Holandia jest przykładem tego, że koronawirus nie powinien stanowić przeszkód w realizacji planu modernizacji technicznej sił zbrojnych. Pomimo ograniczeń zastosowano bowiem nowe wytyczne Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego i Środowiska, co pozwoliło na podpisanie pierwszych dwóch umów z podwykonawcami w ramach programu budowy krętu wsparcia bojowego CSS.
Oba kontrakty zostały zawarte z firmą RH Marine and Hainen&Hopman, która jest znanym dostawcą i integratorem systemów pokładowych dla jednostek pływających, specjalizującym się m.in.: w systemach elektrycznych oraz automatyki morskiej, ogrzewania, klimatyzacji i chłodzenia HVAC+R (heating, ventilation, air conditioning and refrigeration systems). Firma ta będzie również odpowiedzialna za projekt i montaż zintegrowanego mostka.
Zawarcie umowy jest o tyle ważne, że jest mało czasu na jej realizację. Pierwsze dostawy sprzętu z firmy RH Marine and Hainen&Hopman mają się bowiem już rozpocząć w pierwszej połowie 2021 roku. Sama budowa okrętu wsparcia bojowego HNLMS „Den Helder” ma się zakończyć w drugim kwartale 2024 r., a jego pełna gotowość operacyjna ma nastąpić rok później.
Głównym wykonawcą kontraktu wartego około 375 milionów euro ma być grupa stoczniowa Damen współpracując bezpośrednio z zamawiającym – agencją zabezpieczenia logistycznego holenderskich sił zbrojnych DMO (Defence Material Organization). Dzięki doświadczeniu w realizowaniu skomplikowanych programów okrętowych to Damen również organizuje prace całej sieci poddostawców i podwykonawców, tak by wszystkie działania były realizowane zgodnie z harmonogramem i bez jakichkolwiek opóźnień. Zadanie jest o tyle trudne, że takich współpracujących firm w programie CSS ma być ponad sto.
Dużym utrudnieniem jest epidemia COVD-19, jednak rząd Holandii wyszedł naprzeciw tym problemom opracowując wytyczne i standardy działania przy ograniczeniach związanych z epidemią. Głównym autorem tych dokumentów był Krajowy Instytut Zdrowia Publicznego i Środowiska.
Dzięki temu można było podpisać umowę nie opóźniając całego programu, a jednocześnie zapewniając pracę zakładom przemysłu morskiego. Zadanie jest też ważne dla samej marynarki wojennej Holandii, która bardzo potrzebuje tego rodzaju okrętów. Mają one być bowiem zdolne do działania na akwenach o dużym zagrożeniu pod osłoną fregat, odciążając okręty bojowe od takich zadań jak: walka z przemytem narkotyków, nielegalną imigracją i przepływem uchodźców oraz udzielanie pomocy w sytuacjach kryzysowych (np. katastrofach naturalnych).
Szczególnie użytecznym może być zastosowany na HNLMS „Karel Doorman” pokład lotniczy, zabezpieczający działanie nawet sześciu śmigłowców NH90.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS