A A+ A++

Duńskie firmy zainwestują w produkcję wodoru

26.05.2020r. 15:33


Lotniska w Kopenhadze, AP Moller – Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS i Orsted zamierzają wspólnie wybudować zakładu produkcji wodoru, który ma ruszyć w 2023 r. Docelowa ma elektrolizera, który ma powstać w ramach projektu ma wynieć 1,3 GW.


Zakład ma być zlokalizowany w regionie Kopenhagi i zaopatrywać w wodór autobusy operztora Movia oraz ciężarówki firmy DSV Panalpina. Instalacja ma zapewnić też metanol dla statków AP Moller – Maersk i paliwo do silników odrzutowych (e-nafta) dla samolotów SAS i transportu lotniczego z portów lotniczych w Kopenhadze. Projekt będzie wymagał dostaw energii odnawialnej na dużą skalę, która mogłaby potencjalnie pochodzić z morskiej farmy wiatrowej Ronne Banke, która ma powstać przy wyspie Bornholm.

Zaangażowaniu w projekt partnerzy przemysłowi postrzegają go jako sposób na połączenie dwóch celów: przyspieszenia zielonej transformacji i zapewnienia bodźców ekonomicznych duńskiej gospodarce po kryzysie COVID-19.

– Dania ma wyjątkową pozycję, aby stać się centrum produkcji zrównoważonych paliw, tworząc miejsca pracy i zapewniając wiodącą pozycję w tworzeniu całkowicie nowego przemysłu, który będzie miał kluczowe znaczenie dla doprowadzenia zeroemisyjności w 2050 r. – podkreślają uczestnicy projektu.

Projekt ma być realizowany w trzech etapach. Pierwszy, który może być gotowy do 2023 r., obejmuje elektrolizer 10 MW, który może wytwarzać odnawialny wodór wykorzystywany bezpośrednio w autobusach i ciężarówkach. Drugi etap obejmuje instalację elektrolizera o mocy 250 MW, który może ruszyć do 2027 r., kiedy możliwe będą dostawy energii z morskiej famy wiatrowej w okolicach Bornholmu. W obiekcie tym planuje się połączenie produkcji odnawialnego wodoru ze zrównoważonym wychwytem dwutlenku węgla ze źródeł punktowych w obszarze aglomeracji Kopenhagi, w celu wytworzenia odnawialnego metanolu do transportu morskiego i odnawialnego paliwa lotniczego (e-nafta) dla sektora lotniczego.

Etap trzeci, który może być gotowy do 2030 r., kiedy potencjał morskiej energii wiatrowej na Bornholmie zostanie w pełni rozwinięty, zakłada zwiększenie mocy elektrolizera (do 1,3 GW) i możliwości wychwytywania CO2, co ma umożliwić dostarczenie ponad 250 tys. ton paliw do wykorzystania w autobusy, ciężarówki, statki morskie i samoloty.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBez przeprawy tymczasowej
Następny artykułKino samochodowe w Stalowej Woli – ruszyła sprzedaż biletów