Pod koniec marca ruszył projekt „Szkoła z TVP”. Program ma pomagać dzieciom w zdobywaniu wiedzy, w jej powtarzaniu i usystematyzowaniu, w czasie zawieszenia zajęć w placówkach oświatowych. Lekcje dla klas ósmych są nagrywane w TVP3 Lublin. Osiem odcinków poświęconych fizyce prowadził Tomasz Szydło, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 i nauczyciel tego przedmiotu.
– Propozycję prowadzenia zajęć otrzymałem z lubelskiego kuratorium – mówi szef „Piątki”. – Kilku nauczycieli fizyki, którzy mogli wziąć udział w projekcie odmówiło udziału w programie, z różnych powodów. Pomyślałem, że to może być dla mnie ciekawe, zupełnie nowe doświadczenie. Zgodziłem się i nie żałuję.
Początkowo pojawił się dylemat – którą dziedzinę przybliżyć? Klasy, a nawet całe szkoły, pracują w swoim odmiennym tempie. Po konsultacjach z telewizyjnym zespołem T. Szydło uznał, że najlepiej będzie zacząć nowy i zarazem ostatni dział, który poznaje ósmoklasista – optykę.
W edukacji żywy, bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniem jest najważniejszy. Gdy go z oczywistych względów zabrakło, T. Szydło zaproponował bardzo oryginalne i ciekawe rozwiązanie. Podał na wizji swój adres e-mail i link do wideokonferencji. – Dzięki temu mogłem zadawać pytania i praktycznie tego samego dnia otrzymywać od uczniów odpowiedzi, bądź prowadzić z nimi dyskusje – tłumaczy. – Na przykład zadawałem pytanie, kiedy nastąpi najbliższe zaćmienie słońca. To było niesamowite uczucie, gdy dostawałem odpowiedzi z całej Polski.
Pytania zadawali również uczniowie. Często wywiązywały się dyskusje, na które czekał T. Szydło: – Niektórzy nawet zarzucali mi, że nie mam racji. Na przykład, w przeszłości ludzie wierzyli, że Ziemia jest płaska. Natomiast greccy uczeni twierdzili, że jest kulą. Argumentem przemawiającym za tą tezą jest zaćmienie Księżyca, kiedy Ziemia rzuca cień na swego naturalnego satelitę. Ma on kształt koła, więc jest to dowód na kulistość Ziemi. Jeden z uczniów nie zgodził się ze mną. Sugerował, że gdyby Ziemia miała kształt walca, to też mielibyśmy podobną sytuację. Wytłumaczyłem mu, że owszem, ale tylko w jej jedynym położeniu. Natomiast podczas każdego zaćmienia cień Ziemi ma zawsze taki sam kształt.
Na początku program miał ubogą scenografię, prowadzącym zdarzały się wpadki, błędy, przejęzyczenia. Z czasem jednak cała ekipa nabierała doświadczenia. W kolejnych odcinkach pojawiał się również ekspert, który czuwał nad merytoryczną stroną zajęć. Przed emisją programu sprawdzał, czy wszystko się zgadza. O pomyłkę nietrudno, gdy w prowadzącego wycelowane są trzy kamery. Lekcja trwała 25 minut, ale zdarzało się przez dwie godziny kręcono duble. Z czasem na wizji można było wykonywać również doświadczenia. W przypadku fizyki dotyczyły m.in. skupienia światła w zwierciadłach wklęsłych, płaskich i wypukłych, doświadczeń ze użyciem soczewek.
Szef „Piątki” podkreśla, że nie zamierzał konkurować z profesjonalistami prowadzącymi telewizyjne programy. Chciał tylko zaprezentować inny rodzaj nauczania.
– Są dwa typy lekcji – nauczyciel przepytuje uczniów albo uczeń przepytuje nauczyciela. Ja wolę ten drugi wariant. Lubię, gdy uczeń dyskutuje ze mną, nawet gdy się ze mną nie zgadza, zadając mi jakieś trudne pytanie. To przejaw otwartości i myślenia. Zawsze stawiam za to dobre oceny. Nie chodzi o to, żeby wyklepać na pamięć jakieś reguły, ale je zrozumieć. To chyba się udało, bo po emisjach moich zajęć nie pojawiły się w Internecie pod moim adresem żadne głosy krytyczne ani hejt – tłumaczy.
Chociaż udział T. Szydły w programie TVP to już historia, w SP nr 5, podobnie jak w innych placówkach, wszystkie lekcje nadal odbywają się zdalnie i zgodnie z planem. Uczniowie, w większości, zaakceptowali nową formułę nauczania. Jeżeli pojawiają się jakieś problemy, to natury technicznej. – Gdyby każdy uczeń dostał nowy komputer, wspólne oprogramowanie oraz dostęp do szybkiego Internetu, tego typu zajęcia mogłyby stać się codziennością, ale mam nadzieję, że już niedługo wrócimy do nauczania w szkole – dodaje T. Szydło.
słs
Artykuł przeczytano 1218 razy
Last modified: 7 maja, 2020
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS