Łowicz jest jednym z trzech miast w województwie łódzkim, obok Błaszek i Brzezin, dla którego minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził wczoraj, 27 maja, programy inwestycji dla budowy obwodnic, w ramach rządowego programu “100 obwodnic”.
Projekt opracowany przez Grzegorza Pełkę
Łowicz okazał się wielkim wygranym programu “100 obwodnic”, gdyż jak się dowiadujemy, zyska obwodnicę o długości około 13 kilometrów, która ominie miasto nie tylko od północy, ale też od wschodu i południa.
Naczelnik ratuszowego wydziału Inwestycji i Remontów Grzegorz Pełka powiedział nam, że wszystko jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie, ale już teraz można mówić o dużym sukcesie i zadowoleniu. Przeszła bowiem propozycja, która nie tylko zakłada połączenie obwodnicą dróg krajowych nr 92 i 70, ale umożliwi także jej doprowadzenie do „czternastki” w Jamnie. Z informacji, jakie naczelnik uzyskał wczoraj w GDDKiA w Łodzi, wynika, że we wrześniu zostanie ogłoszony przetarg na założenia projektowe. Cała inwestycja polegająca na budowie tej obwodnicy Łowicza może kosztować nawet 250-300 mln. zł.
Zgodnie z tym nowym projektem, obwodnica Łowicza mogłaby mieć następujący przebieg. Rozpoczynałaby się na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i Poznańskiej, przecinałaby Nadbzurzańską Dolną za oczyszczalnią ścieków OSM i rzekę Bzurę, na której powstałaby dodatkowa przeprawa – nowy most. Następnie, pomiędzy salonem samochodowym (KIA/Fiat) a stawami hodowlanymi w Mysłakowie zostałaby wyprowadzona do DK nr 70. Zgodnie z pierwotnymi założeniami tutaj jej bieg by się skończył.
Bowiem to właśnie o ten odcinek, czyli obwodnicę wschodnią, walczyli od wielu miesięcy mieszkańcy Zatorza, którzy utworzyli społeczny komitet, jego liderem był Piotr Tarczyński. Te starania wspierali intensywnie łowiccy radni PiS, zyskał on wsparcie marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera. W lutym obwodnica została zakwalifikowana do programu “100 obwodnic”, o czym obszernie pisaliśmy, ale wczorajsza decyzja ministra Adamczyka przypieczętowuje sprawę.
Komitet złożył jednak, w porozumieniu z ratuszem, w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szerszy i bardziej ambitny, dwuetapowy projekt. Opracował go wspomniany naczelnik wydziału inwestycji w ratuszu Grzegorz Pełka. Zgodnie z tą koncepcją obwodnica pobiegnie dalej w kierunku Zielkowic, przetnie tory kolejowe, na których powstanie nowy wiadukt lub tunel, następnie pobiegnie przez Czajki, w kierunku Urbańszczyzny i dalej za Laskiem Miejskim, skąd zostanie poprowadzona do DK nr 14 w Jamnie w sąsiedztwie kapliczki.
Jeszcze w ostatnich tygodniach wiele było niepewności, co do możliwości zaakceptowania takiego właśnie przebiegu trasy i – szerzej – skali inwestycji. Obszernie piszemy o tym w najnowszym numerze Nowego Łowiczanina, już dostępnym w sprzedaży.
Obwodnice Błaszek, Brzezin i Łowicza to nowe inwestycje, dla których podjęty zostanie niezwłocznie proces przygotowawczy, wynikiem którego będzie uzyskanie decyzji środowiskowych w I połowie 2024 r. Przetargi na wybór wykonawców są planowane do ogłoszenia w II połowie 2024 r., a realizacja ma nastąpić w latach 2026–2029. Obwodnica Łowicza o długości ok. 13 km ominie Łowicz od północy, wschodu i południa. aa, wal
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS