A A+ A++

Czas kwarantanny jest dla niektórych wyjątkowo twórczym okresem. W internecie pojawia się coraz więcej reinterpretacji dzieł malarskich. Stylizowanie domowników na bohaterów i bohaterki obrazów (hitem jest interpretacja „Pomarańczarki” Gierymskiego z papierem toaletowym), nowe interpretacje plakatów filmowych, które w swoich mediach społecznościowych publikuje Gdyńskie Centrum Filmowe. Jest co oglądać, jest co podziwiać.  

O krok dalej poszedł pochodzący z Trójmiasta artysta Jarek Kubicki. Jest absolwentem liceum plastycznego w Gdyni i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, a od kilku lat mieszka w Warszawie. Na jego profilu w mediach społecznościowych pojawiły się przerobione prace malarskie wpisane w obecną sytuację.  

„Pomarańczarka„ zza okna

– Od początku kwarantanny zastanawiałem się, jak odnieść się artystycznie do zaistniałej sytuacji. Mam doświadczenie w projektach na styku sztuki, social mediów i wydarzeń o znaczeniu społecznym. Zawsze chodziło mi po głowie, aby odnieść się do obrazów i skojarzeń, które są powszechnie znane – wyjaśnia artysta. 

Jarek Kubicki, cykl ’32nd day of Quarantine’/’32. dzień kwarantanny’; Georges Seurat ‘Sunday afternoon on the island of La Grande-Jatte’ Jarosław Kubicki

Nawiązał do apokalipsy Zdzisława Beksińskiego, ale z uwagi na prawa autorskie reinterpretacje zniknęły z internetu. Kolejny był cykl „The Faces of Quarantine”. To fragmenty obrazów, znanych portretów „wpisane” w ramę okienną. „Pomarańczarka” wygląda zza firanki, „Matka Whistlera” siedzi w oknie, podobnie jak Vincent van Gogh, Rembrandt van Rijn czy para z obrazu „American Gothic”. 

– Portrety, które mogły być odbierane neutralnie, wpisane w ramy okienne nabrały zupełnie innego znaczenia. Są smutne i osamotnione, odcięte od świata – mówi Jarek Kubicki.  

Jarek Kubicki cykl '32nd day of Quarantine'/'32. dzień kwarantanny'; Paul Gustave Fische 'Cycling Girl'Jarek Kubicki cykl ’32nd day of Quarantine’/’32. dzień kwarantanny’; Paul Gustave Fische ‘Cycling Girl’ Jarosław Kubicki

Policyjna interwencja u Hoppera

Drugi cykl to „32nd day of Quarantine” – „32. Dzień kwarantanny”. 

– Gdy zaczęły spływać informacje o tym, co się dzieje na chodnikach i ścieżkach rowerowych, informacje o interwencjach i mandatach wypisywanych przez policję, która moim zdaniem trochę przekraczała uprawnienia, zacząłem myśleć nad kolejnym cyklem. Wykorzystałem znane i rozpoznawalne obrazy dostępne w domenie publicznej i „wrysowałem” w nie policje – tłumaczy artysta. 

Tym sposobem funkcjonariusze są na „Krzyku” Muncha, spisują bohaterów „W altanie” Aleksandra Gierymskiego, pouczają „Kobietę na ławce” Paula Fishera, interweniują na obrazach Clauda Moneta i Edwarda Hoppera, a w strój policjanta ubrany jest Napoleon Bonaparte.

Prace artysty można oglądać na jego profilu w mediach społecznościowych. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚwiętować będziemy w domach
Następny artykułChodzież: Prokurator i asesor odwołani. Za sprawę Marcela