Wobec stanu epidemii i związanych z nim zmian w funkcjonowaniu służby zdrowia pacjenci pytają o swoje prawa i możliwości uzyskania świadczeń zdrowotnych. Biuro Rzecznika Praw Pacjenta na podstawie sygnałów wpływających za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta przygotowało zestawienie najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi.
Pacjenci pytają m.in. o to, co zrobić, gdy przychodnia lekarza rodzinnego albo gabinet stomatologiczny zostały zamknięte. Biuro rzecznika informuje, że wtedy o pomoc można się zwrócić do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację. W razie problemu z ustaleniem właściwej placówki można zadzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta (tel. 800-190– 590).
W przypadku gabinetów stomatologicznych, zgodnie z zaleceniami NFZ, udzielanie świadczeń wykonywanych planowo powinno być ograniczone do niezbędnego minimum lub czasowo zawieszone. Przypadki pilne powinno się konsultować z lekarzem dentystą. Lista otwartych gabinetów stomatologicznych jest na stronie internetowej wojewódzkich oddziałów NFZ. Można też uzyskać adres i telefon czynnego gabinetu, dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta.
Pojawiają się też pytania o teleporady – czy mogą one zastąpić bezpośredni kontakt z lekarzem. W odpowiedzi podano, że jest to pełnoprawne świadczenie zdrowotne w rozumieniu przepisów prawa.
– Oczywiście porada lekarska udzielania przez telefon ma swoje ograniczenia. Lekarz może uznać, że niezbędne jest osobiste badanie, wtedy też zaprosi pacjenta do przychodni – wyjaśniono. Zaznaczono też, że telefoniczna konsultacja z lekarzem specjalistą jest możliwa tylko dla pacjentów kontynuujących leczenie w konkretnej poradni specjalistycznej. Z takiej porady nie może skorzystać pacjent, który zgłasza się do danej poradni po raz pierwszy lub jego stan zdrowia wymaga osobistej wizyty w poradni. O tym, czy pacjent może skorzystać z teleporady, decyduje lekarz.
Pacjenci chcą też wiedzieć, czy wizyty domowe funkcjonują na dotychczasowych zasadach. Biuro RPP odpowiada, że zaleca się możliwie jak najbardziej ograniczyć osobiste kontakty lekarza z pacjentami. W pierwszej kolejności należy maksymalnie wykorzystać możliwości udzielenia porady lekarskiej na odległość – teleporada, wideorozmowa. Biuro radzi, by zadzwonić do placówki medycznej, w której pacjent się leczy. Tam otrzyma informację o możliwych rozwiązaniach.
Pytania dotyczą też przekształcenia szpitali w jednoimienne placówki zakaźne: gdzie w związku z tym udać się po pomoc w sytuacji nagłej? Biuro RPP odpowiada, by w sytuacji nagłej udać się do każdego szpitala, który w swojej strukturze ma oddział ratunkowy. Oddziały te nie podlegają rejonizacji.
Padają też pytania o to, gdzie trafi pacjent z podejrzeniem lub potwierdzonym COVID-19, który cierpi na chorobę psychiatryczną. Biuro RPP wyjaśnia, że w kraju zostaną wyznaczone szpitale do udzielania … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS