Japoński gigant zgodnie ze swoją filozofią przenosi stopniowo na niższą półkę cenową technologie z grup wyższych – w przypadku nowego Deore najbardziej zauważalną zmianą jest pojawienie się opcji napędu 12-biegowego, jednak dokładniejszy rzut oka zdradza, że istotnych zmian jest o wiele, wiele więcej – uwagę zwracają m.in. hydrauliczne hamulce, które także odziedziczyły rozwiązania znane z XTR, XT czy SLX. Co dokładnie czeka nas wśród nowych podzespołów Deore?
Shimano Deore M6100 (12-biegowa)
Ta grupa komponentów odziedziczyła po XTR, XT i SLX większość topowych technologii i jest z powyższymi komponentami w wersjach 12-biegowych w pełni kompatybilna.
Mechanizm korbowy Deore FC-M6100 dostępny będzie w wersji jednoblatowej, w związku z czym na pokładzie znajdziemy shimanowską technologię z zębami narrow-wide (DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+). Podobnie jak grupy wyższe, tak i nowa korba Deore otrzymała bezpośrednie mocowanie tarczy, co ułatwia jej wymianę oraz zwiększa sztywność połączenia blatu z korbą.
W przypadku korby możemy wybierać pomiędzy opcjami o długości ramienia korby 170 mm lub 175 mm oraz tarczami 30T lub 32T – przypomnijmy, że korba kompatybilna jest też z większymi i mniejszymi blatami z grup SLX, XT czy XTR. Dostępne będą 3 opcje różniące się szerokością korby (współczynnik Q): 172mm (dla piast z O.L.D. o wartości 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) lub 181mm (O.L.D. 157mm). Pozagrupową alternatywą dla korby Deore M6100 mogą natomiast stanowić mechanizmy FC-MT511-1 (30T, 32T) oraz FC-MT510-1 (30T, 32T, 34T).
Do grona Deore dołącza też nowa kaseta oraz łańcuch – w przypadku kasety ponownie mamy do czynienia z technologią z grup wyższych (Hyperglyde+), a główne różnice ograniczają się do tych związanych z zastosowanymi materiałami. Kaseta CS-M6100 to 12-rzędowy mechanizm ze stalowymi koronkami o rozpiętości 10-51T (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T). Powyższe w połączeniu z nowym łańcuchem o dłuższych płytkach ogniwa wewnętrznego ma dać płynność zmiany biegów znaną z grup topowych i oczywiście wzorową współpracę z zębami blatu korby oraz kasety.
Przerzutka tylna Shimano Deore RD-M6100-SGS już na pierwszy rzut oka jest wierną kalką topowych przerzutek MTB Shimano – obsługująca kasetę o 51-zębach Deore M6100 posiada kółko przerzutki aż o 13 zębach, sprzęgło Shadow RD+ i zauważalnie powiększony wózek, dzięki czemu stabilizacja łańcucha czy redukcja hałasu jest jeszcze większa.
Sporo uwagi poświęcamy kompatybilności z grupami wyższymi – przyszedł czas na manetki SL-M6100, które podobnie jak bardziej zaawansowane modele otrzymały mocowanie I-SPEC EV, które polepszyły możliwości regulacji tak w kwestii przesunięcia (zakres 14 mm), jak i kąta nachylenia manetki (10 stopni). Błyskawiczną zmianę przełożeń wspieraja technologie RAPIDFIRE PLUS i 2-WAY RELEASE. W gronie nowych podzespołów Deore pojawiła się też manetka droppera SL-MT500, która dostępna będzie w wersji z obejmą lub z mocowaniem I-SPEC.
Hydrauliczne hamulce Shimano przez wielu kolarzy górskich są uznawane za wzór, więc tym bardziej cieszy, że teraz udoskonalone zostały także modele na poziomie Deore. Modele M6100 dostępne będą w dwóch wersjach – dwutłoczkowych dedykowanych do XC (M6100) oraz 4-tłoczkowych do zastosowań typu trail i enduro (M6120). Oba zaciski obsługiwane będą dźwignią BL-M6100 z dodatkową podpórką, znaną już z modeli wcześniejszych, która usztywnia połączenie manetki z kierownicą, co ma przełożyć się na dodatkowe polepszenie siły i precyzji hamowania.
Shimano Deore M5100 (11 rzędów) i M4100 (10 rzędów)
Japoński producent postanowił zachować w ofercie opcję 10-rzędowego Deore, a dodatkowo stworzył też wersję 11-biegową – wszystko po to, by dać użytkownikowi jeszcze większe pole wyboru i możliwość dostosowania wyposażenia roweru do swoich preferencji oraz dostępnego w portfelu budżetu.
Oba powyższe układy napędowe dostępne będą w opcji 1x oraz 2x. W przypadku napędu 11-rzędowego M5100 użytkownicy mogą skorzystać z kasety 11-51T w konfiguracji z 1-blatowym mechanizmem korbowym (z tarczą 30 lub 32T). Drugą opcją jest skorzystanie z 2-blatowego mechanizmu korbowego (36-26T) w wersji standardowej (FC-M5100-2) lub Boost (FC-M5100-B2), który połączy się z kasetą 11-42T (CS-M5100) o ciaśniejszym stopniowaniu koronek.
Rowerzyści stawiający na opcję 10-rzędową mogą wybierać pomiędzy zębatkami 30T lub 32T 1-blatowej korby, które sparowane zostaną ze stalową kasetą 11-46T lub postawić na korbę 2x (36-26T) z kasetą 11-42T (CS-M4100).
W przypadku mechanizmów korbowych M5100 oraz M4100 mocowanie tarczy do pająka odbywa się klasycznie za pośrednictwem 4 śrub.
Przerzutki dostępne będą w kilku wersjach, co jest oczywiście wypadkową możliwości wyboru pomiędzy napędami 1x lub 2x. Przednie przerzutki FD-M5100/M4100 dostępne będą w kilku opcjach różniących się ze względu na sposób mocowania, mają zapewniać szybką, lekką i cichą zmianę przełożeń.
Tylna przerzutka Deore RD-M5100-SGS przeznaczona jest do napędu 1×11 (zaprojektowana została by obsłużyć kasetę 51T) i posiada sprzęgło Shadow RD+, które stabilizuje łańcuch na nierównościach i zapewnia pewną zmianę przełożeń w terenie. Powyższa posiada też niskoprofilową konstrukcję, która dodatkowo chroni przerzutkę przed uszkodzeniem.
Wersja RD-M5120-SGS posiada te same technologie, ale współpracować będzie z kasetą o największej zębatce 42T (napęd 2×11/10) lub 46T (napęd 1×10).
Najbardziej przystępną cenowo jest przerzutka RD-M4120-SGS, która dostępna będzie w wersji do napędów 2×11 lub 2×10. Na jej pokładzie nie spotkamy dodatkowego stabilizatora łańcucha.
Jeśli chodzi o manetki – Deore SL-M5100 również pozwolą na zachowanie pełnego porządku na kokpicie, a to za sprawą kompatybilności ze wspomnianym już mocowaniem I-SPEC EV (równolegle dostępne będą z mocowaniem na obejmę). Lewa manetka, czerpiąc z grup bardziej zaawansowanych, tylko jedną dźwignią obsługuje przednią przerzutkę (zarówno w górę, jak i w dół). Prawa manetka z Rapidfire Plus umożliwia redukcję o 3 biegi jednocześnie, a 2-Way Release dba o szybkie wrzucenie biegu wyższego.
Na koniec hamulce – w obu wersjach, zarówno 10- jak i 11-biegowych możemy wybierać pomiędzy zaciskami 2- oraz 4-tłoczkowymi, które obsługiwane będą taką samą manetką – ta również otrzymała dodatkową podpórkę, która pozwala zwiększyć stabilność połączenia z kokpitem. 4-tłoczkowy zacisk BR-MT420 dedykowany do cięższych zastosowań współpracuje zarówno z metalicznymi, jak i żywicznymi okładzinami, podczas gdy dwutłoczkowy zacisk BR-MT410 dedykowany do lżejszych zastosowań współpracuje tylko z klockami żywicznymi.
Sugerowane ceny detaliczne:
- Seria M6100
- Dźwignia hamulca Deore BL-M6100: 173,00 zł (sztuka)
- Zacisk hamulca Deore BR-M6100: 167,00 zł
- Mechanizm korbowy Deore FC-M6100-1: 459,00 zł
- Zestaw hamulcowy Deore BL-M6100(L), BR-M6100(F): od 386,00 zł
- Łańcuch Deore CN-M6100: 121,00 zł
- Tylna przerzutka Deore RD-M6100 SGS: 274,00 zł
- Manetka Deore SL-M6100-IR: 178,00 zł
- Manetka Deore SL-M6100-R: 170,00 zł
- Kaseta Deore CS-M6100-12: 541,00 zł
- M5100
- Mechanizm korbowy Deore FC-M5100-1: 284,00 zł
- Mechanizm korbowy Deore FC-M5100-B2: 312,00 zł
- Manetka Deore SL-M5100-IL: 107,00 zł
- Manetka Deore SL-M5100-L: 99,00 zł
- Przednia przerzutka Deore FD-M5100-D: od 124,00 zł
- Tylna przerzutka Deore RD-M5100: 217,00 zł
- Manetka Deore SL-M5100-IR: 155,00 zł
- Manetka Deore SL-M5100-R: 147,00 zł
- Tylna przerzutka Deore RD-M5120: 201,00 zł
- Kaseta CS-M5100-11 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T): 320,00 zł
- Kaseta CS-M5100-11 (11-13-15-18-21-24-28-33-39-45-51T): 412,00 zł
- M4100
- Tylna przerzutka Deore RD-M4120: 175,00 zł
- Przednia przerzutka Deore FD-M4100: od 117,00 zł
- Manetka Deore SL-M4100-R: od 149,00 zł
- Mechanizm korbowy FC-M4100: 284,00 zł
pokaż pełną listę
Strona producenta: bike.shimano.com
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS