A A+ A++

Poliklinika Salford nad kanłem Marinero 

Po wczorajszych słowach Kierwińskiego odpuszczam sobie wspieranie Rafała Trzaskowskiego w nadchodzących wyborach. Według słów owego frontmana i tęgiej politycznej głowy PO każdy ruch pisiorów, jaki by on nie był, jest pośrednim wspieraniem Rafała. Jest w tym być może jakaś prawda, bo wg słów posła Neumanna, każda próba oskarżania działaczy PO o pospolite złodziejstwo przysparza im sondażowego wzrostu. Nawet wówczas gdy są ” mega dowody ” które mogą kończyć się ” wyprowadzeniem w kajdankach ” Kiedy patrzę na fizis Kierwińskiego, jego wystąpienia to nie wiem skąd bierze się przekonanie, że PO to partia inteligentnych, wykształconych ludzi. Zatem od dziś nikogo nie wspieram i wracam do tematów politycznie neutralnych.

image

W dwóch ostatnich notkach było o kanałach, kolejach, o niemarnowaniu społecznego zapału, energii i o nie sprzeniewierzaniu funduszy asygnowanych na ważne społeczne cele. Przykładem takiego nie marnowania nadarzającej się okazji jest rewitalizacja doków portowych w Salford, dzielnicy Manchesteru.

image

Oczywiście przy okazji rewitalizacji i tu pojawiały się głosy, że to nie ma sensu, że się nie uda, że zbyt kosztowne. Niektóre obiekty powstałe na terenie portu stały się obiektem krytyki ze strony architektów. Jedno z dzieł ich kolegi po fachu doczekało się nawet ” nagrody czyraka ” To doroczny konkurs, pod auspicjami księcia Karola, na najbrzydszy budynek w UK.

image

Mimo tego Salford Quays rośnie, przybywa obiektów i od 14 lat, od czasu kiedy patrzę na doki Salford, budowlane dźwigi nie opuściły tego miejsca. Duże emocje wzbudziła również propozycja przeniesienia studia BBC z Londynu do Manchesteru. Uważano, ze to się nie uda, że nikt nie przeniesie się ze stolicy do brzydkiego Manchesteru, jednak się przenieśli. Bo człowiek – pracownik za wynagrodzenie, bonusy, extra korzyści zgodzi się nawet na odśnieżanie Mount Everestu. Studio BBC działa. 

image

Wszystkie mosty w dokach z uwagi na wpływające od czasu do czasu okręty Royal Navy zaprojektowano jako mosty zwodzone. 

A wszystko zaczęło się od Manchester Ship Canal, którego budowa wzbudzała jeszcze większą krytykę niż późniejsza rewitalizacja skutków jego powstania. Wraz z jego otwarciem – przez królową Wiktorię – w roku 1894, leżący 55 km od morza Manchester stał się portem morskim pełną gębą. W czasach swojej świetności był trzecim, pod względem przeładunków, portem brytyjskim.

image

Jednakże w latach  60-tych i 70- tych, w transporcie morskim pojawia się pewne rewolucyjne rozwiązanie, podpatrzone w kopalniach węgla, mianowicie konteneryzacja. Buduje się coraz większe statki, o coraz to większym zanurzeniu, aż wreszcie śluzy Irlam i Barton, stają się za ciasne, zaczyna się umieranie manchesterskich doków.  Port ostatecznie zostaje zamknięty w roku 1982, obecnie funkcjonuje jedynie port kontenerowy przed śluzami w Irlam i na terenie Trafford Centre. Do Manchesteru dalej zawijają mniejsze jednostki.

image

Po zamknięciu portu miasto otrzymuje  w spadku zdewastowane tereny i 3000 bezrobotnych. Rok później Salford City Council uruchamia pierwszy, i jak się uważa, największy projekt rewitalizacyjny w Wielkiej Brytanii. Na terenie dawnego portu powstają kina, teatry, galerie, centra handlowe, apartamentowce. W starych dokach nową siedzibę znajduje  Królewski Yachtclub, brytyjski związek kajakarzy i towarzystwa wioślarskie. W ostatnich latach zakończono  budowę Media City, mieszczące nową siedzibę BBC i wytwórnię filmową. Salford Quays stało się dzięki rewitalizacji najatrakcyjniejszym miejscem w Manchesterze z cenami najmu apartamentów od 2,5 do 3 tysięcy  funtów za miesiąc. Udało się, choć miało się nie udać. O czym mam nadzieję zaświadczą zdjęcia z mojego Zorki – 5. 

image

Muzeum wojny 

image

Teatr Lowry’ego. Galeria, teatr oraz centrum ekspozycyjno – eventowe w jednym.  

image

image

image

image

image

Siedziba Trafford Council 

image

image

image

image

… w drogę 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł​”(…) chciałem zapytać, o której odjedzie przyczepa?”
Następny artykułW Sudetach pod Kłodzkiem powstała najdłuższa w kraju turystyczna ścieżka rowerowa