Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju zakłada, że firmy dostaną 100 mld zł, z tego maksymalnie 60 mld zł ma zostać umorzone.
Od strony podatkowej powstają więc dwa problemy:
- czy firmy muszą zapłacić podatek dochodowy od otrzymanej subwencji z PFR, a jeśli nie, to
- czy trzeba będzie go płacić za rok, gdy część subwencji (maks. 75 proc.) zostanie umorzona.
Podatek dopiero za rok
Ze stanowiska Polskiego Funduszu Rozwoju, które otrzymaliśmy, wynika, że samo otrzymanie subwencji finansowej nie powinno stanowić przychodu podatkowego (na moment wypłaty). Subwencja ma bowiem – jak wyjaśnia PFR – charakter zwrotny, trzeba będzie oddać minimum 25 proc. otrzymanej kwoty. Ponadto na moment udzielenia subwencji nie jest jeszcze znana ostateczna kwota umorzenia. Nie dochodzi więc jeszcze do definitywnego przysporzenia.
Co innego w momencie umorzenia subwencji. Wtedy – jak twierdzi PFR – powstanie przychód podatkowy, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Fundusz wyjaśnia, że beneficjenci powinni rozpoznać przychód w momencie umorzenia, tj. pozytywnego rozpatrzenia wniosku o zwolnienie, a więc gdy będą już znane wartość subwencji podlegająca zwrotowi oraz wartość bezzwrotna. Ta druga stanowi definitywne przysporzenie dla beneficjenta – wyjaśnia PFR.
zobacz także:
Co na to MF
O to samo spytaliśmy również Ministerstwo Finansów. Resort nie zajął na razie jednoznacznego stanowiska.
– Kwestie dotyczące podatku dochodowego od umorzonej pomocy udzielonej przez PFR w ramach Tarczy Finansowej są przedmiotem analiz w Ministerstwie Finansów – wyjaśniło MF w odpowiedzi na pytania DGP. Zapewniło, że jest w kontakcie z PFR i pracuje nad wspólnym stanowiskiem, by – jak czytamy w odpowiedzi – „osiągnąć korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców”.
– Zwolnienie z opodatkowania byłoby na pewno zgodne z celem subwencji – komentuje Jarosław Józefowski, radca prawny w Enodo Advisors.
Jego zdaniem brak jednoznacznego stanowiska MF może sugerować, że planowane jest uregulowanie kwestii opodatkowania subwencji bezpośrednio w tarczy antykryzysowej lub w formie interpretacji ogólnej.
– Moim zdaniem resort uzgadnia, jak podejść do tematu od strony prawnej, tj. czy dofinansowanie jest subwencją czy pożyczką, a następnie odpowiednio je zakwalifikować pod kątem podatkowym – uważa ekspert.
zobacz także:
Odpowiedź PFR na pytania DGP
Subwencja finansowa udzielana przez PFR Beneficjentom w ramach Programu MMŚP ma charakter zbliżony do pożyczki.
Przysporzenie dla Beneficjentów nie ma bowiem – na moment udzielenia subwencji finansowej – charakteru definitywnego. Subwencja finansowa podlega w całości zwrotowi w szczególności w przypadku zaprzestania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca może zostać częściowo „zwolniony” ze spłaty subwencji finansowej (w przypadku spełnienia określonych w umowie warunków), jednak w każdym przypadku subwencja finansowa podlega bezwarunkowo zwrotowi w kwocie stanowiącej 25 proc. wartości subwencji finansowej.
Z przepisów ustawy o PIT i CIT wynika, że dotacje/subwencje/dopłaty są co do zasady zwolnione z opodatkowania na podstawie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT oraz z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Oba wymienione zwolnienia mogą znaleźć zastosowanie wyłącznie do świadczeń o charakterze co do zasady bezzwrotnym, podczas gdy subwencja finansowa – jak wyżej wskazano – ma charakter zbliżony do pożyczki, tj. świadczenia o charakterze zwrotnym/częściowo zwrotnym.
Jak wynika z praktyki, przepisy te nie powinny mieć zastosowania do świadczeń o charakterze zwrotnym. Przykładowo w odniesieniu do pożyczek, które na podstawie umowy mogą podlegać umorzeniu po spełnieniu określonych warunków zgodnie ze znanym nam stanowiskiem sądów administracyjnych i organów podatkowych, zwolnienie z podatku dochodowego nie znajduje zastosowania (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 8 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 543/16 oraz interpretacja indywidualna z 17 czerwca 2019 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.140.2019.2.SG).
Z punktu widzenia przepisów podatkowych przychodem jest przysporzenie mające definitywny, trwały i bezzwrotny charakter. W konsekwencji przychód podatkowy powstaje z momentem definitywnego przysporzenia po stronie podatnika w możliwej do ustalenia wartości.
Mając na uwadze powyższe, w naszej ocenie:
– Otrzymanie kwoty subwencji finansowej – nie powinno stanowić przychodu podatkowego (na moment wypłaty), z uwagi na fakt, że subwencja finansowa ma charakter zwrotny (minimum 25 proc. kwoty udzielonej subwencji), a ponadto na moment uzyskania subwencji nie jest znana ostateczna kwota umorzenia subwencji, w konsekwencji otrzymane środki nie mają charakteru definitywnego przysporzenia.
– Umorzenie subwencji finansowej – przychód podatkowy powinien powstać dopiero w momencie umorzenia subwencji finansowej odpowiednio zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 1 pkt 3) lit. a) ustawy o CIT. Beneficjenci powinni rozpoznać przychód w momencie umorzeni … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS