Audi chce przekształcić się w firmę będącą dostarczycielem mobilności elektrycznej – to proces, który ma obejąć wszystkie zakresy działalności przedsiębiorstwa. Do 2025 roku marka zamierza posiadać w swojej ofercie ponad trzydzieści modeli zelektryfikowanych, z których dwadzieścia będzie w pełni elektrycznych (BEV), a dziesięć to będą hybrydy typu plug-in (PHEV).
Plany przewidują, że w 2025 roku 40 procent sprzedanych aut będzie z napędem elektrycznym i hybrydowym. Do końca tego roku ma rozpocząć się produkcja aż 17 modeli (pierwotnie planowano 12) zelektryfikowanych lub w pełni elektrycznych (pięć z nich będzie w pełni elektrycznych). Rozbudowana zostanie rodzina modelowa e-tron. Pojawią się też pierwsze usportowione modele (typu S) z napędem elektrycznym. Dodatkowo powstanie 12 modeli typu plug-in hybrid. Teraz PHEV’y to będzie ponad połowa oferty we wszystkich liniach modelowych.
Audi e-tron Sportback.
Audi spogląda również w stronę możliwości napędu wodorowego. Niemiecka marka chce rozwijać również równolegle silniki spalinowe tak, by ich emisja CO2 poprzez stosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii (cykl Millera, CoD, MHEV) była coraz niższa.
CZYTAJ TAKŻE: Następca Audi R8 z napędem elektrycznym. Zbudują go z pomocą Chorwatów
Do roku 2025 ślad węglowy floty pojazdów Audi w całym cyklu ich życia ma zostać zmniejszony o 30 procent w porównaniu z rokiem 2015. Audi postawiło sobie za cel osiągnięcie pozycji wiodącego dostawcy usług premium, neutralnego pod względem emisji CO2. Najpóźniej do 2050 r. działalność firmy ma być całkowicie neutralna pod względem emisji CO2. Grupa Volkswagen koncentruje się na mobilności elektrycznej, a Audi ma zamiar dostosować swoją gamę układów napędowych do klientów segmentu premium. W przypadku wielu dużych modeli, ich wymagań w zakresie mocy i częstego korzystania z nich na długich trasach, Audi stawia na hybrydowe napędy typu plug-in.
Wydatki na elektromobilność
Audi AG zaplanowało na najbliższe pięć lat łączną kwotę około 37 mld euro na wydatki na badania i rozwój oraz na inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe. W kontekście elektryfikacji, koncern z Ingolstadt planuje wydatki początkowe w wysokości 12 miliardów euro – więcej niż kiedykolwiek wcześniej – wyłącznie na mobilność elektryczną. W celu sfinansowania tak dużych inwestycji dwa lata temu koncern z Ingolstadt uruchomił Plan Transformacji Audi (ATP). To program poprawy zysków, który ma na celu uwolnienie do roku 2022 łącznej kwoty 15 miliardów euro na przyszłe inwestycje. ATP to nic nic innego jak szukanie oszczędności. Audi będzie jedyną marką w Grupie Volkswagena wykorzystującą dla swych modeli elektrycznych wszystkie cztery platformy BEV:
– MLBevo: standardowa platforma dla elektromobilności (e-tron, e-tron Sportback)
– MEB dla modeli kompaktowych i klasy średniej – wyższej
– PPE dla samochodów klasy wyższej i luksusowych (wyższa/płaska podłoga)
– J1 dla sportowych i wyczynowych pojazdów Audi Sport.
Już w 2012 roku Audi zaprezentowało prototyp Audi R8 etron z napędem w pełni elektrycznym.
Audi już wcześniej eksperymentowało z modelami w pełni elektrycznymi jak np. R8 e-tron z 2012 roku, ale to dopiero SUV e-tron produkowany w brukselskiej fabryce rozpoczął prawdziwą erę elektryfikacji. Belgijski zakład produkcyjny został gruntownie zmodernizowany i obecnie jest jedną z najnowocześniejszych fabryk produkujący auta elektryczne w Europie. Napędy do e-trona są dostarczane przez zakład produkcji silników Audi w Győr, a w Brukseli uruchomiono własną wytwórnię akumulatorów. Wiele doświadczeń z produkcji e-trona w Brukseli jest obecnie włączanych do nowych projektów BEV i do procesu uruchamiania kolejnych fabryk pojazdów elektrycznych Audi. Cykl produkcyjny modeli BEV jest bardzo podobny do cyklu produkcyjnego modeli konwencjonalnych.
Audi e-tron.
Audi Q4 e-tron, elektryczny SUV segmentu A, zjedzie z linii montażowej w fabryce Volkswagena w Zwickau wraz z modelami marek Volkswagena i Seata. Dzięki takiemu połączeniu platform produkcyjnych możliwe jest wytwarzanie przyszłych modeli elektrycznych w dużych ilościach i z dużą wydajnością. Najważniejsze części MEB produkowane są w zakładach koncernu, głównie w Kassel (moduły napędowe), Salzgitter (części silników elektrycznych) i w Brunszwiku (akumulatory i części zawieszenia).
Audi Q4 e-tron.
Przygotowania do rozpoczęcia produkcji modelu Audi e-tron GT, który pod koniec 2020 roku zjedzie z linii montażowej w Böllinger Höfe koło Neckarsulm, są już w toku. Produkowany tam obecnie sportowy Audi R8 wytwarzany jest głównie ręcznie. Elektryczne Gran Turismo ma być produkowane z użyciem wyższego stopni … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS