Dwa azjatyckie porty lotnicze zostały na bardzo krótkiej liście kandydatów na doradcę przy budowie portu Solidarność: seulski Incheon i tokijska Narita.
Obydwa porty są na liście ośmiu ulubionych przez pasażerów lotnisk na świecie, gdzie liderem jest singapurskie Changi. Incheon jest tam na 4. miejscu, a Narita na 7. Już rozpoczęły się rozmowy z obydwoma portami. Wcześniej wolę współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym wyraziło między innymi właśnie singapurskie Changi i paryski port imienia Charlesa de Gaulle’a. Ostateczny wybór ma być dokonany w tym roku, a umowa z doradcą zostanie podpisana na trzy lata, czyli na czas planowania i rozpoczęcia inwestycji. Oczekuje się, że pierwsza łopata pod budowę portu Solidarność zostanie wbita w 2023 roku.
CZYTAJ TEŻ: Brytyjczycy doradzą, jak zbudować CPK
Lotnisko w Seulu oddalone od miasta o 52 kilometry zostało zbudowane w 2001 roku, po tym jak port Gimpo został całkowicie wypełniony. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 1992 roku. W fazie pierwszej port miał przepustowość 30 milionów pasażerów. Powstał wówczas terminal pasażerski i dwie równoległe drogi startowe (po 3750 metrów długości). W 2002 roku rozpoczęto realizację drugiej fazy: budowę trzeciej drogi startowej (4000 metrów). Po jej otwarciu w 2008 roku port zwiększył przepustowość do 44 milionów pasażerów. Etap drugi to budowa Terminalu 2, która rozpoczęła się w 2009 roku.
W 2017 roku rozpoczęto tam etap czwarty, na który składa się budowa czwartej drogi startowej i rozbudowa Terminalu 2. Po zakończeniu tego etapu (planowo w 2024 roku) lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 milionów pasażerów.
ZOBACZ TAKŻE: Koronawirus nie zatrzyma budowy CPK. Prace trwają
Lotnisko Narita jest największym japońskim portem lotniczym obsługującym ruch międzynarodowy. W 2019 roku było to 44 miliony pasażerów. Oddalona o 65 kilometrów od Tokio Narita została otwarta w 1978 roku po 12 latach budowy. Przed jej otwarciem głównym lotniskiem Japonii było Tokio-Haneda. Położone w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów mieszkalnych i przemysłowych na początku lat 60. XX wieku zaczęło mieć problemy z przepustowością. Wtedy Ministerstwo Transportu zleciło badanie alternatywnych lokalizacji lotniska i wskazano obecną lokalizację portu.
W 1986 roku rozpoczął się drugi etap budowy. Powstał wtedy nowy terminal i druga droga startowa. Terminal 2 został otwarty w 1992 roku, a jego koszt to 1,36 miliarda dolarów. Droga startowa B została otwarta 17 kwietnia 2002 roku. Lotnisko może operować 17 godzin na dobę od godziny 6 rano do 23.
Proje … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS