Większość firm z sektora usług nowoczesnych ma zamrożone bieżące rekrutacje, ale na razie nie redukuje zatrudnienia – poinformował PAP Biznes Marcin Nowak, prezes zarządu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).
“Zdecydowana większość firm z sektora potwierdza, że ma zamrożone bieżące rekrutacje – jakiekolwiek były wakaty, w tym momencie rekrutacja na te pozycje została wstrzymana. W przypadku sektora usług nowoczesnych, jak na razie nie mamy żadnych zaraportowanych przypadków redukcji zatrudnienia” – powiedział prezes ABSL.
Dodał, że firmy wykorzystują mechanizmy, na które pozwala prawo pracy, żeby poradzić sobie ze zmniejszonym obciążeniem, ale także prowadzą rozmowy na temat rewizji wynagrodzeń.
“Szczegółów nikt na ten temat na razie nie podaje, bo jest na to zdecydowanie za wcześnie, ale można spodziewać się korekt w obszarze wynagrodzeń dotyczącym rozwiązań premiowych, które zależą od wyników finansowo-operacyjnych. O zmianach w podstawowym wynagrodzeniu oficjalnie na razie nikt nie mówi” – poinformował Nowak.
W ocenie prezesa, należy spodziewać się spowolnienia przyrostu ilościowego pracowników w firmach z sektora, chociaż w niektórych firmach obsługujących np. sektory produkcji produktów ochrony zdrowia widoczna jest kontynuacja wzrostu zatrudnienia.
“Ten przyrost zwalniał od jakiegoś czasu – pięć lat temu to był przyrost na poziomie 15-20 proc., a przez ostatni rok, dwa obserwowaliśmy przyrost na poziomie 10 proc., przy czym trzeba pamiętać, że to są liczby względne, zależne od całej ilości pracowników, która pracuje w sektorze usług nowoczesnych” – dodał prezes ABSL.
Jego zdaniem, popyt na rozszerzenie działalności o nowe procesy, czy nowe kraje dalej może mieć miejsce, ale nie musi to oznaczać wzrostu zatrudnienia. Firmy, z uwagi na nową sytuację, mogą chcieć więcej procesów automatyzować, a także inaczej zbalansować posiadany kapitał ludzki.
W ocenie prezesa, można spodziewać się, że redukcji ulegną np. stanowiska zajmujące się rozliczeniami podróży w skali globalnej, a zyska szeroko pojęta branża IT, będzie większa potrzeba obsługi w obszarach logistycznych, obsługi wideokonferencji, spotkań zdalnych, czy transferu danych.
“Będzie to wymagało oczywiście przebranżowienia się części pracowników. Zmiany pójdą w tym kierunku, lecz niewątpliwie sami pracownicy powinni być gotowi na pewną elastyczność, którą będą proponowali pracodawcy” – dodał.
Nowak powiedział, że kryzys wpłynie na oszczędności w wynajmie powierzchni biurowych, a zmian należy się spodziewać także w koncepcjach metod zarządzania zespołem, z uwagi na to, że inaczej wygląda zarządzanie w biurze, a inaczej jest w przypadku zespołu rozproszonego.
Prezes poinformował, że – bazując na prowadzonych przez ABSL wywiadach – ponad 80 proc. firm posiada przetestowane plany pozwalające zachować ciągłość biznesu lub programy naprawcze na wypadek sytuacji kryzysowej, co pozwoliło w szybkim czasie dostosować sposób działania, by w maksymalnym stopniu utrzymać zobowiązania wobec klientów.
“Z naszych danych wynika, że ponad 70 proc. procesów i usług zostało zachowanych” – dodał prezes.
Ocenił, że chociaż przed całym rynkiem stoją teraz wyzwania takie jak bezrobocie, zamykanie działalności, czy bankructwa, dla sektora usług nowoczesnych będzie to w pierwszej kolejności czas na wprowadzanie zmian, aby dostosować działalność i móc kontynuować dostarczanie usług.
“Na pewno będzie ograniczenie nowych etatów, bądź reorganizacja obecnych zespołów, redefinicja modeli pracy. Wszystko będzie zależało od tego, jak będzie wyglądała tarcza antykryzysowa i na ile wprowadzone w tarczy elementy będą uwzględnione w prawie pracy, czy kodeksach finansowych” – ocenił prezes ABSL.
“Naszym głównym postulatem do tarczy antykryzysowej jest, aby skupić się na gospodarczych aspektach, utrzymać miejsca pracy i konsumpcję” – dodał.
ABSL proponuje, aby w tarczy m.in. doprecyzować warunki wykonywania pracy zdalnej, czy adaptacji możliwości wykorzystania urlopów zaległych i bieżących na życzenie pracodawcy.
Inne postulaty dotyczą zawieszenia konieczności wpłat na PPK i PPE, przesunięcia terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych dla przedsiębiorstw, skrócenia terminu zwrotu podatku VAT, czasowego uwolnienia ograniczeń wynikających z mechanizmu podzielonej płatności, jak również możliwości stosowania uproszczonych metod potwierdzeń ewidencji podatkowej dla podmiotów zagranicznych i ułatwienia procesu rejestracji pracowników z zagranicy świadczących pracę w Polsce.
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) jest organizacją reprezentującą sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, która zrzesza ponad 200 firm. ABSL reprezentuje centra usług wspólnych, outsourcingu procesów biznesowych, outsourcingu IT oraz centra badawczo-rozwojowe.
Dominika Antoniak
Źródło: PAP Biznes
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS