Do 6 maja gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej poczeka na oferty firm, które są w stanie zaprojektować i wybudować m.in. 7 szybkich ładowarek i 22 normalnych stacji ładowania dla nowoczesnych elektrobusów. Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych, tak samo jak zakup 24 elektrycznych autobusów, które wymagają nowej infrastruktury.
Epidemia koronawirusa nie zwalnia tempa rozwoju gdyńskiego transportu publicznego. Zaprojektowanie i budowa 22 stanowisk „wolnego” ładowania autobusów, nowe miejsca postojowe i rozbudowa placu manewrowego na zajezdni PKA przy ulicy Platynowej, a także 7 szybkich ładowarek przeznaczonych dla autobusów elektrycznych w różnych miejscach Gdyni – od Oksywia po Witomino, do tego jeszcze m.in. przeszkolenie kilkudziesięciu pracowników, którzy będą obsługiwać nową infrastrukturę – to zakres przetargu ogłoszonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
Gdyńska spółka dała firmom czas na składanie ofert dokładnie do 6 maja. Całe zamówienie podzielono na dwie części, z czego wartość pierwszej jest szacowana na ok. 10 milionów złotych i obejmuje inwestycje w bazie PKA na Pogórzu, a druga – warta ok. 6,5 miliona złotych – to szybkie ładowarki na pętlach i przystankach końcowych planowanych tras elektrobusów.
Najpierw ładowarki, później elektrobusy
Nowe ładowarki posłużą nowej flocie elektrycznych autobusów, które już za niespełna dwa lata pojawią się na ulicach miasta. To 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdów, na które udało się pozyskać duże dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
– W Gdyni, kiedy mówimy o elektromobilności jesteśmy konsekwentni. Normy ustawowe już spełniamy, jednak postanowiliśmy pójść dalej, bo chcemy, żeby nasze miasto stało się polskim liderem elektromobilności. Przyznano nam wysoką dotację – prawie 70 milionów złotych, które wydamy na 24 nowe pojazdy, ale także na elementy infrastruktury. Będą to elektrobusy zarówno krótkie, jak i długie. Oprócz tego pojawią się właśnie ładowarki, które zamontujemy na pętlach i które pozwolą ładować autobusy w sposób efektywny, szybki, stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Przypomnijmy, że wartość całego projektu, łącznie z budową stacji ładowania sięga ponad 81 milionów złotych. Docelowo nowoczesne elektrobusy zajmą miejsce pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi i trafią na linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94.
Lista miejsc, w których powstaną nowe stacje pantografowe szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi:
- 2 stanowiska na pętli autobusowej przy ul. 2 Morskiego Pułku Strzelców (Witomino-Leśniczówka
- stanowisko na przystanku autobusowym przy ul. Godebskiego (Oksywie)
- 2 stanowiska na pętli autobusowej przy Placu 1 Brygady Pancernej (przy Domu Marynarza)
- stanowisko na przystanku autobusowym przy ul. Polskiej (przy Muzeum Emigracji)
- stanowisko na przystanku autobusowym przy ul. Wójta Radtkego (przy Placu Kaszubskim)
PKA dla firm, które zdecydują się stanąć do przetargu przewiduje termin 17 miesięcy od momentu podpisania umowy na dostarczenie tzw. „wolnych” ładowarek w bazie na Pogórzu i 18 miesięcy na szybkie ładowarki. Głównymi kryteriami oceny ofert będą cena, okres gwarancji i sprawność energetyczna.
Więcej informacji i dokumentacja zamówienia na stronie Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS