Do końca czerwca CPK opublikuje raport z konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL).
Konsultacje zakończyły się 10 marca. Przez miesiąc mieszkańcy zgłosili ponad 80 tys. wniosków. – Miasta i regiony mają świadomość historycznego dla nich momentu, który na dziesięciolecia zdecyduje o ich miejscu na kolejowej mapie Polski. Dlatego właśnie samorządy z takim zaangażowaniem podchodzą do konsultacji planowanych przebiegów – tłumaczy dyrektor Pionu Transportu Multiconsult Renata Mordak.
Czytaj więcej w: Pasażerowie wracają do kolei
Dodaje, że inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym to dla wielu miast i regionów o wiele większa szansa rozwojowa niż budowa samego portu lotniczego. Chodzi przede wszystkim o lepszą komunikację z największymi ośrodkami rozwojowymi w Polsce. – Zaangażowanie samorządów w konsultacje kolejowego komponentu CPK świadczy o gigantycznych brakach w istniejącej infrastrukturze kolejowej oraz o świadomości szansy jaką daje położenie w pobliżu planowanych do budowy szprych – podkreśla Mordak.
Samorządy walczą o podłączenie do szprych CPK
Rzecznik CPK Konrad Majszyk wskazuje, że wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji, m.in. Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Krakowa, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku. – Większość zawiera propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów, np. poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane (pola, lasy, łąki) lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie obszary z uwagi na ochronę terenów zielonych – opisuje Majszyk.
W części wniosków pojawiły się też postulaty jeszcze lepszej niż planowana obsługi niektórych miast – poprzez budowę nowych linii kolejowych lub włączenia istniejących linii w ciągi CPK. Takie uwagi spółka otrzymała np. z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic.
Czytaj więcej w: Tarcza dla kolejowych przewoźników pasażerskich
Każdy region walczy o połączenia kolejowe. Poseł Piotr Król zwraca uwagę, że planowany przebieg szprychy koszalińskiej omija wszystkie istotne skupiska ludności na północ od linii Bydgoszcz-Piła. Proponuje zmienić przebieg na północ od Bydgoszczy przez Tucholę, Chojnice, Człuchów i Czarne do węzła szczecineckiego i Miastko do Słupska, a stamtąd do Kołobrzegu przez Koszalin. – Tym sposobem kursujące co 2 godziny połączenia międzywojewódzkie z Warszawy przez CPK do Kołobrzegu obsłużyłyby efektywnie jednocześnie wszystkie trzy największe miasta na środkowym Pomorzu – zaznacza Król.
Przedstawiciele Tarnobrzega, Sandomierza, Stalowej Woli oraz Niska proponują alternatywny przebieg Szprychy nr 6 do CPK. – W przypadku realizacji wariantu CPK, na skutek przebiegu szybkich linii z pominięciem Sandomierza, większość lub wszystkie pociągi w relacji Przemyśl/Rzeszów – Warszawa/CPK będą wykorzystywały nowe, szybkie linie, czyli w efekcie Sandomierz utraci połączenia z Warszawą i centrum kraju – obawia się burmistrz Sandomierza Marcin Marzec.
Czytaj więcej w: Operatorzy intermodalni nie chcą terminalowego dyktatu
– Proponowany przez nas przebieg Szprychy 6 pozwala „nawlec” na trasę wszystkie nasze miasta, co umocni podstawy ścisłej współpracy, a także zapobiegnie wykluczeniu Tarnobrzega i Sandomierza z szybkiej sieci kolejowej – podkreśla prezydent Tarnobrzega Dariusz Bożek.
Budowy ruszą w tym roku
Mordak zaznacza, że szprychy CPK to nie jest system kolei regionalnych i pociąg aby zapewnić relatywnie krótki czas przejazdu do największych ośrodków nie może się zatrzymywać co kilkadziesiąt kilometrów. – Wydaje się jednak, że mimo szumnych zapowiedzi, spora część głosów nie jest brana pod uwagę, a plany powstają w oderwaniu od potrzeb lokalnych społeczności – ocenia Mordak. Dodaje, że jeśli chodzi o miejscowości położone skrajnie na mapie Polski, to należą one do obszarów ciążenia innych, nawet zagranicznych lotnisk i ich mieszkańcy prawdopodobnie nie będą korzystali z CPK.
Czytaj więcej w: Długie pociągi odbiorą tirom ładunki
Majszyk podkreśla, że prace przygotowawcze ruszą jeszcze w tym roku dla pięciu szlaków kolejowych:
1. Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica państwa (PL/CZ)
2. Ostrołęka –Łomża
3. Trawniki – Krasnystaw – Zamość
4. Łętownia – Rzeszów
5. Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica państwa
Rzecznik CPK tłumaczy, że powyższe inwestycje będą realizowane w pierwszej kolejności, aby rozpocząć roboty budowlane np. przed końcem 2023 r. – Mam na myśli roboty ziemne, roboty budowlane w zakresie wybranych branż, wycinki drzew, usuwanie kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowanie obszaru inwestycji do robót zasadniczych. W tym roku na wybranych odcinkach rozpoczną się również inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do przeprowadzenia procedury oddziaływania inwestycji na środowisko – wymienia Majszyk.
Na planowane inwestycje kolejowe CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS