Naomi Osaka miała zaledwie rok, gdy w 1999 roku Serena Williams zdobyła swój pierwszy tytuł wielkoszlemowy. Dziewiętnaście lat później sama dokonała tego wyczynu, pokonując Serenę Williams w finale US Open. Był to jeden z najbardziej kontrowersyjnych pojedynków w historii rozgrywek, bowiem Amerykanka otrzymała aż trzy ostrzeżenia. Dziś 22-letnia japońska tenisistka po raz kolejny pokonała swoją rywalkę, tym razem w wysokości zarobków.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Naomi Osaka zarobiła 37,4 miliona dolarów – na tę kwotę składają się nagrody turniejowe oraz kontrakty. To 1,4 miliona dolarów więcej niż Serena i rekord rocznych zarobków wśród tenisistek. Poprzedni należał do Marii Szarapowej (29,7 milionów dolarów w 2015 roku).
Naomi Osaka znalazła się na 29. miejscu wśród 100 najlepiej zarabiających sportowców wg „Forbesa”, a Williams uplasowała się na 33. miejscu. Obie po raz pierwszy od 2016 roku znalazły się wśród setki najlepiej opłacanych sportowców. Listę 2020 opublikujemy w nadchodzącym tygodniu.
– Dla osób spoza świata tenisa Osaka jest stosunkowo nową postacią z imponującym dorobkiem – mówi David Carter, profesor zajmujący się zagadnieniami związanymi z biznesem sportowym w US Marshall School of Business. – Gdy weźmiemy pod uwagę to, że Osaka jest młoda i sprawnie porusza się w dwóch kulturach, otrzymamy atrybuty, które pomogły jej zyskać popularność wśród młodszych odbiorców na całym świecie. W rezultacie Naomi stała się globalną ikoną marketingu sportowego.
Pojawienie się japońskiej tenisistki wśród sportowej elity kładzie kres dominacji Sereny Williams, która od 2016 roku pozostawała najlepiej opłacaną sportsmenką na świecie, z rocznymi zarobkami brutto w wysokości od 18 do 29 milionów dolarów. Dwudziestotrzykrotna zdobywczyni tytułów wielkoszlemowych zarobiła podczas swojej kariery blisko 300 milionów dolarów – głównie od sponsorów, których w karierze 38-letniej gwiazdy tenisa było mnóstwo.
Awans Japonki w zestawieniu był możliwy dzięki kilku czynnikom. Po pierwsze, to wynik świetnej formy prezentowanej na korcie, potwierdzonej zwycięstwami w turniejach wielkoszlemowych US Open 2018 oraz, rok później, Australian Open. Po drugie, jej wielokulturowość – pochodząca z Japonii matka oraz urodzony na Haiti ojciec – wyróżnia ją w grupie sportsmenek. Swój pierwszy turniej Open wygrała w wieku zaledwie 20 lat. W dodatku jest uważana za osobę kontaktową, która ma ciekawą osobowość.
Pochodzenie Naomi Osaki jest kluczowe do zrozumienia jej popularności. Urodziła się w Japonii. Kiedy miała trzy lata, rodzina państw Osaka przeprowadziła się do USA – najpierw na Long Island, a potem na Florydę. Jej starsza siostra Mari również jest tenisistką.
Zawodową tenisistką Naomi została w 2014 roku, na miesiąc przed swoimi szesnastymi urodzinami. W 2016 roku awansowała do grupy czterdziestu najlepszych tenisistek WTA, natomiast triumfatorką turnieju WTA została po raz pierwszy w marcu 2018 roku w Indian Wells. W takcie dwunastu następnych miesięcy stała się pierwszą Japonką, która zwyciężyła w turnieju wielkoszlemowym oraz pierwszą tenisistką z Azji sklasyfikowaną jako czołowa rakieta świata.
Naomi Osaka ma podwójne obywatelstwo, ale przed letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio 2020 (przełożonymi na 2021 rok) zdecydowała się reprezentować Japonię. Ta decyzja zwiększyła zainteresowanie sponsorów olimpijskich, w tym firmy Procter & Gamble, All Nippon Airways oraz Nissin. Wszystkie podpisały umowy z Osaką na wykorzystanie jej wizerunku w działaniach marketingowych skoncentrowanych wokół igrzysk. Naomi będzie najprawdopodobniej jedną z twarzy Letnich Igrzysk Olimpjskich, których organizacja, jeszcze przed wybuchem epidemii koronawirusa, wywołała wielkie zainteresowanie Japończyków.
Poza Sereną Williams i Marią Szarapową najlepiej zarabiającą tenisistką była siostra tej pierwszej, Venus – było to w 2003 roku. Tenis jest jedynym sportem, w którym kobiety zrównały się zarobkami z najlepiej opłacanymi męskimi gwiazdami tego sportu. Maria Szarapowa, Li Na, Serena Williams (a teraz Naomi Osaka) są jedynymi kobietami, które od 2012 roku zajmują miejsce wśród 100 najlepiej zarabiających sportowców. Najlepiej zarabiającą kobietą w rankingu „Forbesa” (publikowanym od 1990 roku) zawsze była tenisistka. W latach 90. najlepiej zarabiającymi sportsmenkami były Steffi Graf i Martina Hingis.
Tenisiści są twarzami wielu kampanii, bowiem tenis to jedyny sport na świecie, w którym zarobki mężczyzn i kobiet są porównywalne – dzięki podobnej widowni, która ogląda turnieje. Od 2007 roku nagrody pieniężne w czterech turniejach wielkoszlemowych są identyczne dla obu płci. Mężczyźni zarabiają nieco więcej jedynie w turniejach niższego poziomu.
Struktura demograficzna kibiców tenisa sprawia, że dla wielu marek sponsorowanie najlepszych graczy stało się niezwykle atrakcyjne. W ubiegłym roku podczas US Open frekwencja zmieniła się na korzyść kobiet w stosunku 56 do 44 procent, co jest rzadkością podczas wielkich wydarzeń sportowych. W dodatku 78 procent kibiców posiadało co najmniej tytuł licencjata w porównaniu z 35-procentowym odsetkiem wśród Amerykanów, natomiast średni dochód gospodarstwa domowego wynosił 216 tys. dolarów. Ta grupa ma spore dochody, chętnie kupuje odzież, sprzęt sportowy, samochody, zegarki oraz korzysta z usług finansowych.
Naomi Osakę obsługuje potężna agencja tenisowa IMG, która przed rozwinięciem talentu Japonki współpracowała z innymi gwiazdami tenisa, w tym Marią Szarapową i Li Na. W IMG za opiekę nad Osaką odpowiada Stuart Duguid.
Największe kontrakty z gwiazdami tenisa podpisują zwykle marki odzieżowe. W wypadku Naomi nastąpiło to w idealnym momencie, bowiem zaraz po zwycięstwie w dwóch wielkoszlemowych turniejach. W rezultacie doszło do walki między Nike i Adidasem – jej poprzednim sponsorem. Z tej rywalizacji zwycięsko wyszła firma Nike, płacąc Osace w ubiegłym roku ponad 10 milionów dolarów (kontrakt wygasa w 2025 roku).
Naomi Osaka dopilnowała, by w jej kontrakcie z Nike znalazł się wyjątkowo korzystny zapis. Firma zwykle wymaga, by sportowcy, których sponsoruje, byli ubrani od stóp do głów w odzież z logo Swoosh i, w żadnym wypadku, nie zakładali odzieży rywali. Taki zapis jest niezwykle korzystny dla speców od marketingu, bowiem kamery pokazują zbliżenia tenisistów podczas serwisu lub odbioru piłki.
Firma Nike nie zdecydowała się na taki ruch w wypadku Sereny Williams, Marii Szarapowej, Johna McEnroe’a, Andre Agassiego ani żadnej z pozostałych gwiazd tenisa, z którym podpisała kontrakty. Do zeszłego roku jedynym wyjątkiem była Chinka Li Na, kolejnym stała się właśnie Naomi Osaka – głównie dzięki temu, że Maria Szarapowa zakończyła karierę, a Serena Williams kończy w tym roku 39 lat. Japonka swoje „uzupełniające” kontrakty podpisała z All Nippon Airways, MasterCard oraz Nissin Foods, producentem makaronu.
W ostatnim kwartale Nike planuje wprowadzić na japoński rynek linię odzieży obejmującą swetry, legginsy i koszule, a także nowe kolekcje odzieży codziennej w kolejnych sezonach. Wśród nich zabraknie jednak odzieży do tenisa.
Naomi Osaka ma piętnastu partnerów wspierających, wśród których znalazły się takie światowe marki jak Nissan Motor, Shiseido i Yonex. Ta ostatnia produkuje rakiety używane przez Japonkę od ponad dekady. Każdy z kontraktów przyniesie jej co najmniej milion dolarów rocznie.
W 2004 roku Maria Szarapowa miała 17 lat, gdy pokonała Serenę Williams i wygrała Wimbledon. IMG szybko podpisała z Rosjanką lukratywne długoterminowe kontrakty, dzięki którym przez jedenaście lat Szarapowa była najlepiej opłacaną kobietą sportowcem. Dopiero seria kontuzji i zawieszenie związane z dopingiem obniżyło jej zarobki.
Dzięki wsparciu Chinki Li Na, IMG zdobyła doświadczenie we wspieraniu sportsmenek z Azji. Po zwycięstwie we French Open w 2011 roku 29-letnia Li Na stała się pierwszym przedstawicielem kontynentu azjatyckiego z mistrzowskim tytułem wielkoszlemowego turnieju na koncie. IMG podpisała z nią siedem kontraktów opiewających na kwotę wielu milionów dolarów. Tym samym chińska tenisistka zwiększyła swoje zarobki poza kortem z dwóch do 20 milionów dolarów. Rzuciła wyzwanie Marii Szarapowej jako najlepiej zarabiającej tenisistce – ta rywalizacja trwała aż do zakończenia przez Rosjankę kariery w 2014 roku.
IMG zebrało również pewne doświadczenia z rynku japońskiego ze współpracy z Keim Nishikorim, który nigdy nie wygrał turnieju wielkoszlemowego, ale jest najbardziej utytułowanym japońskim tenisistą w historii, z zarobkami w wysokości 30 milionów dolarów rocznie.
Maria Szarapowa, Li Na i Kei Nishikori utorowali Naomi drogę do jeszcze bardziej lukratywnych kontraktów. – Mieliśmy szczęście, bo w Tokio był doświadczony zespół, który wcześniej współpracował z Keim – przyznał w ubiegłorocznej rozmowie z „Forbesem” Max Eisenbud, szef wydziału tenisa w IMG. – W tym regionie relacje są niezwykle ważne.
W ubiegłym roku, po podpisaniu swoich najważniejszych kontraktów, Naomi Osaka nawiązała współpracę z kolejnymi markami, w tym z nowo powstałą firmą produkującą napoje sportowe (BodyArmor) oraz firmą Hyperice, która wytwarza sprzęt do ćwiczeń.
Mike Fedele, dyrektor marketingu w BodyArmor, powiedział „Forbesowi”, że Naomi Osaka stała się inspiracją dla niedawno rozpoczętej kampanii reklamowej „Only You”. – Naomi jest skupiona na doskonaleniu swojej gry, a ogromną część tego robi poza boiskiem, poprzez właściwy trening, odżywianie i nawodnienie – powiedział.
– Jestem zainteresowana rozwojem nowych przedsięwzięć biznesowych i wspieraniem ich rozwoju – powiedziała w ubiegłym roku Naomi w rozmowie z „Forbesem”. – Poprosiłam mój zespół o znalezienie marek, które pasowałyby do mojej osobowości i zainteresowań.
Przedstawiciele kolejnych marek już zacierają ręce na owocną współpracę z japońską tenisistką.
Zobacz też: 50 najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS