować własne życie, ale nadal mieszka z rodzicami, Luigim (Antonio Piovanelli) i Marią (Stefania Casini). Nagła śmierć matki zaburza rodzinną równowagę. W przeciwieństwie do pogrążonego w depresji ojca, Dafne znajduje siłę by stawić czoło żałobie, którą przeżywa z nieświadomością dziecka i odwagą młodej kobiety. Aż pewnego dnia dzieje się coś nieoczekiwanego: ojciec z córką postanawiają wspólnie wybrać się na górską wędrówkę do rodzinnej miejscowości matki. Ta niezwykła wyprawa zrodzi między nimi całkiem nową więź i nauczy przekraczać własne granice. Nagroda FIPRESCI, Berlin International Film Festival 2019.

[embedded content]

„Efekt domina” (Effetto domino) – reż. Alessandro Rossetto, obsada: Diego Ribon, Mirko Artuso, Maria Roveran, Lucia Mascino, Roberta Da Soller,, Włochy 2019, czas trwania: 104’

Uzdrowiskowa miejscowość w północno-wschodnich Włoszech lata świetności ma dawno za sobą. Jednak przedsiębiorca budowlany i jego przyjaciel geodeta nie tracą nadziei i wdrażają w życie ambitny projekt: chcą przekształcić wielkie opuszczone hotele w luksusowe rezydencje dla zamożnych emerytów z całego świata. Lukratywne i zakrojone na szeroką skalę plany mają zmienić oblicze miasta. To nie ma być klinika, w której umierają ludzie, ale raj gdzie można cieszyć się ostatnimi latami życia i roztrwonić wszystkie oszczędności. Nagła utrata wsparcia finansowego ze strony banków na rzecz przedsiębiorcy budowlanego wywołuje efekt domina w losie tych, którzy mieli nadzieję jedynie się wzbogacić, nieświadomi wyższego i bardziej odległego planu innych, którzy dostrzegli możliwość zysku z ciał, które nigdy nie umierają.

[embedded content]
 

„Lucania” – reż. Gigi Roccati, obsada: Joe Capalbo, Angela Fontana, Maia Morgenstern, Włochy 2019, czas trwania: 85’

W magicznym i niedostępnym świecie zamkniętym między górami a morzem, gdzie nic nie jest takie, jak się wydaje, mieszkają Rocco i Lucia. Surowy ojciec przywiązany do ziemi i walczący w jej obronie jak lew i dzika, niema dziewczyna. Ojciec na widok córki rozmawiającej z wiatrem, uznaje ją za niespełna rozumu i zdesperowany poddaje uzdrawiającym rytuałom chłopskiej czarodziejki. Kiedy Rocco nie zgadza się aby toksyczne odpady zniszczyły jego ziemię dochodzi do tragicznego wydarzenia. Zmuszony do ucieczki w góry, jednocześnie musi ratować córkę. Tak zaczyna się pełna magii i odkupienia podróż, która będzie pokutą dla Rocca i lekcją życia dla Lucii. Długa wędrówka przez piękną bujną przyrodę i surowy krajobraz umierającej krainy, podczas której dziewczyna będzie musiała dorosnąć, by pomóc ojcu przytłoczonemu ciężarem winy.

[embedded content]

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułParking przy ul. K. Górskiego – częściowe wyłączenie z ruchu
Następny artykuł45. FPFF – ruszyły zgloszenia filmów