Zanim jeszcze rozpoczęto organizować rajdowe mistrzostwa Polski w ramach rund, przez sześć lat organizowano Jednodniowe Jazdy Konkursowe o Mistrzostwo Polski. Pierwszą rundę RSMP w dniach 18-19 lutego 1955 roku stanowił Ogólnopolski Raid Zimowy. Co ciekawe impreza zaczynała się od zjazdu gwiaździstego, których starty zaplanowano w Warszawie, Poznaniu oraz Katowicach. Meta każdego z nich była w Katowicach. Drugi etap prowadził trasą z Katowic do Zakopanego, a zawodnicy musieli zmierzyć się z dwoma próbami zrywu i hamowania, próbą jazdy terenowej oraz próbą przyspieszenia pod górę. Wyniki przedstawiano wówczas w formie zdobytych punktów i jeśli stworzymy własną klasyfikację generalną (wówczas rywalizowano tylko w klasach) to jako jedyny punktów karnych nie otrzymał Edward Niziołek w Oplu Olympii.
Do setnej imprezy mistrzowskiego cyklu przyszło kibicom czekać do 1977 roku. Trasa Rajdu Stomil z bazą w Tarnowie mierzyła 876 km. Odcinki specjalne i próba wyścigowa mierzyły łącznie 162 kilometry. Najszybsi w zimowej scenerii i na częściowo oblodzonej i zaśnieżonej trasie najlepsi byli goście z Czechosłowacji: Petr Carnohorsky i Milos Tyce w Ładzie 2103 MTX. W klasyfikacji RSMP najszybsi okazali się Bogdan Wozowicz i Witold Wozowicz, którzy korzystali z Fiata 125p 1500.
By na żywo oglądać dwusetną rundę RSMP, kibice w 1995 roku musieli udać się na Rajd Gemer. W dniach 4-5 sierpnia u naszych południowych sąsiadów do pokonania była trasa mierząca 494,84 km, z czego 182,5 km stanowiły odcinki specjalne. Najlepszy w domowej imprezie był Josef Beres pilotowany przez Michala Kociego. Słowacka załoga korzystała z Forda Escortha RS Cosworth. W klasyfikacji RSMP rajd padł łupem Krzysztofa Hołowczyca i Macieja Wisławskiego, którzy w Toyocie Celice Turbo 4WD byli słabsi od Słowaków o sześć sekund. Zdobywając dwadzieścia punktów, duet zapewnił sobie tytuły mistrzów Polski.
Trzysetną rundą RSMP był Rajd Karkonoski 2009. W dniach 10-12 lipca Bryan Bouffier i Xavier Panseri o 3,2 sekundy pokonali Tomasza Kuchara i Daniela Dymurskiego w Peugeocie 207 S2000. Załogi rywalizowały wówczas na dziesięciu odcinkach specjalnych o łącznej długości 158,98 km. Do rundy RSMP z numerem 400 przyjdzie nam jeszcze nieco poczekać.
Najczęściej rundą RSMP był Rajd Wisły, który gościł najlepszych w Polsce 49 razy. Drugi w tabeli wszech czasów Rajd Dolnośląski organizował rundę mistrzostw Polski 48 raz. Na trzecim miejscu znajduje się Rajd Polski (43), a na czwartym Rajd Elmot/Świdnicki-Krause (41). Czołowa piątkę zamyka Rajd Kormoran (29).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS