O autorze
Już raz w Polsce mieliśmy w 2013 r. głośny na całą Europę przypadek (“Remuszko przeciwko Polsce”) odmawiania publikacji reklam przez wydawnictwa. Niby jest to wolny rynek, ale publikacje nie mają obowiązku utrzymywania biznesu w ten sposób, gdy mają jakieś obiekcje. Coś podobnego przydarzyło się teraz firmie Google.
Interwencja Google. Prawicowe portale nie zarobią na reklamach
Gigant pozbawił właśnie jedną skrajnie prawicowe strony The Federalist i ZeroHedge możliwości zarabiania pieniędzy z reklam Google Ads.
Co takiego zdaniem Google’a zrobiły te dwa serwisy, aby sobie na taką reprymendę zasłużyć? Według firmy z Mountain View tworzyły zawartość “promującą nienawiść, nietolerancję, brutalne zachowanie i dyskryminację względem osób odmiennej rasy” i używały jej do czerpania zysków z reklam.
W świetle warunków świadczenia usług, jest to czyn niedopuszczalny. Zarówno The Federalist, jak i ZeroHedge tworzyły w ostatnim czasie wiele wpisów obrzucających błotem akcję “Black Lives Matter”. Ten drugi z portali nazwał tę inicjatywą “rewolucją stworzoną przez CIA z kieszeni Sorosa”.
Our policies do not allow ads to run against dangerous or derogatory content, which includes comments on sites, and we offer guidance and best practices to publishers on how to comply. https://t.co/zPO669Yd0p
— Google Communications (@Google_Comms) June 16, 2020
Prawicowy internet miał wiele pretensji do decyzji Google’a, a gigant ostatecznie zmienił zdanie odnośnie jednego z serwisów. The Federalist przywrócono możliwość zarabiania z reklam Google Ads po tym, jak witryna usunęła nienawistne komentarze. ZeroHedge jest jednak nadal pozbawione monetyzacji.
Google przyznał, że portal ZeroHedge został ostrzeżony w minionym tygodniu i nie uregulował obiekcji, dlatego gigant podjął decyzję o odcięciu serwisu od reklam Google Ads.
Prawicowi komentatorzy są zniesmaczeni faktem, że Google posiada siłę sprawczą do tego, aby “zniszczyć praktycznie każdy serwis, opierając to na arbitralnych i uzależnionych od polityki kryteriów”.
Jest to ważny punkt widzenia, który powinien być odnotowany, szczególnie w przypadku tego, że giganci social media również mają problem z regulacją nienawistnych treści i konsekwencją.
Śliska granica
Z drugiej strony są również granice, które nie powinny być nigdy przekraczane, zwłaszcza gdy słowa w mediach (niezależnie jakiego kalibru) podżegają do brutalnych działań, lub nawet do sięgania po broń.
W USA sytuacja dotycząca rasizmu i brutalności policji jest bardzo newralgicznym tematem, a solidarność z osobami rasy niebiałej jest teraz korporacyjną odpowiedzialnością społeczną wielu największych marek.
Tym bardziej także duzi gracze, jak Google, Facebook i Twitter czują coraz większą presję, także ze strony własnych pracowników by nie umywać sobie ciągle rąk, gdy w grę wchodzą prawa człowieka.
Poprosiliśmy o komentarz dr Barbarę Grabowską-Moroz, koordynatora koordynator “monitoringu procesu legislacyjnego w obszarze wymiaru sprawiedliwości” w Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, która wydawała opinię w powoływanej tutaj na początku sprawy Remuszki z 2013. Artykuł zostanie odświeżony, gdy uzyskamy jej opinię na ten temat.
Aktualizacja #1
Jak się okazuje, informacja NBC na temat “demonetyzacji” portalu Federalist była nieprawdziwa. Oparto ją wyłącznie o wewnętrzną, również błędną informację od Google. Autorka, należąca do działu weryfikacji informacji NBC pospieszyła się z jej publikacją. Zakładając dobrą wolę Google, cała sprawa jest po prostu wielkim nieporozumieniem i problemem w komunikacji. Łatwo jednak doszukiwać się drugiego dna: czy było to ostrzeżenie? Czy może Google wycofał się, gdy zobaczył reakcję? Takie pytania to czysta spekulacja, prowadząca potencjalnie do niesłusznych oskarżeń. Ale łatwo o takie, gdy weźmie się pod uwagę, że “upomnienie” Google’a dotyczyło sekcji komentarzy, a nie treści, co jest stosowane dość wybiórczo.
Aktualizacja #2
Otrzymaliśmy wypowiedź dr Barbary Grabowskiej-Moroz z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, która wyjaśnia sprawę Remuszki z 2013 roku, gdy wydawnictwa odmówiły publikacji reklam, którą można luźno odnieść do sytuacji z Google’em i dwoma wymienionymi tutaj portalami.
Europejski Trybunał Praw Człowieka w sprawie Remuszko przeciwko Polsce uznał, że sądy krajowe prawidłowo wyważyły dwie wartości – interes skarżącego (S. Remuszko), który chciał opublikowania reklamy jego książki w kilku gazetach oraz interes tychże gazet (swoboda decydowania o tym jakie treści będą publikowane). Tym samym spór, który zawisł przed polskimi sądami, dotyczył dwóch prywatnych podmiotów – oba powoływały się na wolność słowa.
Trybunał oceniając rozstrzygnięcie sądów, uznał, że pluralistyczny rynek prasy i mediów nie powinien obligować wydawców do publikowania reklam zaproponowanych przez podmioty prywatne i taki stan rzeczy jest zgodny z wolnością słowa na gruncie Konwencji. Trybunał podkreślił, że wydawca ma prawo realizowania własnej polityki w zakresie tego jakie treści będzie publikował. Odnosi się to również do treści reklam.
Trybunał nie zdecydował się na zastosowanie w tej sprawie koncepcji „pozytywnych obowiązków”, który mogłyby zostać nałożone na podmioty prywatne (wydawcę) w niniejszej sprawie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS