Za wędliny w tym roku zapłacimy średnio o 9,1 proc. więcej niż rok temu. Chleb podrożał o 4,7 proc., chrzan o 4,0 proc., a czekolada o 3,7 proc. Najbardziej jednak wzrosła cena soli, bo aż o 18,6 proc. W tym roku zapłacimy jednak nieco mniej za jajka – o 2,1 proc. niż w zeszłoroczne święta – wyliczyło Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych.
Ponad 60 proc. Polaków na przygotowania do Wielkanocy przeznaczy od 200 do 500 zł – wynika z raportu Santander Consumer Banku. Z kolei 23 proc. najmniej zarabiających deklaruje, że w tym roku w ogóle nie zrobi zakupów na Wielkanoc, a 26 proc. konsumentów o dochodach powyżej 5 tys. zł miesięcznie przewiduje świąteczne wydatki na poziomie 1501-2000 zł. Badanie wykonano w marcu tego roku.
– Będziemy musieli się powstrzymać od organizowania dużych rodzinnych spotkań. O ile jednak, jak wynika z naszego badania, takie wydatki jak wakacje czy remonty są odkładane o co najmniej kilka miesięcy, to z Wielkanocą może być inaczej. Jedzenie w sklepach jest dostępne, a sklepy zaopatrzone, a Polacy i tak w większości będą obchodzić święta w swoich domach – mówi Agnieszka Kociemska z Santander Consumer Banku.
Pandemia na pewno nie wpływa na nasz dobry nastrój, ograniczenia spowodują, że nie będziemy się tak licznie spotykać z rodziną, można się więc spodziewać, że wydatki będą niższe, bo kupimy mniej. Jednak taniej nie będzie.
Trójmiejskie cukiernie z bogatą ofertą ciast wielkanocnych
Według Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych w sumie za koszyk wielkanocny zapłacimy w tym roku o 4,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. W wielkanocnym koszyku CASE znalazły się następujące produkty: dwa jajka, 100 g kiełbasy, 300 g chleba, 40 g chrzanu, 10 g soli i 100-gramowy zając z czekolady.
– Z powodu pandemii konsumenci ruszyli na zakupy, gromadząc w domach spore zapasy żywności. Mimo to nie wiązałbym wzrostów obecnych cen żywności z koronawirusem. Zachowanie cen produktów z podanego koszyka wielkanocnego według naszych danych raczej nie odbiegało w ostatnim okresie od tego, co działo się w poprzednich miesiącach – mówi Adam Śmietanka, analityk CASE.
Wielkanoc: restauracje stawiają na świąteczny catering
Zamknięcie granic spowodowane pandemią odbija się jednak na europejskim łańcuchu dostaw. Tworzą się korki przy kontroli granicznej i istnieją coraz większe obawy o niedobór pracowników, którzy mogą zachorować lub z powodu coraz większych ograniczeń w poruszaniu się mogą nie dotrzeć do pracy.
– Trudno jednak stwierdzić, co wydarzy się z cenami żywności w kolejnych miesiącach – wzrosty cen mogą w pierwszym okresie być ograniczone ze względu na niższy popyt (m.in. ze strony dużych odbiorców, takich jak hotele i restauracje) oraz istotny spadek cen benzyny (od stycznia br. aż o 8,8 proc.). Prawdziwe wzrosty mogą pojawić się wraz z powrotem gospodarki do normalności – uważa Adam Śmietanka.
Ponadto wśród powodów wzrostu cen żywności w ostatnim roku producenci wymieniają wzrost kosztów pracy, ceny elektryczności, a także – w przypadku cen mięsa i wędlin – kłopoty z brakiem surowca na lokalnym rynku, co związane jest z rozprzestrzeniającym się w Chinach i Europie afrykańskim pomorem świń (ASF).
CASE przypomniało przy okazji, że Główny Urząd Statystyczny zapowiedział tymczasowe zawieszenie publikowania wstępnego wskaźnika inflacji ze względu na utrudnienia w zbieraniu danych z tradycyjnych punktów sprzedaży. Na szczęście metodologia CASE Online CPI pozwala na zbieranie danych dotyczących cen produktów i usług zdalnie, na podstawie danych z internetu. Online CASE CPI jest innowacyjnym indeksem mierzącym dynamikę cen konsumenta na polskim rynku. Indeks tworzony jest poprzez uśrednienie cen produktów i usług w okresie czterech ostatnich tygodni i przyrównanie ich do cen tych samych dóbr w czterech poprzedzających tygodniach.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS