Po dwudziestu dniach kwietnia sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest katastrofalna. Jak podaje IBRM Samar w tym okresie zarejestrowano zaledwie 8916 pojazdów osobowych. To o -71,09 proc. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Jak pokazuje analiza przeprowadzona przez IBRM Samar spadki rejestracyjne w kwietniu nie zwalniają. W tym okresie na rynek trafiło łącznie 10 342 pojazdów o DMC do 3,5 tony, co stanowi spadek rejestracji o -69,93 proc. w porównaniu do tego samego okresu sprzed roku. Jeżeli rozdzieli się te dane na samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony to wyniki tym bardziej nie są pocieszające. Okazuje się, że po 20-dniach kwietnia udało się zarejestrować 8916 aut osobowych oraz 1426 pojazdów dostawczych. Tym samym spadki wynoszą odpowiednio -71,09 proc. r/r oraz -59,84 proc. r/r.
Według danych udostępnionych przez IBRM Samar sprzedaż nadal ciągnie w górę flota. Odpowiada ona za rejestrację 71,7 proc. pojazdów (6395 szt.). Z kolei odbiorcy fizyczni wypracowali w tym okresie udział 28,3 proc. (2521 szt.). Są to wyniki odpowiednio gorsze o -70,1 proc. i -73,2 proc. w porównaniu do zeszłego roku.
W słabym kwietniu Toyota pozostaje liderem.
Stała trójka na podium wśród osobówek
Liderem rynku pozostaje cały czas Toyota, która zarejestrowała 1521 samochodów (-62,2 proc. r/r) i posiada obecnie 17,1 proc. udziału w rynku. Druga jest Skoda z wynikiem 1101 rejestracji (-72,0 proc. r/r) i udziałem 12,3 proc. Trzecie miejsce przypadło dla Volkswagena (717 szt.; -74,8 proc. r/r), które rynkowy udział zmniejszył się do 8,0 proc. W TOP10 rynku utrzymały się też takie marki jak:
1. Toyota – 1521 szt. (-62,2 proc. r/r)
2. Skoda – 1101 szt. (-72,0 proc. r/r)
3. Volkswagen – 717 szt. (-74,8 proc. r/r)
4. KIA – 572 szt. (-64,9 proc. r/r)
5. BMW – 560 szt. (-54,1 proc. r/r)
6. Volvo – 462 szt. (-43,4 proc. r/r)
7. Mercedes-Benz – 459 szt. (-62,3 proc. r/r)
8. Dacia – 431 szt. (-78,5 proc. r/r)
9. Ford – 376 szt. (-68,0 proc. r/r)
10. Opel – 324 szt. (-74,8 proc. r/r)
W Top 10. to Volvo ma najmniejszy spadek sprzedaży.
W Top 30. praktycznie cała lista jest na czerwono. Jedynie ostatnia w tym zestawieniu Tesla utrzymała dodatni wzrost rejestracji z wynikiem 24 sztuk. Wynik ten pozwolił uzyskać wzrost o 118,2 proc. r/r.
CZYTAJ TAKŻE: Renault wycofuje się ze sprzedaży aut osobowych w Chinach
Dostawczaki na minusie
W segmencie aut dostawczych do 3,5 tony również odnotowane zostały straty. Po 20-dniach kwietnia najlepszy okazał się Mercedes, który zarejestrował 218 pojazdów (-46,6 proc. r/r) i posiada obecnie 15,3 proc. rynku. Drugi jest Ford z liczbą rejestracji na poziomie 187 aut (-43,0 proc. r/r). Podium zamyka Renault z wynikiem 170 pojazdami (-64,0 proc. r/r). Dalej znalazły się:
1. Mercedes – 218 szt. (-46,6 proc. r/r)
2. Ford – 187 szt. (-43,0 proc. r/r)
3. Renault – 170 szt. (-64,0 proc. r/r)
4. Fiat – 150 szt. (-67,9 proc. r/r)
5. IVECO – 138 szt. (-54,2 proc. r/r)
6. Peugeot – 115 szt. (-62,5 proc. r/r)
7. Toyota – 106 szt. (-13,8 proc. r/r)
8. Citroen – 95 szt. (-55,0 proc. r/r)
9. Volkswagen – 83 szt. (-78,9 proc. r/r)
10. Opel – 51 szt. (-68,9 proc. r/r)
W tym segmencie głównie auta były kupowane przez floty. Uzyskały one 90,5 proc. (1291 szt.) udziału w rynku. Osoby fizyczne stanowiły jedynie 9,5 proc. (135 szt.). Wśród tych aut najwięcej sprzedano średniej wielkości dostawczaków, gdyż stanowią 77,8 proc. udziału. Drugą największą grupą są auta dostawcze lekkie – 21,2 proc. udziału.
Mercedes Sprinter.
CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż aut elektrycznych w 2019 roku. Chiny i Tesla rządzą
Przedstawione wyniki rynkowe jasno pokazują, że tegoroczny kwiecień będzie najgorszym miesiącem w minionej dekadzie. Można prognozować, że wyniki rejestracji dla tego miesiąca mogą dojść nawet do -80 proc. w stosunku r/r dla samochodów osobowych, a ogólna strata dla aut do 3,5 tony spaść do ponad -75 proc. Zastanawiającą będzie sytuacja w maju, gdy większość koncernów wznowi produkcję. Jest więc pewna nadzieja na to, że marcowe i kwietniowe spadki zaczną być niwelowane.
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS