Można się z tym zgadzać bądź nie, ale przyszłość należy do pojazdów elektrycznych. Zwłaszcza w miastach, które coraz częściej zamykają swoje centra przed pojazdami spalinowymi. Jednak nie tylko rodzaj napędu, ale i ilość miejsc parkingowych jest problemem. Dlatego też warto pomyśleć nad uniwersalnym rozwiązaniem problemu szybkiej miejskiej mobilności – elektrycznym jednośladem.
Doskonałym przykładem takiego rozwiązania są dynamiczne skutery elektryczne NIU oferowane w homologacjach “motorower” oraz “motocykl klasy 125”, dostępne w trzech liniach modelowych NQi, MQi oraz UQi.
Wszystkie pojazdy NIU napędzane są dynamicznymi, elektrycznymi silnikami Bosch, zaś do ich zasilania stosowane są baterie Panasonic, Samsung lub LG, które można ładować w pojeździe lub bez trudu wyjąć i zabrać do domu i ładować prądem z gniazdka 230V. Co istotne zarówno pojazdy jak i baterie objęte są dwuletnia gwarancją, a czas życia baterii to minimum pięć lat.
Jak wspomnieliśmy, rodzinę NIU tworzą trzy linie modeli NQi, MQi oraz UQi, które oferowane są w kilku specyfikacjach różniących się zastosowanymi akumulatorami, mocą i osiągami.
Topowym model marki NIU jest NQi GT Pro. Pojazd charakteryzujący się surową nowoczesna linią, napędzany jest ulokowanym w piaście tylnego koła silnikiem Bosch o mocy znamionowej 3000 W. Maszyna dysponuje systemem odzyskiwania energii, lokalizatorem pojazdu, kolorowym wyświetlaczem, oświetleniem LED, gniazdem USB, tempomatem, hamulcami CBS i trzema trybami jazdy: Sport, Dynamic oraz oszczędnym E-Save za sprawą którego możliwe jest osiągnięcie nawet 170 km zasięgu.
Model NQi homologowany jest jako “motocykl klasy 125” (prawo jazdy A1 lub B) i oferowany jest w czterech specyfikacjach: GT Pro, GT Sport oraz GTS Pro i GTS Sport (GT toczą się na 12 a GTS na 14 calowych kołach). Wszystkie skutery zasilane są zestawami dwóch wysokowydajnych baterii litowo-jonowych Panasonic – w wersji Pro o pojemności 35Ah, a w wersji Sport 26 Ah, które można wyjąć i naładować w dowolnym momencie. Prędkość maksymalna to 70 km/h, a maksymalny zasięg – w zależności od opcji – wynosić może od 105 do 130 km, przy czym zależy on między innymi od takich czynników jak waga kierującego, tryb w którym pracuje silnik, ukształtowanie terenu czy temperatura otoczenia. Kalkulator zasięgu znajduje się w opisie każdego modelu na stronie importera – www.niu.com/pl/
NIU NQI Pro |
Następny w ofercie, model NQi homologowany jest jako motorower, co oznacza, że jego prędkość maksymalna ograniczona została do 45 km/h, zaś do jego prowadzenia wystarczy prawo jazdy AM, a w przypadku do osób urodzonych przed 19 stycznia 1995 dowód osobisty.
Model NQi napędzany jest przez wydajny i nowoczesny silnik Bosch generujący w zależności od specyfikacji 1800W lub 3000W wyposażony w minimalizujący pobór energii system FOC oraz odzyskujący część energii podczas hamowania system EBS. Skuter zasilany jest wysokiej jakości ogniwami Panasonic, Samsung lub LG o pojemności 29 Ah. Dzięki niskiej masie baterie te można łatwo wyjąć i zabrać do ładowania. Czas potrzebny do pełnego naładowania akumulatora wynosi 6 godzin , co w przypadku tego modelu oznacza nawet 80 km zasięgu.
Model | Producent i moc silnika | Napięcie – pojemność baterii / producent | Homologacja | Cena |
NQi GTs Pro | Bosch 3000W | 60V – 2×35 Ah / Panasonic | motocykl “125” | 18 400 zł |
NQi GTs Sport | Bosch 3000W | 60V – 2×26 Ah / EVE | motocykl “125” | 14 400 zł |
NQi Pro | Bosch 3000W | 60V – 2×35 Ah / Panasonic | motorower | 18 400 zł |
NQi Cargo | Bosch 1800W | 60v – 29 Ah / Panasonic | motorower | 10 900 zł |
NQi Sport | Bosch 1800W | 60v – 29 Ah / Panasonic | motorower | 10 400 zł |
NQi Life | Bosch 1800W | 60V – 26 Ah / EVE | motorower | 8 400 z ł |
NIU MQi |
Skutery serii MQi są mniejsze i lżejsze od kuzynów z linii N i w obu wersach homologowane są jako motorowery. Model MQi dysponuje ulokowanym w piaście tylnego koła jednostką Bosch pracującą w dwóch trybach Eco lub Sport oraz generującą w zależności od wersji 800 lub 1200 W mocy (95 lub 110 Nm) i oferowany jest w dwóch specyfikacjach MS i Pro różniących się osiągami i zastosowanymi bateriami. MS zasilany jest baterią o pojemności 21 Ah i dysponuje zasięgiem 60-70 km, z kolei Pro ma baterię 32 Ah i zasięg 70-80km. W kokpicie króluje wyświetlacz LCD, drogę oświetla reflektor LED, a o wygodę dba system bezkluczykowy i aplikacja NIU 3.0.
MQi+ to lekki, dwumiejscowy miejski roller oferowany w specyfikacjach Lite i Sport napędzanych silnikami o mocy 1200 lub 1400 W zasilanych. W zależności od wersji zastosowano w nich różne akumulatory: Lite zasilany jest pochodzącą z firmy EVE baterią o pojemności 31Ah, z kolei za zasilanie wersji Sport odpowiada ogniwo Panasonic o pojemności 42 Ah. Baterie zapewniają odpowiednio 60-75 i 75-100 km zasięgu.
Model | Producent i moc silnika | Napięcie – pojemność baterii / producent | Homologacja | Cena |
MQi+ Life |
Bosch 1200 W | 48V – 31 Ah / EVE | motorower | 7 200 zł |
UQi+ Sport |
Bosch 1400 W | 48V – 42 Ah / Panasonic | motorower | 9 400 zł |
NIU UQi |
UQi jest najmniejszym i najlżejszy pojazdem w ofercie NIU. Napędzany generującą 24 Nm elektryczna jednostką Boscha, filigranowa, jednoosobowa maszynka dysponuje dwoma trybami jazdy i ma ok 40 km zasięgu. Mimo skromnego wyglądu dysponuje wieloma interesującymi rozwiązaniami takimi jak system bezkluczykowy, Inteligentny alarm czy zapisywanie historii pojazdu. A niewielkie wymiary i masa sprawiają, że zaparkujesz go dosłownie wszędzie.
Model | Producent i moc silnika | Napięcie – pojemność baterii / producent | Homologacja | Cena |
UQi GT Sport | Bosch 1200 W | 48V – 31 Ah / EVE | motorower | 7 900 zł |
UQi GT Pro | Bosch 1200 W | 48V – 42 Ah / Panasonic | motorower | 9 900 zł |
Co ważne oprócz symbolicznych kosztów użytkowania i ciekawego designu wszystkie skutery NIU dysponują zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Dla użytkowników stworzono specjalną aplikację – NIU 3.0 zarządzającą pojazdem, monitorującą jego działanie, śledzącą naładowanie baterii, zużycie i odzyskiwanie energii oraz telemetrię pojazdu. Mało tego, jednostka FOC odpowiedzialna za sterowanie silnikiem zapamiętuje styl jazdy, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasięgu. Pojazdy są też wyposażone w system monitorowania ruchu i stanu pojazdu, co dzięki aplikacji pozawala na szybka reakcje w przypadku próby kradzieży, lub przewrócenia pojazdu.
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS